Hej, någon som vet hur man gör detta, är det bara att kränga av den gamla och byta? Har inte maskinen här, så det vore bra att veta om man behöver ta med sig några speciella verktyg.
Modell FT 446, TYP WM 70.1.

P
luckpackning brukar aldrig fallera!!!

ett snöre är allt man behöver!

Måste vara packningen, blött på golvet och vattendroppar under luckan på plåten, kan inte se att det kan vara något annat. Ett snöre, hur gör man då med det?

P
Trycker ur det glaset och lägger snöret runt den nya listen där glaset skall vara slutligen dra runt snöret

P
Men det lir inte blött på golvet om luckpackningen inte sluter tätt
Kolla istället på tvättmedelsfacket

Ja, det facket öppnar man ju sällan med flytande tvättmedel och numera inget sköljmedel. Sköljmedels facket hade geggat igen så det rann över där, efter rengöring så läcker maskinen inte längre.
Tack för det tipset!

Jaha, dags för nya läckage problem. Nu har den börjat läcka igen och det börjar så fort den fyllt på vatten denna gång. Den läcker inte mycket under ett 1,5 timmars program, kanske ett par tre deciliter och det ser ut som om det kommer från den vänstra sidan. Något typiskt ställe den kan läcka ifrån, eller är det bara att skruva itu och felsöka?

P
måste vara tvättmedelsfacket det läcker ifrån

P
kolla munstyckena i taket

Kollade dom och det såg ut att rinna vatten som det ska från dom. Men det är något med facket som du säger, körde en maskin med delvis utdraget fack och då kom det bara några droppar på golvet, stor skillnad mot med helt inkört fack. Fattar inte riktigt varför dock?

P
R Rydde1 skrev:
Kollade dom och det såg ut att rinna vatten som det ska från dom. Men det är något med facket som du säger, körde en maskin med delvis utdraget fack och då kom det bara några droppar på golvet, stor skillnad mot med helt inkört fack. Fattar inte riktigt varför dock?
vattnet skall rinna "rakt" om det är kalk i hålen så kan de spruta åt alla håll

Trådlyft: Vi har haft läckage i luckpackningen på den gamla "sverigetvätten". Det är det en spricka i yttre ringen på luckan klockan 6, så jag misstänkte det som orsak till att det blev en rännil med vatten från luckan. Jag skruvade loss luckan, två skruvar, och såg att det var fasttorkade tvättmedelsrester längst ner på gummipackningen. Jag putsade bort detta utan att skada packningen som var oskadd och det verkar ha löst problemet.

Något som var knepigt när jag skruvade tillbaks luckan var att få det i rätt läge för att låset skulle fungera. Det finns inte mycket spelutrymme men tiondelar av millimeter var tillräckligt för att den inte låser.

Tappa inte verktyg mellan trumman och frontplåten. Det hände två gånger och ger mycket frustration.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.