Hoppas den hamnade rätt här.
Köpte en beggad Weber Q100(tror jag)
Men tycker att lågan är lite klen när man har den på max och seg att komma upp i vettig temperatur? Kanske någon som har en liknande som kan säga om det stämmer eller inte? Är själv van vid kolgrillar så har ju egentligen ingen större koll på denna.

Hoppas någon kan göra mig klokare :)

• Begagnad Weber Q100 gasolgrill med svagt blåaktigt lågor längs brännarröret i en smutsig grill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Begagnad Weber Q100 gasolgrill med stängt lock som står utomhus på ett stenunderlag, kopplad till en gasoltub.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är det så på den modellen, jag har en 200 och är väldigt nöjd med den.
Min far har en 100 och som sagt så är den lite klen.
Men det kanske går att trimma den?

Tack för svar, då vet jag att den är som den ska och inget att lägga ner mer energi på att försöka ”fixa”.

När man väl grillar så blir det ju såklart lite mer lågor och så också. Får testköra den ikväll med lite kött också.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
M macrus skrev:
Tack för svar, då vet jag att den är som den ska och inget att lägga ner mer energi på att försöka ”fixa”.

När man väl grillar så blir det ju såklart lite mer lågor och så också. Får testköra den ikväll med lite kött också.
Hej jag har en 220 med för klen låga. Jag köpte en regulator som ger 0,5 bar på gasolen. Blev en markant skillnad.

F
Det ser ut som en Q100. Som standard använder den modellen små engångsflaskor med gasol men det ser ut som din är utbytt mot en kompositflaska. Det ska vara en 30 mbar-regulator (vilket är det vanligaste trycket för gasol).

Webers Q-grillar har ett rejält gjutjärnsgaller som täcker lågan och värms upp ganska snabbt. Mycket av värmeöverföringen till grillbiten sker alltså med ledning via grillgallret istället för strålning och konvektion som i en vanlig grill. Det tar ca 5-10 minuter på full effekt att värma upp gallret så att fettet från föregående grillning börjar ryka (diska inte gallret, skrapa bara av det med en grillborste före och efter grillning när det är varmt!). Sen är det bara att grilla, oftast på full effekt.

Det som fungerar bäst på Q-grillarna är skivade grillbitar som får bra kontakt med gjutjärnsgallret. Långsam tillagning, större eller oregelbundna bitar (t.ex. kyckling) är svårare. Å andra sidan är grillen bränslesnål, en 5-litersflaska räcker länge.

• Gilla
macrus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.