Har börjat lägga trall på altanen och har mätt stora skillnader i bredden, allt ifrån 116 mm till 124 mm. Högen med trallbrädor har dessutom stått mot en varm södervägg i en månads tid (det var dumt) och jag märker tydligt att de yttre brädorna är lättare och har säkert hunnit krympa mer.
Enklaste sättet för mig att få jämna springor borde vara att mäta upp fukthalten i varje bräda och utifrån den försöka avgöra hur mycket brädan kommer krympa.
Finns det en tabell på förväntad krympning/svällning vid olika fuktkvoter på trallvirke eller liknade?
När jag sökt runt har jag hittat att en bräda inte sväller mer än vad den gör vid 30%. Har även hittat:
En tumregel är därför att de genomsnittliga rörelserna (krympning och svällning) i både radiell och tangentiell riktning är cirka 0,25 procent per ändrad procentenhet hos fuktkvoten. Exempel: En golvbräda med bredden 95 mm och fuktkvoten 17 % läggs in i ett utrymme, med ett klimat motsvarande träets jämviktsfuktkvot 10 %. Fuktkvotens förändring 17–10 = 7 fuktkvots- procent. Brädan krymper 7 * 0,0025 * 95 mm = 1,7 mm i bredd.
En bräda som är 95 bred vid 18% fuktkvot har efter nedtorkning till 10% fuktkvot krympt cirka 2 mm på bredden.
Stämmer det där även för impregnerat virke, att
ändring i fuktkvot * 0,25% * brädbredd ger hur mycket en bräda krymper/sväller beroende på ändringen i fuktkvot? I så fall borde jag med den formeln kunna ta fram brädans min/max bredd beroende på förväntad fuktkvot under sommar och vinter?