11 745 läst ·
26 svar
12k läst
26 svar
Frys Electrolux EUC3107 -29° och alla lampor lyser
Hej!
Vårt frysskåp, en Electrolux EUC3107 har börjat krångla.
Helt plötsligt så lyser alla lampor på en gång, och temperaturen står på -29°.
En stund senare är allt normalt och bara den gröna "ON"-lampan lyser och -18° anges.
Vid mätning av temperaturen upplever jag också att den fladdrar lite (från typ -13 till -22).
Den har ju några år på nacken (inköpt 2003).
Är det något enkelt fel, eller är det bara att inrikta sig på att det är "sista rycket"..?
Vårt frysskåp, en Electrolux EUC3107 har börjat krångla.
Helt plötsligt så lyser alla lampor på en gång, och temperaturen står på -29°.
En stund senare är allt normalt och bara den gröna "ON"-lampan lyser och -18° anges.
Vid mätning av temperaturen upplever jag också att den fladdrar lite (från typ -13 till -22).
Den har ju några år på nacken (inköpt 2003).
Är det något enkelt fel, eller är det bara att inrikta sig på att det är "sista rycket"..?
När jag googlar lite, får jag fram en bild på kretskortet, och det ser ut att ha en nätdel enkelt uppbyggt med en "nätdelskondensator". Fel i den kondensatorn eller andra kan skapa många märkliga problem.
Enkelt att fixa om det nu är felet.
Enkelt att fixa om det nu är felet.
Kan du länka till bilden du avser? Jag hittar den inte när jag googlar på modellen..E etompau skrev:
Enkelt att fixa? Snackar vi lödning på ett kretskort? Hur få tag i rätt komponent?
"Bling"? Synonym till det?electroluxaren skrev:
Termometer med extern givare ilagd. Rör sig i temperatur mellan typ -13/-22°.
Finns komponenter att få tag på? Helt kretskort med? Peng?
https://www.huoltopalvelu.com/Electrolux-pakastimen-piirikorttiGoForIt skrev:
Komponenterna ser ut att vara av standardtyp och hålmonterade. Lödning krävs. Pris för en defekt kondensator kanske 10-25 kr.
Det är ju en en grön lampa för "ON", en gul för "SNABBINFRYSNING" och en röd för "LARM".E etompau skrev:
Inte mycket "bling" för mig, utan väl ganska basic.
Och så då temperaturuppgiften då, som väl också känns ganska rimlig.
Korten är inte avsedda att repareras på komponentnivå. Är det trasigt ska det bara bytas ut.GoForIt skrev:
Vill du ge dig på kortet, bör du ha basic kunskap i att mäta och löda på kretskort.
Komponenter finns ex hos electrokit https://www.electrokit.com
och Elfa: https://www.elfa.se
Ja, det är väl ett byte som är aktuellt i så fall. Men det beror ju på pengen..E etompau skrev:
Frågan är ju hur länge frysen går, med dessa problem. Lägger displayen av, och frysen går så är det ju inte hela världen..
Kretskortet har utgått så reparation är möjligheten
Termostaten ligger utanför och kretskortet byglar denna när mn använder snabbinfrysnings funktionen.
Larmet ligger i kretskortet via sensorn vanligare är att låta termostaten sköta det med.
Temperaturen visas oxå mha sensorn. Bling.
Variera tempen så mycket så byt termostat om det inte finns någon naturlig orsak.
Behöver du veta att frysen är i gång? Det blir ju en väldig massa spring i dörren då... Bling
Kanske därför temperaturen varierar så mycket?
Termostaten ligger utanför och kretskortet byglar denna när mn använder snabbinfrysnings funktionen.
Larmet ligger i kretskortet via sensorn vanligare är att låta termostaten sköta det med.
Temperaturen visas oxå mha sensorn. Bling.
Variera tempen så mycket så byt termostat om det inte finns någon naturlig orsak.
Behöver du veta att frysen är i gång? Det blir ju en väldig massa spring i dörren då... Bling
Kanske därför temperaturen varierar så mycket?
Har exakt samma problem med min Husqvarna frys QT3069 W, ca 15 år gammalt. Får också mycket frostbildning på översta hyllan. Varm luft som smyger in från ovansida dörr ? Kan det vara felande sensor som läser temp och visar den på displayen ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej! Du har ett mycket allvarligare fel.R Roger M skrev: