Byggahus.se
Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. M

Husqvarna ugn under induktionshäll?

Går det att montera en Husqvarna inbyggnadsugn (denna) direkt under en induktionshäll? När jag skjuter in ugnen i ett ugnsskåp från HTH blir det 20 mm kvar mellan bänkskiva och ugn. Sänker jag ner hällen ligger den i stort sett PÅ ugnen. Känns som att HTH och Husqvarna inte är riktigt kompatibelt? Eller krävs det 50 mm bänkskiva?
    molarin · mar '10 · 0 svar · 1,6k läst
  2. K

Tvätt som inte centrifugerar

Två gånger har vår Bosch slutat att centrifugera pga att kolen tagit slut.
    Kurtivan · mar '10 · 5 svar · 3,4k läst
  3. Göran.W

Kapa frysboxen?

Vilket jobb ni lagt ner på att få ut boxen. Har själv delat en massa resturang kylar i små delar för att slippa betala 600kr + moms för att bli av med domq(;^;)p Tog 2 timmar att återvinna gasen och plocka ner en för att sen få några hundra för metalen istället för att betala för att bli av med detd^_^b
    Göran.W · mar '10 · 3 svar · 3,3k läst
  4. M

Husqvarnas vitvaror

Hoppas att Husqvarna är bra! Flyttar i dagarna in i helt nyproducerad lägenhet med enbart Husqvarna vitvaror. Kyl/frys inbyggnadsugn micro disk spishäll och tvätt/torktumlare. Detta var standard utan val möjligheter!
    MiaSthlm · mar '10 · 7 svar · 7,3k läst
  5. S

Gram induktionsspis.- Inte bra -

Då jag nu fått bevisat att hörselskydd inte nödvändigtsvis behövs vid användning av induktionsspisar tänkte jag kanske att fler behöver läsa vad som skrivits om min Gramspis därav rubriken. Mestadels finns detta att läsa lire längre ner på sidan om" för och nackdelar med induktion" här på forumet (
    Stroker · mar '10 · 0 svar · 2,1k läst
  6. mycke_nu

bänkskiva i kalksten

Håller med skerfe. Vi valde granit till köksbänkarna, men visst är kalksten väldigt snyggt och vi har valt sten från Slite till badrummet. Ett alternativ till sten från Slite är Burgsvik vars sten ofta har en lätt rosa ton. http://www.stenfabriken.se/
    mycke_nu · mar '10 · 2 svar · 6,9k läst
  7. C

inporterad ilve spis

http://www.byggahus.se/forum/vitvaror/139387-import-av-vitvaror.html
    *Cujo* · mar '10 · 1 svar · 1,5k läst
  8. H

Besparing kyl/frys

Jag håller med dig. Det kan ta lång tid att tjäna in nya vitvaror om man har fungerande gamla. :-) Att köpa nya medför även miljöutsläpp vid tillverkning, frakt, skrot av gamla grejerna etc. Så frågan är egentligen hur miljövänligt det totalt sett är att byta vitvaror om de gamla inte är slut. Sen kan man ju få andra effekter av nya vitvaror - snyggare vitvaror/kök, jämnare
    Hawkai · mar '10 · 1 svar · 987 läst
  9. J

Ikeas vitvaror

Vi täkte först köpa rubbet på IKEA, men så gick jag inom en vitvarufirma för att kolla läget. Om jag köper allt där får jag ca 20% i rabatt och då hamnar jag ca 4000 kr högre än på IKEA. Då får jag t ex utragsskenor i ugnen och en hel den andra finesser/funktioner som jag ej får på IKEA. Allt går att integrera i IKEAs stommar och diskmaskinen får IKEAs front, samma som resten
    Jondy · mar '10 · 4 svar · 3,0k läst
  10. tallmilan

Snabb fråga om avstånd för gasspis

nja vedspis ska ha avstånd med brandsäkert material på sidorna men inte en gasspis, den blir ju inte varmare på sidorna än vilken elugn som helst (antar att du inte menar stenålders gasugn), däremot ska den ha 65cm ovanför till brännbart material (jmfr. 50cm elspis) eftersom det är en öppenlåga även i normalfallet. Det som du kanske tänker på kan också vara rekommendationen att
    tallmilan · feb '10 · 1 svar · 2,0k läst
  11. F

kyl/frys/ugn/spis på rad e det dumt?!

