ricebridge
ricebridge: Sätt nya plintar.
1 svar · 1,1k läst
·
T
Toddep: [citat] Jag tror jag använde någon form av lim. Det va inget eldfast bruk iaf. Huset är sålt där jag byggde grillen för ett antal år sedan. :) nytt hus bygge på gång och du hittar den tråden i projekt gruppen här på bygga hus
10 svar · 15,1k läst
·
Mazen
Mazen: Sök på vertikalmarkis så får du nog en del träffar. Dom finns med screenväv el markisväv och monteras utanpåliggande i kasset. Hittar tex https://byggkatalogen.byggtjanst.se/produkt/markiser/riviera-vertikalmarkiser/111518 Vertikalmarkis Riviera 4000 Vindsäker vertikalmarkis med kassett och gejdrar. Går att få med screen- eller markisväv. Reglage Motoriserad, kan kompletteras med sol-
1 svar · 3,2k läst
U
ubaggstr: Bilder... [bild] [bild]
1 svar · 3,7k läst
·
J
Jotsat: Vilken fördel finns det jämfört med vanliga råspontsluckor?
2 svar · 2,4k läst
holmberg87
holmberg87: Jag skulle säga att det beror mkt på vårt du bor. Men viktigast att marken är stabil och hård där du sätter plinten. En platta under som rävlyan så är bra om du inte köper plintar som är gjutna så. Gräv ur grusa av och packa ordentligt. Jag hade grävt ca80cm och även lagt cellplast 10cm under marknivå för att förhindra tjäle
2 svar · 1,9k läst
R
rävlyan: Kan du få fäste med någon spikbleck som det heter och hänga i bef takstolarna så är det bra fäste , takstolarrna och för väggen finns ytongskruvinfästningar som är långa och biter bra , det blir lite dubbla fästen som kommer att hålla
3 svar · 4,9k läst
T
Tobias_75: Tack för alla svar. Uppenbarligen är detta en kunskap som finns och som jag känner att jag borde ha vetat, och är irriterad över att inte ha haft koll på. Är själv av uppfattningen att man ska ha koll på vad man pysslar med och om något dyker upp som ställer till det så får man helt enkelt ta det, istället för att hitta ursäkter och en massa om och men. [citat] Det här! Var väl
12 svar · 10,3k läst
·
J
justusandersson: Till trallbrädor utomhus används virke som är NTR/AB impregnerat. Det ger ett visst skydd mot återkommande nederbörd. Till delar som har kontakt med jord eller står under vatten längre perioder används NTR/A virke. Detta virke finns bara i grövre dimensioner och är normalt hållfasthetsklassat. Till konstruktioner som har kontakt med saltvatten bör man använda NTR/M virke. Att
1 svar · 2,9k läst
J
justusandersson: Jag känner viss tveksamhet inför konstruktionen. Hur är den befintliga balkongen infäst i huset? Om hela tillbyggnaden står på stolpar, även i bakkanten, är det säkert genomförbart. En 70x70 stolpe i C 24 klass med längden 2,2 meter klarar ungefär 10 kN i centrisk last. Om du räknar med 4 kN/kvm för balkongen klarar 4 stolpar lasten från 10 kvm.
1 svar · 2,5k läst
T
towrse72: Tackar för feedbacken. Någon som också lagt det i uterum? /Tomas
3 svar · 3,3k läst
J
justusandersson: Största skillnaden mellan uterum och vanlig inomhusmiljö är väl att årsvariationerna kan vara större. Det blir en avvägning mellan årstid vid läggningen och virkets fuktkvot. Enklast är nog att använda nedtorkade och inplastade golvbrädor. Skall du lyckas med slätspont måste brädorna ligga lösa en längre tid.
4 svar · 4,7k läst
L
lagre: [citat] Jag lämnade ca 10mm på var sida, golvet är totalt 3.6m brett och ca 6.70m långt. I och med att varje planka är skruvad i regelarna så rör de sig inte så mycket samlat, utan varje planka rör sig separat. Glipan mot vägg täckte jag med en tunn smyglist som jag vitoljade. Man får tänka på att furu är mjukt, så har man tänkt gå mycket med skor på, eller har hund så blir
8 svar · 5,1k läst
·
S
starmanin: Hej! Jag tänkte bygga en entrétrappa i granitsten som är 15x33x50 cm. Trappan ska byggas som en pyramidtrappa. Jag har försökt hitta en byggbeskrivning på internet men hittar ingenting! Kan någon hjälpa mig att hitta en länk eller gå igenom steg för steg hur man gör? Marken är redan förberedd och packad med 15 cm stenkross 0-32.
