Altan & Uteplats
Jag vill lära mig mer: Hej! Tidigare ägare har satt upp den då han har förråd och saker under huset, vill inte att det ska ramla ned saker igenom. :) Kan ta bilder så småningom.
h-man: :thinking:De kände jag inte till sen tidigare. Tack för tipset! Verkar ha fått helt ok omdömen. Nån här som testat deras överdrag och är nöjd/missnöjd med kvalitet? Jag har ett överdrag från Trademax idag och det håller på att falla i bitar efter fem år. Billigt förvisso men jag vill gärna ha grejer som håller bättre. Även originalöverdraget till Webern är slut efter fem
sune73: Jag köpte via webmarkis.se. Helt nöjd dock betydligt längre lev tid än först angivet.
Jotsat: Kul! Höjd 179mm = 34mm trall? Om du kör 120x45 till både reglar och trall får du 165mm om du tycker 179 känns för högt. Med 1020mm djup har du 10cm att stå på längst ut när dörren öppnas. Lägg ut brädor i förhand för att känna hur dimensionerna känns, både visuellt och i funktion. Man kan rita i fördärvelse, men om det känns fel är det fel ändå Lycka till! Skicka upp
Jotsat: Det är ju betydligt fulare med flera vågdslars överlapp. Om jag tolkar bilden rätt förstår jag inte hur regnvatten kan skölja över vågtoppen. Du kommer ändå att få kondens från taket som kommer att droppa vid spikläkten dessutom. Låt det vara (y)
tobbbias: [citat] Haha, Ja jävlar. Han borde lyckats väga av ramen vid det här laget:crysmile:
justusandersson: Ja, då har du bara problemet med köldbryggan genom betongen. Det är mest en fråga om energiförbrukning. Förr var det ingen kostnad, och då brydde man sig inte.
Mjolnir: Hej. Har för mig att balkskor bör användas till reglarna mellan bärlinorna men här har andra hålplattor använts (se bild 1). Från andra änden är de fastskruvade direkt i bärlinan (se bild 2). Bör de bytas eller håller det? Ser ju lite klent ut.
Systray: Hej! Vi har efter 3 somrar konstaterat att det regnar en del här i Sverige under sommaren och behöver därför ett tak över en del av altanen för att slippa springa in mitt under midsommarfirandet. Vi har provat ett antal partytält i olika kvalitéer, dom håller mer eller mindre länge innan dom blåser sönder. Tankarna går till en paviljong men misstänker att resultatet blir detsamma
salkin85: Ska riva bort vår 70 tals entretrapp i samband Med kommande dränering.. Står i valet i kvalet om den nya trappen ska vara i komposit eller vanlig grön trall.. Tror kompositen håller sig fräsch längre, men hur pass mycket halare är den med snö och is på sig
ejohan68: [citat] Hej Så snyggt. Precis nåt sånt är min plan på vårat oxå, vad hade ni för bräder? Höjden på det högsta och sen höjden där nere i hörnet?
Alourenca: Hej Tänkte höra om någon har tips om hur man sätter fast sista brädan med klicks? Det går ju inte att vinkla ner sista brädan om startclicks används. Kan någon förklara för mig. Tacksam för svar Anna
Jarlsgård: Hade också dragit träskruv och inte trallskruv. Dragit det uppifrån och bara sett till att inte dra ner det i trät. Går la jättebra att dra ner skruven så skallen livar med trät och på så vis slippa få hål som det kan stå vatten i... kommer det stå vatten någonstans så blir det i skruvspåret.
Nötegårdsgubben: Det beror lite på diametern på markringen, om du kan kapa stenarna och vilken finish du vill ha. Skulle dock i första hand sikta på att lägga stenarna runt.
Kjelldie: [citat] Tack för edra råd. Jag fick hjälp av en granne med delar så det löste sig. Jättetrevligt med ert engagemang. Tack tack.
justusandersson: Bröstningshöjd brukar det kallas, avståndet mellan golv och fönsters underkant. Lämplig storlek på det beror bl.a. på hur utrymmet framför skall användas. För en matplats bör det vara ca 70 cm, dvs samma som matbordets höjd. Vill man kunna sitta i en soffa och se ut genom fönstret bör det vara lägre, ca 50 cm, för att man inte skall uppleva att utsikten är avskuren. Högre
Rabbithole: Glasfiber och 2 stora. Riktigt bra att kunna se nivån!
Pappa1986: D [citat] Du borde väl kunna jacka ur 195mm ner till 170 precis där betongplattorna tar i? Det skiljer ju bara 25mm och plattan är ju 50mm tjock
ljo002: Somliga har säkert problem med skällande hundar i närområdet. Här har jag funnit att det är mycket effektivt att spela upp naturljud på altanstereon, volymen behöver inte alls vara hög, tvärtom. På spotify finns massor av naturljud, sök tex "nature sounds wolfpack" så hittar man ylande vargar. Grannhunden piper då ynkligt och går in direkt för att vara säker.
Lund: [citat] Är ju bara fyra rör så kanske kan blanda lite i taget alternativt hyra/låna en cementblandare. [citat] Funderat på det också, låter ju så sjukt smidigt. Men frågan är om det blir tillräckligt starkt för ett glest plank med måtten 220 x 220 cm. [citat] Ja, är ju ett alternativ, men tänker att det blir vridstyvare och mer motståndskraftigt mot vind när man gjuter själv.
RoAd: Jag var på bauhaus och reglarna jag pratar om ska enligt dem vara C24.
Talltomt: Är så sjukt nöjd med mig själv! Jag är en mer kreativ än praktiskt lagd person så arbetsgången brukar vara att jag idésprutar och mannen bygger. Det här har jag däremot gjort alldeles själv. Mannen byggde ihop en mojäng för att få till rätt fall och jämna till sättsanden + en handstamp åt mig, men allt arbetet har jag gjort, grävt och kärrat och skyfflat och kånkat, stampat
justusandersson: Det är bättre att du är konsekvent. Glöm momentstyva skarvar, men se till att förlängningarna är fixerade ordentligt. Du har mycket att vinna på att undvika balkskor, inte bara arbete. Kan du greja det så är det värt de.
pacman42: Om du lägger trallvirke på plåten så kan du också stabilisera upp räcket genom att skruva fast det i trallen (enligt föregående inlägg). Då kan man dessutom enkelt dölja ett metallbeslag som på utsidan nedtill håller ihop alla stolparna. Se till att du har reglarna mitt för stolparna också, då blir det stabilare!
BirgitS: De två husen man ser i bakgrunden på bild 2 ser ut att likna TS:ens hus. Är det någon sorts mindre gruppbebyggelse? I så fall kan man ju höra med grannarna om de vet hur husen är uppbyggda. Kanske även att kommunens bygglovsarkiv har en del ritningar och annat från bygglovet som kan ge någon information om uppbyggnad.
Dalbotant: Med din erfarenhet av forumet borde du veta att dylika spörsmål kräver bilder... ;) (Faktiskt så kräver i stort sett allting bilder)
RoAd: Tack för svaren. Jag har dock bestämt mig för att lägga den i våg. Var ute och mätte lite noggrannare ikväll och fallet på befintlig stenläggning är större än jag trodde så jag måste ändå kompensera en del och då kan jag lika gärna göra det fullt ut. [citat] För att den befintliga stenaltanen har fall och det hade varit enklast att bara lägga det nya trädecket direkt på.
Pappa1986: [citat] Vad har du för cc-mått på reglarna idag? Storlek på reglarna?