T
ToRy: Snyggt! (y) Tycker du har altanen i rätt höjd. Även i nivå med innegolvet hade varit rätt. Eller ytterligare ett trappsteg lägre, även det rätt. Altanen högre än tröskeln hade varit fel, allt annat är rätt... Snubbelrisk? Dumheter. Hela världen är full av nivåskillnader, inte fan ser man folk ligga och drälla till höger och vänster för det. Däremot håller jag med om att ett
21 svar · 5,2k läst
·
prototypen
prototypen: Fredag den 13:e, KoW, vi riskerar att bli avstängda idag om vi håller på att sabotera ett altanbygge. Prutte
7 svar · 1,1k läst
·
B
byggarebo2: Okej, nä det är en helt egen ”grund” som jag gräver ut och sedan plintar, 800mm under däcket, det är helt fristående från det andra just bara för att sänka ner badet.
9 svar · 6,3k läst
·
J
justusandersson: Jag tycker inte det är trivial kunskap att veta att momentet byter riktning på båda sidor om mittstödet på en kontinuerlig balk. Har man någon vid sin sida som vet är det en annan femma. Allra bäst är att alltid använda oskarvade bjälkar hela vägen även om det kräver specialbeställning.
5 svar · 5,3k läst
·
J
justusandersson: Jag tycker inte det finns anledning att isolera golvet om du bara har enkelglas. Däremot skulle jag fylla upp utrymmet under golvet så mycket det går för att öka på dess värmekapacitet. Därigenom blir temperaturutjämnngen mellan dag och natt bättre.
1 svar · 2,5k läst
M
Mikaeland: [citat] Tack så mycket för hjälpen det skall jag kolla upp!
11 svar · 27,6k läst
·
R
roli: De järnen kommer att fungera, även om de inte är lika långa som de på bilden lite högre upp.
11 svar · 6,8k läst
·
T
twoody: [citat] Du får gärna lägga ut bilder på när du tätat springor med detta lim på en hel altan.
17 svar · 13,0k läst
·
S
Saalsa: Jag funderar på att lägga shingel på min altan men är lite osäker på hur jag ska ansluta det till där taket möter fasaden. Hur gör man?
0 svar · 1,2k läst
B
Basutbud: Hej! Håller på och färdigställa vår altan. Längs ”utsiktssidan” blir det glasräcke från byggmax (https://www.byggmax.se/trädgård/staket-och-skärmar/glasräcken/glasräcke-startpaket-p6648565) och längs övriga sidor hemsnickrat träräcke. Tyvärr har leveranstiden dragit ut extremt jmfrt med de ”3-8d” man anger på hemsidan och nu skulle jag vilja börja lite smått med
0 svar · 1,8k läst
Mbjorkq
Mbjorkq: Hej, Har en vikarmsmarkis där vajern gått av. Någon som vet om det går att laga och isåfall hur? //Magnus
0 svar · 1,1k läst
K
Kristina J: Vi får hoppas att våra grannar tycker likadant, men vi ska göra vad vi kan för att hålla det gröna på vår sida.
9 svar · 7,8k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Har du tak över uteplatsen? Enklast är väl i så fall att lägga en enkel matta typ sisal eller trasmatta och ta in den över vintern?
3 svar · 4,9k läst
·
meghin
meghin: [bild] [bild] Skapligt nöjd om jag får säga det själv. Första helt egna projektet :cool:
6 svar · 6,3k läst
·
H
hablam: [citat] Sand/jord typ, cirka 30-40cm när är det stenar.
3 svar · 1,3k läst
L
Lilak: Bauhaus har det i sitt sortiment. Mvh Jonas
2 svar · 981 läst
J
justusandersson: Krympningen sker radiellt i den ursprungliga stockens riktning. Om du kan räkna med totalt 5 mm krympning på höjden så borde den nya regeln ligga 2,5 mm över den gamlas nivå. Tryckimprgnerat virke består oftast av fur av ganska låg kvalitet. Vill man begränsa krympningens effekt måste man gå upp i kvalitet, både när det gäller hållfasthetsklass alternativt sortering (gäller virke
1 svar · 1,7k läst
S
suprapappa: Tack igen! Önskar att jag själv kunde bidra med något klokt :) Det blir mest att nyttja andras kunskap :) Jo, huset är ju utan källare. Typen av jord har jag dock dålig koll på. Däremot är de topografiska förhållandena goda och vi har inget vatten som rinner mot huset.....men det påverkar förstås inte regnvattnet.
12 svar · 2,1k läst
·
A
AnnaMartinsson: Hej! Undrar också om ni gjorde jobbet ovan? Har ett i princip identiskt hus ( modulentshus från 95) och balkongen är röten. Har du i då fall bilder på före och efter? Med vänlig hälsning, Anna
3 svar · 4,3k läst
C
Colds: https://cdon.se/hem-tradgard/en-casa-sittdyna-till-lastpallar-ljusgra-inom-utomhusbruk-120x80x15cm-p44453253?utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=[en.casa]%C2%AE+Sittdyna+till+lastpallar-Ljus Kanske kan funka?
5 svar · 11,0k läst
A
abe: inga synpunkter?
3 svar · 2,7k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Precis så.
25 svar · 5,2k läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat]
12 svar · 12,6k läst
·
S
Sphinxx: Tack för svaren! Får bita i det sura äpplet och montera med stöd mellan.
3 svar · 3,0k läst
·
E
erkka: [citat] Bra! Tack för tipset! Har precis tänkt åka o köpa nåt, men ska kika på sådan folie också
8 svar · 2,4k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: L- stöd är ganska dyra men det finns modeller där man fäster staket direkt ovanpå muren. Borde bli kostnadseffektivt totalt sett
1 svar · 1,2k läst
M
Mjolnir: Snickaren smetade på med "trans clear kristallklar limning och fogning". Ska vara temperaturbeständigt, väderbeständigt, permanent elastisk etc.
13 svar · 2,2k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Jag kör min pump 8-20.00 via timer. Dels så låter det lite trots att jag har byggt ett litet pumphus, dels tror jag pumpen kan behöva vila lite. Puckarna kan du skaffa en klordispenser och ha flytande i poolen. https://www.toysrus.se/product/intex-flytande-kemikaliebehaallare?id=000000000109020001 Ett kitt med teststickor kan vara väl investerade pengar också
1 svar · 1,3k läst
V
vectrex: Räcker väl med ett lager markduk. Det växer inget igenom den, däremot kan det väl som sagts ovan växa ovanpå den efter ett tag, men under en trall växer det väldigt lite är min erfarenhet, för mörkt.
9 svar · 12,0k läst
H
Holmspel: Senast online 2017-02-06 Vi får nog leva i ovisshet...
8 svar · 10,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.