Hej

Håller på att bygga vår/höst uterum (Willab Garden WG 62Eco). Tänkte isolera golvet med cellplast mellan reglarna och vindduk(windy) ovanpå detta (sedan uttorkat trall + filtmatta).

Min fundering är om jag ska lägga plast på marken under eller inte för att hindra markfukt och framförallt minska kondens i rummet.

Jag har ca 20-30 cm från mark(grus) upp till golvreglarna och det är inte helt öppet runt omkring. Viss ventilation finns under men altanen är delvis inbyggd med planteringar och annat. Då jag redan har plintar och plattor på plats på en massa ställen för hålla uppe stommen så får jag i sådana fall lägga plasten runt och skarva en hel del. Dvs den kommer inte bli helt tät och vissa delar (typ under och runt plattorna) kommer sakna plast iallafall.

Vad säger ni är det värt att göra extrajobbet med klippa och försöka passa in plast eller bör tryckad regel/cellplast/vindduk/trall/filtmatta fixa den fukt som tränger upp? Frågade snickaren som monterade själva uterums stommen och han sa att de flesta lägger inte plast under uterum alls.

Tacksam för alla kommentarer...
mvh
Tomas

Jag hade lagt plast och sedan några cm med sand eller flis/fin singel för att hålla ner plasten.
Så har jag det under mitt hus med torparegrund och det har varit torrt i 36 år.

Tackar för feedbacken. Vi har också plast i vår torpargrund och det fungerar bra. Vår uteplats har dock ingen torpargrund utan står på plintar/plattor "öppet".

Hur gör ni övriga kör ni med plast eller inte under uterummet? Är det så att de flesta faktiskt inte lägger plast under altaner?

mvh
Tomas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.