Cheesen
Cheesen: Blir billigare om du köper balkskor och ankarskruv än om du skruvar i ändträet... Skruvarna du behöver för att få det stadigt om skruvar i ändträet är inte gratis. När man håller på med uteprojekt där stora årstidsrörelser kan ske såsom altan och liknande så är jag av uppfattningen numer att man vinner på att skruva rostfri skruv, dom är segare och klarar träets rörelse
6 svar · 6,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: I vår lilla småbåtshamn (2400 platser) ligger det polyetenrör fastnajade mot stolpen längs botten. Vid begynnande svårt isläge blåser de luft i rören som håller stolpen fri från is. Hjälper dock inte mot drivis som pressas in.
1 svar · 4,3k läst
R
rävlyan: Ta ett snöre ,knyt på en spik , 70 cm långt och sätt den vid hushörnet , skrapa med spiken i marken så får du rundeln som den bör vara , blir det inte bra med det , så kan du prova lite av varje med rundeln genom att lägga plattorna i rundell . det som kan hända är att dom kommer att ligga på varandra och då får du kapa dom lite som tårtbitar för att komma runt på ett bra sätt
1 svar · 4,9k läst
myrn
myrn: Hej! Är det någon som genom att titta på denna paviljongmodell kan avgöra vart den är köpt? Den är ca 3×3m. Mvh .. [bild]
0 svar · 2,2k läst
·
T
Tosse: Det kommer funka bra.
1 svar · 3,6k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Svaret på fråga 6 är ca 5 cm, men det är ingen lufttillförsel. Rekommenderar inte att du gör ett så stort hål i själva stommen, den är ju bärande.
4 svar · 3,2k läst
Mazen
Mazen: Vilket underlag hade du tänkt, råspont eller takplyfa? Oavsett är det taklutningen på 6° som är faktorn att ta hänsyn till vilket säger alt 1 takpapp (Shingel är snyggt, men kräver taklutning på minst 14° och plåt finns vad jag vet bara ner till 8°) Angående underlagspapp absolut, men följ tillverkarens instruktion för det brukar vara ett system med under o ytpapp. Ex.
2 svar · 1,3k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Det bästa hade naturligtvis varit om det gjorts direkt, men ibland är det ju inte alltid möjligt. Bättre nu, än inte alls. Sitter det under tak är det ju inte så utsatt. Inre bärlina i 45x45 mm är väl ovanligt klent, men utrymmet kanske inte tillät mer. Det viktiga är ju att den är väl förankrad i bakomliggande regelverk.
4 svar · 1,6k läst
·
Mazen
Mazen: Om altanen skall vara fri från huset skulle jag göra så att taket blir fritt från altanen då det kommer fästas i väggen och inte vara lika "flytande". Enklast med plintar där du placerar stolparna som du aedan låter bli att fästa i regelverket till altanen.
1 svar · 2,2k läst
R
raggarbyggare: :D [citat] [citat] [citat] [citat] Ok! Då kör jag på det. Tack så mycket för hjälpen. //raggarbyggare
4 svar · 1,6k läst
I
Interista88: Hoppas du löser det!!
3 svar · 3,6k läst
R
rävlyan: Har du funderat på det som jag nämnde om 5,10 virke , blir inga skarvar då och lättare att lägga , sedan det med stolparna som jag sa ska gå upp som stolpar för staketet , mina gör det och dom rörs sig inte en mm ( nästan ) Tänk vilken kraft det är när någon lutar sig mot det och dom bara sitter i bärlinan med kanske två franska med fästpunkt på max 145 mm , det blir ton i
17 svar · 5,3k läst
·
J
Jarlsgård: Jag grävde ut, la ca 15cm bergkross på mark duk som paddades, sedan Las de gamla betongplattorna ut med cc60 (i stenmjöl) och sedan byggdes stommen med 45x95 reglar. Inget svikt eller dylikt alls trots "klen" dimension på reglarna. Så i mina öron låter jordankare som riktig överkurs :)
10 svar · 13,0k läst
·
L
Leif i Skåne: Detta med kondens är typiskt för årstiden Aug-Sep, relativa fuktigheten är högst nu när temperaturen går ner för varje dag. Med någon förhöjd temp håller fukten borta. Själv har jag aldrig problem med kondens då jag har golvvärme med alltid varma golv i uterummet 27˚C Jag värmer med fjärrvärme, Maj-Aug 25,5 öre/kWh m.moms övrig tid 74 öre.