0 svar · 1,6k läst
R
Remco: Jag vill fästa en bärlina till en enkel altan och en liten add-on till vår entré. Bärlinan ska fästas vid betongplattan. Den har ju L-kantblock och själva betongkärnan börjar först några centimeter från kanten. Kollat på olika betongskruvar och hittat 130x10mm skruvar men undrar om den når tillräckligt långt in i betongen för greppa tillräckligt bra. Är det inte bättre att ta
0 svar · 926 läst
M
MagHam: Polyuretanlim PU (som är bas i en del utomhuslim för trä) är alldeles utmärkt att limma polystyren med. Och det fyller bra i o m att det skummar lite när det härdar.
4 svar · 2,5k läst
B
begren: [citat] När jag och min far hämtade på lokala brädhandeln fick vi gå igenom flera travor för att få ok trall . Visst spricker det efter ett par år men de är juh bara charmigt men det ska se bra ut när man lagt det :D
23 svar · 12,0k läst
·
J
Jotsat: Blir snyggt. Tänk till en extra gång med reglarna som stöttar frisen. Ring de som du köper trallen av och fråga om längden så du kan förbereda. Vid hörnet kan du lägga typ fiskben istället för att gera. Virket kommer att krympa ordentligt och ge en ojämn vinkel om du gerar och dessutom är "fiskben" mer ovanligt i Sverige
6 svar · 2,7k läst
·
Stefan H
Stefan H: Vi har en altan på vår baksida i sluttning så det är luft under altanen. Nu går jag i tankarna att bygga ett mindre förråd på altanen, ca 2 kvm, alltså rakt på altanbrädorna. Tänker att det i princip får bli ett kallförråd, men om det går med enklare isolering att göra det lite bättre för övervintrande växter så är ju det ett plus. En vägg är också en befintlig utevägg
0 svar · 4,6k läst
·
davidgp
davidgp: [citat] Lovar! (Men det blir nog decklights. Också.)
8 svar · 2,3k läst
Jarlingar
Jarlingar: Du har antagligen ett skal på 2-4cm fogskum med ett tomrum i mitten, om det behövs mer eller inte vet du bäst själv (y)
5 svar · 3,3k läst
maah
maah: Det finns en hel tråd med tips för läggning av trall. https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-foer-trallaeggning.171452/ För att få raka skruvrader så kan du fästa två skruvar ytterst och innerst och spänna ett snöre mellan. Avståndet mellan brädorna beror på om trallen är nytryckt eller inte. Nytryckt - lägg dom dikt an utan mellanrum. Torkad trall - Använd en tumstock eller
1 svar · 4,2k läst
J
justusandersson: Om du bor någonstans i södra delen av Sverige (Stockholm och söderut) räcker det med en limträbalk med dimensionerna 90x225 mm.
2 svar · 2,0k läst
J
Jotsat: Kan du inte sätta säg 45x145 längs hela stödmuren (borra o plugga) så att du har något att skriva trallen i. Sätt sedan en till 45x145 säg 100mm ut från yttervägg och sätt ner stolpar mot betongen nedtill, ev lite syllpapp under. Snedsträva upp mot regeln vid betongmuren för att låsa rörelser i sidled. O sen tralla på. Så slipper du borra ner skor vilket är väldigt drygt
3 svar · 1,4k läst
·
K
Kjell_G: [citat] Ställbart hade inte varit fel men det var inte upp till mig. Hade gärna tagit färdiga plintar också...
3 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: Som jag skrev i mitt förra inlägg, beror bjälkarnas dimension på antalet plintar. Har du gott om plats på höjden kan du använda grövre virke och klara dig med färre plintar. Om du använder 12 plintar som stöd för 3 bjälkar (varje bjälke stöds alltså av 4 plintar) så kan du använda 45x220 C 24 virke till bjälkarna. Vill du ha färre plintar måste du använda limträ till
3 svar · 2,4k läst
·
M
MWGUS: [citat] Var inne på den lösningen men mätte lite mer igår och för att få i allafall 4 grader lutning måste jag ha altantaket tight mot nedersta läkten. Får nog riva undertaket så jag kan lägga en regel som Du säger men en bit in och upp på befintliga takstolar. Alternativet är ju att riva även underredet och sänka det men känns som sista alternativet
2 svar · 8,2k läst
·
L
Leif Pensar: Tanken är en 45x95 ca 20 cm under bärlinan runt hela, samt 45x95 bitar mellan denna och bärlinan. Detta för att fästa "kjolen" på altanen som kommer bli 4 trallplank hög. Detta kommer då ligga mot bärlinans underkant och ytterligare stödja upp denna. Ang placering av huset så ja, Sthlm.
4 svar · 11,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Jag köpte gul såpa på Coop i år, förra året på Ica maxi. För rengöringsomgången kör jag enligt värsta doseringen på flaskan och för insåpningen sedan ca 1:4-5 såpa:vatten ungefär sådär. Såpan från mataffären är så pass billig att det går bra att vara frikostig :).
20 svar · 13,7k läst
S
Steffo1980: [citat] Varför det? En täckplåt kan ta upp en höjdskillnad och är nog det enklaste lösningen. Alternativ som någon redan föreslagit, d.v.s. att bredda det lägsta taket något.
7 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.