G
gojan: Kunde inte låta bli så jag ringde upp en försäljare på Nilfisk för att höra vad han tyckte. Jag frågade om han rekommenderade maskinen ovan eller deras Nilfisk Extreme. Han sa att Nilfisk Extreme är ju deras vassaste konsumentmaksin men den går inte att jämföra med proffsmaskinen (som GD930 är). En konsument maskin är byggd för att användas 1/2 till 1 timme i veckan och har en
5 svar · 9,1k läst
P
pero: [citat] Jag köpte samma Makitapaket (fast utan lampa) via bulvan (han promenerade rakt genom tullen med den vackert turkosfärgade lådan och låtsades att det regnade... Iofs bosatt i staterna... Jag kör laddaren via billigaste 110/220 omformaren från Classe - funkar helbra.
4 svar · 4,0k läst
pernitta
pernitta: Hej Snickarboden! Du får tipset helt gratis, bara Du provar på ett plant och vågrätt underlag med en bit, en halvmeter lång och max 10 mm tjock. Prova så får Du se, kolla med Din vinkelhake. Varför då denna metod? Jo den är snabb, den är en slutgiltig kontroll och passar både stick- och handcirkelsågar. Jag har också sökt justera den sistnämnda med vinkelhake sula/klinga, men jag
24 svar · 18,9k läst
E
El_-micke: tack för hjälpen [smiley=tekst-toppie.gif]
4 svar · 4,7k läst
mattiasp
mattiasp: [citat] Ett borr har inga skär på sidan. Då är det ju en borrande pinnfräs. Ett borr har stödlister, som dessutom brukar ha lite baksläppning om borret kommer från en seriös firma. Till seriösa firmor räknas t.ex Seco Tools och Sandvik Coromant. Själv jobbar jag på en av firmorna med F&U. Men nu är jag i staterna och skall handla leksaker i morgon :D :D
15 svar · 17,0k läst
snickarboden
snickarboden: sverre>Jopp, till det priset förstår jag dig. Kan ju säga att jag får låna en del dragare mm för test så jag bryr mig ofta inte om pris. Mina gamla ELU hänger med ändå. Det enda jag inte gillar är att jag har ett DW batteri som inte går i min ELU-laddare *morr* Får väl klippa bort avkänningen eller vad det nu är *suck* /Kent
14 svar · 2,7k läst
snickarboden
snickarboden: *s* ger mig och har bara inte upptäckt att det gick på Festo'n, får väl skylla på min förra chef att han inte hade gett mig bruksanvisningen. Spelar i och för sig ingen roll för jag körde ändå hellre med min gamla PST 60 men skall snart uppgradera till GST 135. Är lite trött på vissa saker med den såsom en skruv som man tappar titt som tätt, dvs den som håller klingan, och
16 svar · 3,8k läst
M
Midas: Var i Tallinn ett par dagar och kikade in på Krauta där. 2000EEK för en sådan maskin tog de där. Motsvarar ca 1200Sek. Det såg ut som om priserna generellt var billigare där trots att det var samma märken.
0 svar · 4,3k läst
TorpAnders
TorpAnders: Biltemas rundstrålande laser för ett par hundringar :o :o :o
46 svar · 17,6k läst
TorpAnders
TorpAnders: Makita generellt är ett bra val, ska du inte borra alltför mycket utan skruva mest så är den tillräcklig, går du upp en nivå så får du en starkare och snabbare maskin men samtidigt blir den tyngre och dyrare..vad du ska ha den till avgör väl..?
1 svar · 4,2k läst
chris47
chris47: He he. Jag förstår vad du menar. Smart kille! För vem har behov av alla dessa proffsverktyg på ett bräde annars? 8-) /CC
1 svar · 3,2k läst
R
Renoveraren: Tack för svaren det lutar åt en liten en
8 svar · 5,0k läst
pernitta
pernitta: Hej Snickarboden! Du har lyckats få in väldigt mycket humor i Ditt inlägg, och jag bubblar invärtes och tackar. Verkligen roligt i all snö. Ditt förslag har också en allvarlig sida, jag skall börja sortera mina vänner, en del är tvåkomponenta, andra silikondementa. per
10 svar · 1,6k läst
S
styrman1: Vi körde 320kvm råspont på vårt tak med en sån och det var inga problem. Om man ska hitta nån nackdel så är det väl att spikskallarna inte är helrunda så synlig spikning blir inte så snygg.
2 svar · 6,1k läst
S
sverre: Har handlat av Logiksystem på Ramnaslätt, men jag vet inte om dom säljer till privatpersoner!
5 svar · 3,0k läst
F
Fixare: Jag skulle föreslå AEG RAptor med 14,4 V batteri. Då kan du lossa chucken vid skruvning och den har 13 mm kapacitet när du ska borra. Kanon kvalitet som håller länge, länge. Den är inte billigast men du får valuta för pengarna. Eller så kan jag även föreslå AEG Best 12X som en annan forum skrivare gjorde. Super maskiner.En till bra sak är det vändbara batteriet.
