Altan & Uteplats
Pappa1986: [citat] Det ja du ha helt rätt i. Gräv på så ska det nog bli bra :D
Trikas: Har du förslag på hur? Jag har gjutit ett betongbord på 2,4*1,1m, detta våtslipades, samt ”trubbades till” i kanterna för att få lite rough stuk på det, min tanke var att göra detsamma med dessa skivor, men finns något alternativ som gör ytan lite skrovlig bör ju detta vara bättre! Angående tyngden är ju tanken att enbart kunna dra blocken åt sidan för stt komma åt det under.
rävlyan: Om du blandar sättsand och cement till s.k. torrbruk ,lite fuktig sand så brinner det ihop bra och sjunker inte , plattisar som sätter stora ytor inne och ute gör torrbruk Blandning ca 30% cement och 70 % fuktig sand , bäst att göra det i tombola så det blandas ordentligt
danielnorr: Har satt upp Jabo överliggare. Ser nu att några dom börjar "skiva" sig och det blir sprickor. Vad ä det bästa att göra? Funderar på om jag skall slipa dom nu eller vänta tills det "skivat" sig klart. Vad skulle ni ha gjort? [bild]
Bödvar McOlsson: Jag hade grävt ner plintarna ordentligt, dvs strax över marken och däri satt i kortare stolp, som bärlinan sedan kunnat fästas i.
Hammarfall: Hej! Funderar på att göra en uteplats med natursingel. Jag vill ha "gabioner" av armeringsnät som gärna får rosta till sig, men ogärna rosta igenom alltför fort. De ska bli 30-40cm höga i lerjord. Jag funderar över hur jag på ett enkelt/prisvärt sätt förankrar dem i jorden. Jag tänkte gräva ur, padda till makadam och gjuta fast näten i två parallella rader. Är det överkill och
Jotsat: Ta absolut inte bort stenen under, förutom att det är helt onödigt finns det väl få bättre underlag till ett tralldäck än gammal sten som satt sig under årtionden. Höjdskillnaden justeras med, precis som @Byurn skriver, terassfötter. Om de blir för otympliga bara dubbla ex 45x95 som stolpar (den ena biten löper förbi regeln och den andra ligger under. Bitarna spikas eller skruvas
Holmspel: Tror det bara är lätt att övertänka då det kommer till vissa saker. Gräv ut så pass att du får den höjd du vill ha på badet. Lägg duk, sand/grus, markskiva, stenplattor. Sen ställer du badet på det.
KTK: [citat] Han har helt rätt, då blir det inget svaj Skyskrapa? Det svajar hos dig däruppe
towrse72: Tackar för feedbacken. Vi har också plast i vår torpargrund och det fungerar bra. Vår uteplats har dock ingen torpargrund utan står på plintar/plattor "öppet". Hur gör ni övriga kör ni med plast eller inte under uterummet? Är det så att de flesta faktiskt inte lägger plast under altaner? mvh Tomas
Volatyle: Hej, Vi har en utegrupp (matbord, samt 8 stolar) i aluminium med vissa teakdetaljer. Jag oljar inte in eller sköter om det särskilt mycket utan tycker den silvriga teaken med sin naturliga slitning är fin. Varje år när hösten kommer på så brukar vi ställa in hela gruppen i en ladugård (som ligger en bit från tomten) - det är lite jobb men det funkar väl hyfsat. Ladugården är en
Akahigi: Ligger nu på is pga den här jävla torkan. Även om man har många m2 betongplattor att stå på så känns det liksom inte som det är läge att stå och elda på träbitar.
Nyfniken: Alla klarar sig utan ben, men de med ben står still när det blåser medan de som inte har ben flaxar som en flygplansvinge.
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus Forum! Om marken är hyggligt stabil går det bra att bygga ett trädäck som bara vilar på cementplattor. Vill du sedan börja resa väggar och tak tillkommer en del andra problem som du måste ta hänsyn till. Ett uterum måste vara så förankrat att det inte kan lyfta vid olämpliga vindförhållanden (som gärna inträffar på andra årstider än sommaren).
spendera: Intressant om det går att beställa utanför Sveriges gränser för de pengarna om det är bra kvalité. Vad har de för u-värde? När tror du att de kommer hem så att du kan lämna en rapport?
