Nybliven ägare till ett snyggt hängparasoll. Rejäl, med extra "stag" ovanför själva tygduken.
Men, så fort det är lite...och jag menar endast lite vind så vajjar den och gungar rejält,
Den var inte så billigt över 2 Tkr, har en rejäl "mast" och ordenliga tyngder.
Min fråga är: Hur vindkänsliga är dessa hängparasoll. Vågar man ha den uppfällt även om det kommer lite vindpustar då och då. Har i många år haft ett parasoll i trä, centrerad över ett bord. Den har stått i vänder och vind och ja, kanske fällts ihop vid höststormarna i september.
Har du erfarenhet? Skriv gärna en kommentar..
Tack på förhand
Men, så fort det är lite...och jag menar endast lite vind så vajjar den och gungar rejält,
Den var inte så billigt över 2 Tkr, har en rejäl "mast" och ordenliga tyngder.
Min fråga är: Hur vindkänsliga är dessa hängparasoll. Vågar man ha den uppfällt även om det kommer lite vindpustar då och då. Har i många år haft ett parasoll i trä, centrerad över ett bord. Den har stått i vänder och vind och ja, kanske fällts ihop vid höststormarna i september.
Har du erfarenhet? Skriv gärna en kommentar..
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en billigare variant, den har jag skruvat fast lätt att den tippar annars...
Brukar veva ner när det blåser men lite kan den allt gunga...
Dock så tycker jag tyvärr att den är rätt värdelös som skugga då solen står rätt lågt så man får solen under parasollet, skulle solen stå i zenit så är det ju bra...
Får em sol vid 16-17 tiden och då får man sitta bra långt från för att få skugga.
Smällde upp mitt 24mx tält som jag köpte för 3år sedan och hängde dit sidor som rullades upp i nederkant för att få in lite vind och det blev betydligt bättre
Brukar veva ner när det blåser men lite kan den allt gunga...
Dock så tycker jag tyvärr att den är rätt värdelös som skugga då solen står rätt lågt så man får solen under parasollet, skulle solen stå i zenit så är det ju bra...
Får em sol vid 16-17 tiden och då får man sitta bra långt från för att få skugga.
Smällde upp mitt 24mx tält som jag köpte för 3år sedan och hängde dit sidor som rullades upp i nederkant för att få in lite vind och det blev betydligt bättre
Har ett likadant, när det blåste omkull andra gången i vad vi tycker lite vind så gjorde jag som Nino och skruvade fast det i trallen med 2 skruv. Blåser det minsta så är denna konstruktion värdelös tyvärr. Går inte att jämföra mot ett "vanligt parasoll" med pinnen i mitten.
Nino och Husgubben, tack för era svar! Det bekräftar min upplevelse, helt klart.
Men att skruva i den dyra komposittrallen tror jag inte min äkta hälft skulle tillåta...
Partytält på ballen....nja altanen är 2,5 meter upp i luften, så förankring där behövs ju också, men gissar att skuggningen med en sådan är betydligt bättre om altanen står på marken. Men jag får väl testa att plåga den ändå lite grann, för att se hur mycket den tål. Kanske blir det en markis, den är vindkänslig jag vet. Men inte alls på samma sätt som detta parasoll. Jämfört med grannens markis, den gungar knappt vid vind och medan jag har "hela havet stormar"...så fort det går en vindpust.
Men att skruva i den dyra komposittrallen tror jag inte min äkta hälft skulle tillåta...
Partytält på ballen....nja altanen är 2,5 meter upp i luften, så förankring där behövs ju också, men gissar att skuggningen med en sådan är betydligt bättre om altanen står på marken. Men jag får väl testa att plåga den ändå lite grann, för att se hur mycket den tål. Kanske blir det en markis, den är vindkänslig jag vet. Men inte alls på samma sätt som detta parasoll. Jämfört med grannens markis, den gungar knappt vid vind och medan jag har "hela havet stormar"...så fort det går en vindpust.
Vi fick en sån parasoll gratis med utemöbeln. Har inte bestämt än var den ska vara, så den ligger i garaget. Fot följde inte med. Borde gå att gjuta något i hörnet på altanen tänker jag? Våra altaner är direkt på backen.
Vi har i flera år funderat på en hängparasoll och varit och känt och klämt på många, till slut blev det en från Bauhaus för 4500 kr, inte billigt men den kändes bra mycket rejälare än andra vi tittat på. Just nu tynger vi ner den med en trave marksten då fötterna var restade men den står stabilt även när det blåser.
Okej, så man skulle hostat upp lite mer kosing ändå... Men hur funkar själva tygduken...? Gungar den som f.. n när de är lite små vind ute? Tack för info.mexitegel skrev:
Vi har i flera år funderat på en hängparasoll och varit och känt och klämt på många, till slut blev det en från Bauhaus för 4500 kr, inte billigt men den kändes bra mycket rejälare än andra vi tittat på. Just nu tynger vi ner den med en trave marksten då fötterna var restade men den står stabilt även när det blåser.
Till lite dyrare markiser finns det ben som tillbehör. Man sätter ett fäste i balkong/altan som benen krokas fast i när markisen är ute. Innan man hissar in den så lossar man benen och fäller upp dem i "nosen" på markisen. Klockrent.MollyMoon skrev: