Jag ska sätta upp ett skärmtak utifrån huset som skydd för cyklar. Har precis fått utrett hur detta kan stabiliseras i sidled, se https://www.byggahus.se/forum/threads/sidostabilisering-av-skaermtak.318429/#post-2997512. Nu till frågan hur man bäst fäster takbalkarna i fasaden. På grund av ett fönster som hamnar under taket så verkar det bli svårt att få plats med en bärlina. Min tanke var då att fästa varje balk i en balksko istället. Se bilder nedan (balkskor ej utritade).

3D-ritning som visar sidovy av hus med fönster och föreslagen konstruktion av skärmtak utan balkskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av husfasad med markerad plats för balkskor, visar ett fönster och skärmtaksbalk i relation till befintligt tak.
Skapa konto

Man skulle förvisso få plats med en bärlina ovanför fönstret, men om det finns något hammarband att fästa den i där vet jag inte. Av spikskallarna att döma finns det däremot ett i jämnhöjd med övre kanten på fönstret. Sedan skulle det kanske bli lite trångt att sätta skärmtaket högre upp på grund av det breda taksprånget på huvudtaket vilket sitter 220 mm ovanför fönstret.

Vad tror ni - blir det tillräckligt stabilt med balkskor?

När jag tänker efter så är jag egentligen mest intresserad av få upp skärmtaket en bit ovanför fönstret. Att det blir stabilt med balkskor som fästs i hammarbandet är kanske självklart. Mindre självklart (för mig) är hur man ska fästa takbalkarna en bit högre upp så att de hamnar ovanför fönstret.

Frågan blir då: Hur fäster jag takbalkarna så att de i underkant sammanfaller med nedre kanten på den horisontella panelbrädan (22 mm x 220 mm) som löper under takfoten till huset?

Går det inte sätta balkskorna på den här 22x 220 brädan?

Protte

Bra fråga, jag själv förutsatte att ankarskruvarna behöver minst 40 mm virke för att sitta ordentligt. Men så är det kanske inte?

Du får ju se till helheten, det är ett litet lätt skärmtak.
Fäst balkskorna med träskruv 5x 30 mm av ett erkänt bra fabrikat.
Däremot kan du komplettera brädans infästning med några extra spik/skruv.

Protte

P
Du kan alltid sätta en extra bräda mellan 22x220 brädan och balkskorna som förstärkning.

• Gilla
Goris58
  • Laddar…
Blir inte infästningen inte lite väl klen om man bara fäster balkskorna med vanlig träskruv in i panelbrädor? Bör man egentligen inte använda franska skruvar in i bakomliggande regel? Att taket är litet och lätt är ju en sak, men dess balkar är ju dimensionerade utifrån en viss snölast. En kedja är ju inte starkare än sin svagaste länk.

Är det vanligt att man fäster takbalkar enbart i ytterpanel?

Redigerat:
Om panelen sitter fast på normalt vis så håller det.
Bryt bort 220 brädan och kika hur det ser ut bakom.
Är du nervös går den att ersätta med en 45x 220 regel.
Fransk skruv är inte bättre än flera 5 mm träskruv.

Protte

Erik_Hansson skrev:
Du kan alltid sätta en extra bräda mellan 22x220 brädan och balkskorna som förstärkning.
Givet att det räcker med 40 mm ankarskruv (eller liknande) för att fästa balkskorna, var ju detta ett inte så tokigt förslag. Övervägde det innan jag insåg att det tyvärr blir rätt så...fult! :confused: Se bild.
3D-modell av balksko fäst vid balk och vägg, intill ett fönster.
Skapa konto

Fler förslag mottages tacksamt! :)

prototypen prototypen skrev:
Om panelen sitter fast på normalt vis så håller det.
Bryt bort 220 brädan och kika hur det ser ut bakom.
Är du nervös går den att ersätta med en 45x 220 regel.
Fransk skruv är inte bättre än flera 5 mm träskruv.

Protte
Huset är nymålat så jag vill helst inte bryta bort någonting.

Så här ser fasaden ut på riktigt. Finns det någon som kan våga sig på att gissa vad som döljer sig bakom brädan?

• Nymålad husfasad med fönster och en bräda som täcker en okänd funktion.
    Skapa konto
Bottenbrädorna går upp bakom 22x 220 brädan, gissningsvis 44 mm tjockt.
Kanske inte ända mot underspikningen.
Ser ut att vara ett rejält takutsprång, varför inte fortsätta från hängskivan räknat, ger mer ljus i tvättstugan.
Backa två meter och ta en ny bild.

Protte

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Ok, här kommer en ny bild.
Vitmålat hus med en dörr, fönster och takfot, möjlig plats för ett skärmtak.
Skapa konto

Jag inser att skärmtaket blir mindre och hamnar högre upp om jag sätter det på takfoten. Men hur snyggt blir det?? :rofl:

Redigerat:
prototypen prototypen skrev:
Bottenbrädorna går upp bakom 22x 220 brädan, gissningsvis 44 mm tjockt.
Ahh, så klart! Då kan jag ju skruva beslaget direkt i brädan - suveränt!
Kanske inte ända mot underspikningen.
Hur menar du??

Redigerat:
Buildgates stig-helmer skrev:
Ok, här kommer en ny bild.
[bild]
Jag inser att skärmtaket blir mindre och hamnar högre upp om jag sätter det på takfoten. Men hur snyggt blir det?? :rofl:
Betydligt snyggare tycker jag.
Om du fäster det i väggen så får du ett utrymme ovanför skärmtaket där det kan samlas löv och skit, svårt att komma åt.

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade helt klart fäst taket i takfoten, instämmer med Peters åsikter ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.