4 svar · 7,4k läst
·
Y
yakumo: Tack för bra svar. Tror att jag tar och fyller upp med makadam och sen även försöker att borra ett eller några hål genom berget (om det går) så att det kan läcka ut lite vatten
7 svar · 5,5k läst
·
R
RapidSledge: [citat] Grattis, gasa så det ryker.
6 svar · 6,5k läst
P
Petter Forsen: Gör aldrig en nivåskilnad på träytan, även om du vet att den finns där mitt på så räcker det att du glömmer det en gång. Vis av erfarenhet då jag nyligen ramlade utför ett steg på 10 cm med blåslaget ben/knä armbåge, sträkt muskler i armen och bula i huvudet. Inte första gången jag snubblar där, seget mot gräsmatan inga problem men det på trä däcket utan skarpa kanter som
2 svar · 2,1k läst
·
M
magnusj: Åtta år senare kanske någon har uppfunnit detta? Letar också.
1 svar · 2,5k läst
D
Daniel 109: Det finns inget i impregerat virke från de senaste 25åren som kan medföra problem. Men det kommer ju fortfarande attvara ute.
3 svar · 884 läst
A
arena: Håller på att planera uppfart och undrar om det finns något smidigt planeringsprogram? Gärna där man kan foto hur det ser ut idag och drag-droppa olika plattor för att se vad som passar. Har hittat för fönster, dörrar och allt annat men inte sten/plattor .
0 svar · 1,0k läst
S
slerker: Hej forumet! Håller på att lägga råspont på verandatak, ska snart lägga underlagspapp. Sen kommer plåtslagare och lägger dubbelfalsat så småningom (ingen läktning alltså). Fråga - behöver jag sätta fotplåt under underlagspappen även när det ska vara plåttak ovanpå? Tack på förhand! Erik
0 svar · 1,5k läst
L
lmoberg: Tack för hjälpen
8 svar · 2,0k läst
·
D
Daniel 109: Nej, det kan vara en underlagsplåt under pappen. Men pappen ligger inte på ränndalsplåten.
8 svar · 3,2k läst
·
I
IAmNotANumber: Körde på 45*120. Kört fyra stödpunkter per regel, plintar längst ut mot horden. Stabilt som bara den:D
3 svar · 2,0k läst
·
J
justusandersson: Använd hakgångjärn av nedanstående typ eller liknande. [bild]
1 svar · 5,0k läst
·
Ronny Ronnski Pettersson
Ronny Ronnski Pettersson: [citat] Vad menar du med lava?
7 svar · 6,0k läst
·
nikasp
nikasp: Tar gärna smakråd på vad jag skulle kunna ersätta de väderbitna 22x200 brädorna med (dvs mellan fris och rabatten). Det är cirka cc 1,5 meter mellan stolparna. Vi har rätt mycket spindlar som väver nät överallt plus småbarn som klättrar på allt så det bör vara antiklätter och ointressant/smalt för spindlar
0 svar · 1,6k läst
·
A
ador: Det slutade med att jag körde regelram som lades på plattor närmast huset samt olika antal plintrader utanför (ungefär 50-60cm ifrån grunden) beroende på söder/västerläget.
2 svar · 2,7k läst
R
rävlyan: [citat] Runda ska det finns som går att sätta skiva i , blir då avlånga , har sett något ex
3 svar · 1,9k läst
ricebridge
ricebridge: Sätt nya plintar.
1 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.