J
Nu ett år efter altanbygget är det dags för att sätta upp själva staketet. Stolparna är dubbla impregnerade 45*95, överliggaren är impregnerad 45*145, höjd 900mm. Huset är ca 70kvm har stående 120mm lockpanel. Staketet utanför är varvat stående 120mm och 60mm vitmålat.

Vi vill ha stående vitmålade ribbor för att matcha hus och staket.
  1. Är det snyggast om stolparna också målas vita?
  2. Vi är sugna på 95mm ribbor, då 120 känns för brett till vårt lilla hus. Vilket virke ska användas? Ytterpanel? Isf är det ju hyvlat på ena sidan. Är det någonting man tänker på sen?
  3. Själva konstruktionen tänker jag två horisontella upp mot överliggaren, vilka klämmer de lodräta ribborna och så en horisontell längst ner. Vet inte vilka dimensioner här heller som blir rätt.

Nedan har jag ritat med 21*95 både uppe och nere på första bilden. Andra förslaget är 45*95 längst ner och tredje 45*70 liggande och 21*45 högst upp. Jag vill inte "klämma" längst ner eftersom det då blir ett mellanrum som är omöjligt att hålla rent i.

Känner mig rådvill vad som är snyggt och praktiskt. Hjälp!

Digital skiss av konstruktion för ett vitmålat trästaket med stående ribbor och horisontella överliggare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
    Ritning av ett staket med stående ribbor och överliggare framför.
    Skapa konto
    3D-modell av ett altanstaket med vertikala ribbor och horisontella stödbjälkar.
    Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.