Hej,

Tänkte skaffa ett spabad på altanen och placera enligt nedan.

Undrar således om bärigheten på befintlig altan är tillräcklig eller om den behöver förstärkas. Alla reglar är 45x145 och trallen är 28x120. Ena sidan är fäst i grunden på huset och resten vilar på plintar. Badet väger beroende på modell mellan 1750-2000kg plus vikten av 6 personer (ca 6x90kg) 540kg.

Vad anser ni och vad har ni för erfarenheter?

mvh Jan.

Ritning av en altan med måttangivelser, var reglar och trall är specificerade, samt en markerad placering för ett spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste förstärkas

Hur hög är altanen? Vad är det under?
Hade det varit min altan så hade det varit 15 cm ner till finfin sand, dvs perfekt för att göra ett lite nedsänkt bad.

• Gilla
Jan72
  • Laddar…
Du närmar dig en last på 500 kg/kvm på den aktuella delen, vilket säkert är dubbelt mot vad däcket är dimensionerat för. Anna_H:s idé om nedsänkning är kreativ, inte bara med hänsyn till belastningen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är ca 35-50cm till kross, tror det är 16-32. Krossen är inte plan utan ligger på stenhård lera, gissar på att de inte orkade gräva ut helt när de byggde altanen. på vissa ställen är det ca 15cm kross och andra kanske 7cm.
Håller med Anna_H att det skulle vara fint att sänka ner badet men vet inte hur jag ska göra då.

Redigerat:
Måtta och kapa?

H Holmspel skrev:
Måtta och kapa?
Ja du, om det var så enkelt. måste få in nya plintar och stödpunkter o.s.v. Sen ska marken förberedas och det har jag i dagsläget inte så bra koll på, vet t.ex. inte om jag behöver gräva ur mer etc.

Tror det bara är lätt att övertänka då det kommer till vissa saker.

Gräv ut så pass att du får den höjd du vill ha på badet.

Lägg duk, sand/grus, markskiva, stenplattor. Sen ställer du badet på det.

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.