Verktyg & Maskiner
tallmilan: "Made in" etiketten kan man flytta runt hur man vill allt eftersom import tullarna ändras. Det finns verkligen ingenting som säger att maskinen skulle vara bättre om huvudkontoret ligger i alperna. Henrik
Styx: Ooo så rätt du hade.. :) Den slog rejält hårt kan jag säga, hjulmuttrarna snurrade av som en dans, och jag drog t.o.m. av en M8-bult som jag drog fast i en massiv järnbit.. ;D :D
elof: [citat] Men det är ju just det som är grejen! När man behöver nån mysko liten grunka som bara finns i 10-pack som kostar 1000:- och man aldrig behöver mer än en, då önskar man att det fanns en bra marknadsplats för byggöverskottsmaterial (som riktar sig till gör-det-självare). På blocket hittar man ju sällan just sådana grejor eftersom det inte lönar sig att sälja småprylar
Faidros: [citat] Samma här. Jag köpte en MIG-svets för ett par tusen, och det har jag aldrig ångrat. För oss som inte är så bra på att svetsa är det otroligt mycket enklare att använda än en vanlig elsvets. [citat] Jag använder koldioxid som skyddsgas. Förutom att det blr mycket billigare så lär den skall vara lämpligare att använda utomhus eftersom den lite tyngre och inte blåser bort
saturnus: Jag begriper inte hur man bär sig åt, när man kan sälja kompressorn för dom pengarna. Var inne på en dansk byggmarknads hemsida, och såg samma kompressor för 345:- danska, så det blir ungefär samma som Du hänvisar till. Inköpspriset ligger nog på en 50lapp!! Tillverkningspriset.. ja ungefär som ett paket fiskpinnar. Vem som helst kan räkna ut att det kommer sluta i kaos, för den
elof: [citat] 23kg är väl ingeting, min Bosch GCM 10 SD väger 29 ;) Ju tyngre maskin, desto mer matcho känsla 8-)
saturnus: Rinkaby rör har det mesta inom rör, är bra att handla från. Kolla verktyg. http://www.rinkabyror.se/index.asp
saturnus: Jag letar bland DeWalt pickorna, men hittar ingen för häftklammer. Kan någon hjälpa mig med nummer på picka som tar klammer med lite bredare rygg (10-12mm) och längd ca 15--30mm. Med smalare rygg är jag rädd för att pickan blåser dessa igenom takskivor (innertak) mazonite, panel o dyl.
saturnus: [citat] Jag försökte handla det där setet med 2 spikpickor ($198) som tidigare visats här på Forumet, men efter att gått igenom alla frågor, så sålde de inte detta till Sweden. Vet ej varför. Jag tyckte dom här som elof hänvisade till, var billiga http://www.toolsplus.com/ http://www.byggahus.se/yabbfiles/Attachments/spik.jpg
sarebro: Klingan ska justeras in så att den är parallell med spåret för geranhållet, sen kan det som sagts vara lämpligt om klyvanhållet går ifrån klingan en liten aning (men på en billigare såg ger det sig nästan själv eftersom anhållet fjädrar undan). För att kolla kan man använda geranhållet och om det har en justerbart anslag så skjuter man fram den mot en tand på klingan och sen
danieldanieldaniel: Visst skall man lämna tillbaka skit som inte funkar som man tänkt men det brukar dra ut på tiden och tid finns inte för att åka runt med skit som skall returneras :'( Fast jag tänkt lämna tillbaka det så brukar det hamna i soporna efter ett tag. Sista skitverktyget jag köpte var en dyckertpistol för 990 kr på jula som ger stora märken efter slagkolven >:( Skulle lämnat den men den
ppalm: det blev en DW707 + aluminium bänken för 5200:- :D Helnöjd en sålänge, altanbygget startar om några månader.
ppalm: [bild] [bild] Hmm ganska lika, några detaljer som skiljer. Själv äger jag dewalt bänken+dw707 from igår :D
cpalm: Maskinen nu inköpt och lätt provkörd. En lustig sak jag märkte är dess tendens att vara "självgående" och dra iväg och ett håll för att sedan plötsligt ändra sig och dra iväg åt andra hållet. Lite irriterande när man håller på med någon precisionsmanöver, men jag antar att det beror på att jag inte fått in rätt snits ännu och ev. att jag inte hade dammsugaren inkopplade
Dagnyshusse: Jag har köpt en sådan och är positivt överraskad. Det är bland annat fördröjning på elutaget så den suger ett par sekunder efter att man slagit av maskinen så att slangen töms på spån.
star_daddy: CE-märkningen är inget att ha, ingen kan speca vad den egentligen innebär, mer än att den enbart gäller personsäkerhet. I USA är alla leverantörer livrädda för att bli stämda på några megadollar om du bryter en nagel på deras grejer. Säkert är de därför mera noga med kvaliten där av denna orsak. Priskillnaden: tja, kolla in H&M-Persson. 2,9 miljarder till i brödburken.
Starfighter: Då var kvälls- och nattlektyren ordnad! Har inte orkat läsa på engelska utan glatt skrattat åt den kassa översättningen. Det är alltså bara att plocka fram de många manualerna och börja läsa. Ni har väl förresten sett den här sidan apropå översatta manualer: http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt006.html
pernitta: Hej Har testat Biltemas klinga diam. 150 mm i en Dewaltsåg typ 350. Fungerar bra. Originalklingan är dock 152 mm. Men är den klinga Du nämner verkligen lämplig för en 707? Originalklingan till denna såg har ju negativ tandning om jag minns rätt. Har sett att Clas O har klingor med negativ tandning. Varför inte prova en sådan? per
Daniel_N: Har nu pratat med en kille på Hitachi, som förklarade att kolen "låses" med det svarta plastlocket, om någon undrade.
-Nicke-: Jag köpte TDK 12 voltaren för ett halvår sen och var som ett barn på julaftonen när den kom. Visst är den skön och bra att jobba med men jag vet inte.... Förmodligen en av de vassare på marknaden men den når inte upp till Hiltis motsvarande.Sf-121(?) har jag för mig den heter. Den är klart svagare och batteriet räcker inte riktigt lika länge trots att båda ligger på 3ah.Det är en
elof: [citat] Det beror ju på vad och hur mycket man köper. Sencos spikpistoler t.ex: FinishPro 35 kostar 2800 SEK exkl. moms i sverige => 3500 SEK inkl. moms I USA betalade jag 190$, 60$ i frakt (då va det lite andra gerjer också) + 29% moms och tull. Dagens dolarkurs 7.88 ger: => 2540 SEK inkl. moms Då tjänade jag alltså ~1000 SEK, och det på endast en vara! