Det är en märkning som är något vilseledande. I spisar med den märkningen finns det inget som går på 400V. Den används även på spisar som bara använder två faser.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en märkning som är något vilseledande. I spisar med den märkningen finns det inget som går på 400V. Den används även på spisar som bara använder två faser.
Jag vet, det var en kuggfråga.

electroluxaren skrev:
Du kan inte på en trefas-spis använda nollan då elementspänningen är 400V.
Det är du som sätter likhetstecken mellan själva ordet "trefasspis" och elementspänningen 400V.
Jag gör det inte för en trefasgrupp kan ju ha tre enfasbelastningar.
Kanske tillhör jag en minoritet, men tycker inte nomenklaturen är självklar och entydig.
För att undvika förvirring och felkoppling vore det bästa om alla hade klart för sig vad deras spis har för elementspänning. Oftast 230 nuförtiden som bekant.
(själva elläran behöver du inte förklara för mig, jag är elingenjör i grunden)

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Hur är en trefasspis märkt på märkskylten?
"400 V 3N~"?
Javisst

P
D Daniel 109 skrev:
Tänker du då
D Daniel 109 skrev:
Tänker du så har du otur.

P
M MagHam skrev:
Det är du som sätter likhetstecken mellan själva ordet "trefasspis" och elementspänningen 400V.
Jag gör det inte för en trefasgrupp kan ju ha tre enfasbelastningar.
Kanske tillhör jag en minoritet, men tycker inte nomenklaturen är självklar och entydig.
För att undvika förvirring och felkoppling vore det bästa om alla hade klart för sig vad deras spis har för elementspänning. Oftast 230 nuförtiden som bekant.
(själva elläran behöver du inte förklara för mig, jag är elingenjör i grunden)
Och kan ingenting om elektriska spisar OMFG

electroluxaren skrev:
Javisst
En spis som är märkt "400 V 3N~" använder nollan, å de har uteslutande (alltid?) 230V i elementspänning.

Däremot en spis som är märkt "400 V 3~" har ingen nolla ansluten, å den har då automatiskt en elementspänning på 400V.

P
Demmpa Demmpa skrev:
En spis som är märkt "400 V 3N~" använder nollan, å de har uteslutande 230V i elementspänning.

Däremot en spis som är märkt "400 V 3~" har ingen nolla ansluten, å den har då automatiskt en elementspänning på 400V.
Kan vara att det bara är klockan som behöver nolla så säker skulle jag inte vara utan att vara elementspänningen.

Har du något sådant exempel? Det låter något långsökt.

P
D Daniel 109 skrev:
Har du något sådant exempel? Det låter något långsökt.
Några cylinda spisar ftån polen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.