Tillverkarna brukar rekommendera att man inte sätter något värmealstrande t ex diskmaskin eller ugn intill kyl/frys. Värmen får kylen/frysen att dra litet mer energi och kan korta dess livslängd genom att den får jobba mer. Men jag tror inte att effekten är jättestor, annars skulle man väl inte ställa kyl och frys intill varandra - de värmer ju också upp sin omgivning. Visserligen
    Farzan · feb '10 · 1 svar · 1,7k läst
  12. P

Svarta vitvaror

Snabb är jag inte, men här är den utlovade bilden iaf... :) Så fort allt är klart (kakel och fläkt bland annat) så ska alla papper som hänger på kyl och frys bort...
    Placebo · feb '10 · 18 svar · 7,3k läst
    ·
  13. F

Ångugn och kombiugn/micro - överst och underst

Kollade på ikea.se och såg att deras kombiugn är en bit högre än vår. Er stora ugn skulle därför hamna en bit högre än vår och har dessutom konventionell lucka. Det står heller ingenting om att den skulle ha utdragsskenor. Sammantaget gör det mig litet skeptisk till ert upplägg - jag säger inte att det inte blir bra men tycker i alla fall att ni borde försöka få se hur det blir
    Farzan · feb '10 · 2 svar · 2,2k läst
  14. A

Förlängnings/förgrenings-kontakt till Vitvaror?

Hej! Jag undrar om det är tillåtet att ansluta kyl/frys med förgreningskontakt och diskmaskin med förlängningssladd, eller måste man ta in en elektriker för att installera nya uttag? Om det är tillåtet, påverkar det försäkring osv?
    aijou · feb '10 · 0 svar · 552 läst
  15. N

Vilket medel till rostfria vitvaror?

Vi använder Universalfix eller motvarande ca en gång per år, funkar mycket bra. Universalfix och dess olika avarter brukar säljas på diverse marknader och mässor.
    Nilsson2 · feb '10 · 18 svar · 17,4k läst
  16. T

90cm spis utan gas?

Jag har haft min Smeg spis i snart två år och är jättenöjd. Vi ska nu flytta för att bygga nytt hus. Har i det nya huset valt bort hällen som följde med för att kunna köpa en ny spis från Smeg. Den vi har idag heter Opera och kostar ca. 35.000 :-,. www.hallbacks.se och Bagaren och kocken har bra priser och urval.
    Tessan100 · feb '10 · 5 svar · 2,8k läst
  17. Bo.Siltberg

Fyllde diskmedel i.st.f salt

Ska prova, tack för tipsen.
    Bo.Siltberg · feb '10 · 5 svar · 2,6k läst
  18. ziddhartha

Gashäll "endast" för gasol - funkar det med stadsgas?

Jag var på IKEA (Malmö) för någon vecka sedan ock kikade på http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80150316. Eftersom jag har naturgas till huset så frågade jag om det. De plockade fram en lista på alla sina gashällar där man kunde utläsa vilken gas som fungerade till var och en. Det fanns Gasol, Naturgas, Stadsgas-Stockholm och Stadsgas Malmö. Ovanstående häll klarade samtliga
    ziddhartha · feb '10 · 32 svar · 16,0k läst
  19. M

Kyl och frys i minusgrader?

Jodå, den har hållt kylan. Har lagt in en termometer med min- max-funktion. Har satt lite isolering och frigolit runt den, men jag tror inte det påverkar något. Presenning skulle nog vara bättre.
    magnusj · feb '10 · 10 svar · 21,3k läst
  20. Thomas59

Reglerbart galler som ersättningshylla?