Jotsat: Om du kör på förslaget som @Mazen gav (vilket jag också tycker är snyggast!), tänk på att ändarna inte sällan är risiga. Om du kör 4200mm, planera för kanske 4100mm och kapa 50mm ändarna
Jotsat: Nu ett år efter altanbygget är det dags för att sätta upp själva staketet. Stolparna är dubbla impregnerade 45*95, överliggaren är impregnerad 45*145, höjd 900mm. Huset är ca 70kvm har stående 120mm lockpanel. Staketet utanför är varvat stående 120mm och 60mm vitmålat. Vi vill ha stående vitmålade ribbor för att matcha hus och staket. Är det snyggast om stolparna också målas
Mazen: Ser inte riktigt på bilden, det du menar att "gummistaven" hoppat ur är att markisen släpper från valsen? Isf behöver du en en ny ten (som den heter) och dra i kanalen. Sedan kan du prova med att sträcka väven från vals till främre balk och rulla in .. Som skrivet ovan kan en ny söm som är mer stum och inte ger med sig lika mycket som den gamla göra att väven drar sig. Hur stor väv
Buildgates: En summering av vad detta cykeltak har kostat följer nedan: Specifikation Grund: 550 kr Betong, stolpskor, sexkantskruv VFZ, gjutrör, armeringsjärn, makadam, murarsnöre, utstakningskäppar Virke: 3200 kr Reglar C24, panel, plywood, fogmassa, träskruv, balkskor Taktäckning: 4700 kr Kanalplast 16 mm, profiler, hängränna + stuprör Färg: 1500 kr Jotun Visir, Demidekk Ultimate fönster +
Stefan.P: [citat] Ah, ok. Då förstår jag vad du menar. Tack! Får se hur jag ska lösa projektet med lite hjälp från proffs.
ricebridge: Det blir ju inte så många kronor mer. Däremot... att slippa sitta och reta sig på det de närmaste 25 åren... det kan vara värt lite möda nu.
forager: Det ser ut som en Q100. Som standard använder den modellen små engångsflaskor med gasol men det ser ut som din är utbytt mot en kompositflaska. Det ska vara en 30 mbar-regulator (vilket är det vanligaste trycket för gasol). Webers Q-grillar har ett rejält gjutjärnsgaller som täcker lågan och värms upp ganska snabbt. Mycket av värmeöverföringen till grillbiten sker alltså med
RoAd: Hej. Håller på och bygger ett vindskydd i cumaro. Konstruktionen består av stolpar av planhyvlad gran med dimension 90x140 (2 limmade 45x140). På dessa kommer liggande cumarotrall (140x20) att skruvas omlott från båda håll. Längs med stolpen kommer alltså trall staplas på trall på en sträcka av 140mm. [bild] Eftersom trallen står upp borde fuktpåverkan vara minimal jämfört med om
kex91: Viktigaste är att du försluter öppningarna så att vatten inte kan komma in. Kan dock vara svårt att försluta helt som håller alla slags regn utanför, och kommer det in vatten måste det ha en vettig chans att dräneras ut. Annars fryser det sönder på vintern och en spricka lika långt som vattnet stått i röret kommer att bildas.
justusandersson: Borra ett hål i vinkelbeslaget och fäst in en ögla i det med skruv och mutter. Det håller säkert. Snözon 1 betyder att snölastens värde på marken är 1 kN/kvm (kilonewton per kvadratmeter). Det motsvarar ungefär 100 kg/kvm. Sannolikt är taket dimensionerat för mycket mer, eftersom det troligen är en standardlösning.
M_H: Har börjat lägga trall på altanen och har mätt stora skillnader i bredden, allt ifrån 116 mm till 124 mm. Högen med trallbrädor har dessutom stått mot en varm södervägg i en månads tid (det var dumt) och jag märker tydligt att de yttre brädorna är lättare och har säkert hunnit krympa mer. Enklaste sättet för mig att få jämna springor borde vara att mäta upp fukthalten i varje