39 svar · 8,0k läst
pernitta
pernitta: Hej! Classe Clas har lärt mig hur man lägger in bilder, och låt mig testa genom att lägga in ett par som tidigare har visats. [bild] [bild] Ge akt på att fräsmaskinen är monterad med stänger som enkelt kan dras ur. Sen är det bara att lyfta bort den om man vill ha den lös. Till spånutkastet har jag anslutit en gammal Volta med ny motor, och den håller effektivt rent. Tillverkar Du
6 svar · 20,4k läst
mattiasp
mattiasp: [citat] Jag tyckte att det lät billigt för en Leica! Nu visade det sig att instrumentet inte finns på leica-geosystems hemsida. Däremot finns den på amerikanska billighetsvaruhuset Sears under namnet David White Mark 2 XL för 160 Dollars. (ca 1200 kr)
4 svar · 7,2k läst
ClasseClas
ClasseClas: Nu har jag testat i garaget! Jag hittade ett ett kopierstål (flush tool) i mina gömmor av det hedervärda fabrikatet Meec Tools... ::) (förmodligen köpt på Jula någon gång). Det funkade riktigt bra ihop med min rätskiva i alu, så nu har jag en metod att fixa till kanterna. :) Vad gäller kanterna på limträskivorna så är det inga djupa ojämnheter utan mer små bågmärken på jämna
10 svar · 6,9k läst
·
snickarboden
snickarboden: Angående bandslip så har jag en ca 10 år gammal Skil som funkar utmärkt och lätt att montera upp och ner med. Den är med ute på jobb medans i verkstaden så kör jag de stationära för de flesta jobben. Misstänker att Skil'en fortfarande kostar kring 500:- och den är mer än prisvärd. Vill du ha det bästa så är Hitachi's eller ELU's mer än bra men de kostar därefter, Skil'en duger
22 svar · 8,8k läst
T
ThomasN: Såhär verkar det vara: Betongblandare kör vanlig chuck således finns inte vispar med hiltikoppling (lätt att få tag i iallafall). Däremot har t.ex. Bauhaus skruvgänga på sina betongvispar och det finns konverterare från SDS+ till sån skruvgänga. Så var det med det!
4 svar · 5,1k läst
S
Snozzi: Syftade på c-c måttet men skrev kanske inte så tydligt, så någon mer än jag förstod :-? // Snozzi
6 svar · 4,2k läst
D
Drogen: [citat] Har gjort exakt samma sak av samma anledning. Skillnaden är att min TE5:a har steglös hastighet så det funkar faktiskt bra.
2 svar · 5,3k läst
A
apan: Härligt att höra! Skönt med enkla/billiga lösningar på problem. Jag lagade en helt värdelös tandborste en gång genom att vända på den. ::) sorry menade inget illa är bara lite trött :o
0 svar · 1,2k läst
Illunion
Illunion: En annan nackdel med Domino är ju att ett kex tar mycket mindre på djupet vid anslutning av tunna byggelement. Detta är dock enbart en slutsats jag drar av det jag har sett från demon etc. Nej, ska mycket till för att jag ska ersätta min Milwaukee PJ 710!
2 svar · 3,4k läst
S
sville: Du behöver inte bli sur. Om jag skulle gå och köpa 24k skruv och få en skruvdragare på köpet hade du bara fått betala den mängden skruv som hade gått åt i ditt hur delat på vad jag har gett för skruven. Appropå lön, snackade med min revisor idag om lönsamhet och hon sa att jag behöver ta ut 500:-/h för att få en 100 lapp i handen och 5 veckors betald semester. Tror du inte
20 svar · 3,8k läst
N
neiden: köp en http://62.146.25.231/products.asp?lid=11&mktid=8&catno=D51256K&hierarchyID1=1&hierarchyID2=1011&hierarchyID3=1013&bucketid=&sid=1 från staterna och sen vilken kompressor som hellst här i svedala. Jag betalade 1700:- för den pickan från staterna inklusive frakt. (på ebay). Ja det va ny. Köpa hela paketet från staterna med kompressor blir mycke pengar till
12 svar · 1,5k läst
mattiasp
mattiasp: [citat] Jag tog dem av mig hastigt, och tänkte inte på att jag hade hörselkåpor på. Skalmen gick av. Däremot lärde de mig att skyddsglasögon är en bra sak, och att de inte behöver vara klumpiga. Har nu oftast på mig skyddsbrillor när jag bygger hus.
10 svar · 5,3k läst
A
apan: Jag hade varit riktigt impad av cyklonen om hinken också visade sig vara tom :)
21 svar · 9,7k läst
C
cpalm: [citat] Precis samma uppsättning som jag har. Säger inte att Wera-bitsen är direkt dåliga. Har sett betydligt sämre bits, och alla bits blir utslitna förr eller senare. Men om jag kan köpa 10st bits-satser som är lika bra eller bättre och dessutom mer kompletta för samma pris som 1 sats Wera-bits så är iallafall mitt val klart.
4 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.