Beroende på kylskåpsmärke finns det ev hyllor som reservdelar och dom är troligen inte särskilt dyra heller. Har själv ett Bosch kylskåp (10 år gammalt) som ska bytas i samband med en kommande köksrenovering. För något år sedan beställde jag dock nya fruktlådor (som spruckit) och lite nya hyllor/lådor till dörren samt ett nytt hyllplan i glas. Tror det gick på en dryg tusing men
    Thomas59 · feb '10 · 2 svar · 1,7k läst
    ·
  21. BigR

Spiskåpan "Cylinda Classic Trend 60 (Vit)"

Någon som har denna spiskåpa? Jag skulle vilja veta lite mer om den. Mest intresserad är jag av vilken ton den vita färgen har: drar tonen mot gult eller mot grått? Har inte hittat den i någon butik i Barkarby eller Bromma där jag var och letade idag.
    BigR · feb '10 · 0 svar · 1,3k läst
  22. T

Hur tyst skall en diskmaskin vara?

Vår 41dB diskmaskin låter i kök och matrum. Över 45db stör det ett normalt samtal. / Fredrik
    Tornhill 2 · feb '10 · 2 svar · 1,6k läst
  23. D

Diskmaskin: Hjälp med installation

Jag har nu pratat med hyresvärden. Det kommer bli så att en rörmokare kommer och byter blandare till en med uttag över diskbänken. Avloppet blir vad jag förstår ner i vasken. Vi får detta till ett självkostnadspris (betala röris, inget hyrespåslag). Vad detta kommer gå på kunde inte husvärden svara på.
    danneth · feb '10 · 4 svar · 5,7k läst
  24. C

Whirlpool, skräp eller bara otur?

Hej, det låter som en blandning av skräp OCH otur. Whirlpool är väl inte direkt kända för sin kvalite....
    continue · feb '10 · 1 svar · 1,4k läst
  25. G

vredet bara snurrar tvättmaskin Indesit w165tx

TACK Ingenjören!! tusen tack för svaret, men jag såg det inte förrän idag! Ny på byggahus.se :S Men jag har just, tagit isär hela maskinen och kollat i den slang som får mellan trumman och facket för tvättmedel, Den var helt tom. Så tyvärr låg inte problemet där. Men tack i alla fall för snabbt svar! :)
    Gensaren · feb '10 · 2 svar · 2,8k läst
  26. M

köp inte spisfläkt från cylinda

Vi köpte en köksfläkt av märket Cylinda genom Internetsidan www.tretti.se strax före jul 2009. Av produktinformationen framgick att kallrasskydd ingick. När vi packade upp och monterade enligt bruksanvisningen stod inget om detta skydd varför vi antog att det var inbyggt. Kort efter att fläkten kommit på plats kände vi hur det drog rejält kallt från fläkten. Vi har sedan varit i
    minnamalin · jan '10 · 0 svar · 1,9k läst
  27. T

Tvättmaskins lager. reparera eller köpa nytt.

Nä ungefär så resonerade jag med, hade ju inte mycket att förlora... =)
    Tjoa · jan '10 · 11 svar · 22,3k läst
  28. M

Diskmaskin: belysning ELLER besticklåda?

Det blev en Miele för oss till sist - med besticklåda och utan belysning. Både borde ju vara standard hos samtliga tillverkare. Tack för alla synpunkter.
    MickeD · jan '10 · 23 svar · 12,6k läst
  29. K

Fuktproblem på fronten: inbyggd diskmaskin?

Hej.. Jag blir tokig..Vi byggde en alla våra vitvaror. ALlt fungerade bra förutom att diskmaskinen (Siemens) läcker fukt kring fronten. Värst är det upptill på sidorna, drar man med fingret under senare tiden av diskprogrammet blir det alldeles blött.. Jag har fått maskinen utbytt en gång, den nya beter sig lika. Inte så roligt när lacken släpper på luckorna... Nån som varit med om
    Kippeman · jan '10 · 0 svar · 1,4k läst
  30. Y

sidebyside kylfrys med kylet på vänstersidan?

Jag såg att vissa hade omhängsbara dörrar, vilket jag skulle bli nöjd med, inget måste att frysen omplacerades då det bara var hållet man öppnade kyldörren (skulle bli så otympligt i det hörnet), vänder jag på den dörren så funkar det kalas. LG GW-B207FLQK (Silver) 554kwh/år, 40db, 227L frys, 364L kyl. 13.000kr Fast när jag kollade närmare så var det bluff 227liter frys som
    Yrrol · jan '10 · 4 svar · 2,2k läst
Laddar...