Byggahus.se

Frys Electrolux EUC3107 -29° och alla lampor lyser

1. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 123 inlägg

GoForIt

Medlem
    Hej!
    Vårt frysskåp, en Electrolux EUC3107 har börjat krångla.
    Helt plötsligt så lyser alla lampor på en gång, och temperaturen står på -29°.
    En stund senare är allt normalt och bara den gröna "ON"-lampan lyser och -18° anges.
    Vid mätning av temperaturen upplever jag också att den fladdrar lite (från typ -13 till -22).
    Den har ju några år på nacken (inköpt 2003).
    Är det något enkelt fel, eller är det bara att inrikta sig på att det är "sista rycket"..?

2. E
    Medlem · Skåne · 10 134 inlägg
    När jag googlar lite, får jag fram en bild på kretskortet, och det ser ut att ha en nätdel enkelt uppbyggt med en "nätdelskondensator". Fel i den kondensatorn eller andra kan skapa många märkliga problem.

Enkelt att fixa om det nu är felet.:confused:

3. electroluxaren
    Medlem · - · 10 621 inlägg
    Kretskortet är "bling"
    Termostaten styr frysen
    Lägg i en termometer för att kolla den rätta temperaturen
    Och precis som etompau skriver så är det inte omöjligt att det går att få ordning på det.

4. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Kan du länka till bilden du avser? Jag hittar den inte när jag googlar på modellen..
    Enkelt att fixa? Snackar vi lödning på ett kretskort? Hur få tag i rätt komponent?

5. GoForIt

GoForIt

Medlem
    "Bling"? Synonym till det?
    Termometer med extern givare ilagd. Rör sig i temperatur mellan typ -13/-22°.
    Finns komponenter att få tag på? Helt kretskort med? Peng?

6. E
    https://www.huoltopalvelu.com/Electrolux-pakastimen-piirikortti

Komponenterna ser ut att vara av standardtyp och hålmonterade. Lödning krävs. Pris för en defekt kondensator kanske 10-25 kr.

7. E
    Bling=grejor som är gjorda för att imponera med, men inte gör så mycket annan nytta.

8. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Och hur får man fatt i rätt kondensator? Och var?
    På Electrolux egen sida för reservdelar finns ju ingenting sådant

9. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Det är ju en en grön lampa för "ON", en gul för "SNABBINFRYSNING" och en röd för "LARM".
    Inte mycket "bling" för mig, utan väl ganska basic.
    Och så då temperaturuppgiften då, som väl också känns ganska rimlig.

10. E
    Korten är inte avsedda att repareras på komponentnivå. Är det trasigt ska det bara bytas ut.
    Vill du ge dig på kortet, bör du ha basic kunskap i att mäta och löda på kretskort.
    Komponenter finns ex hos electrokit https://www.electrokit.com
    och Elfa: https://www.elfa.se

11. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Ja, det är väl ett byte som är aktuellt i så fall. Men det beror ju på pengen..
    Frågan är ju hur länge frysen går, med dessa problem. Lägger displayen av, och frysen går så är det ju inte hela världen..

12. E
    Ja det viktiga är om frysen håller önskad temp. Enl. experten "electroluxaren" styrs tempen av en vanlig termostat som inte har koppling till kretskortet.

13. electroluxaren
    Medlem · - · 10 621 inlägg
    Kretskortet har utgått så reparation är möjligheten
    Termostaten ligger utanför och kretskortet byglar denna när mn använder snabbinfrysnings funktionen.
    Larmet ligger i kretskortet via sensorn vanligare är att låta termostaten sköta det med.
    Temperaturen visas oxå mha sensorn. Bling.
    Variera tempen så mycket så byt termostat om det inte finns någon naturlig orsak.
    Behöver du veta att frysen är i gång? Det blir ju en väldig massa spring i dörren då... Bling
    Kanske därför temperaturen varierar så mycket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.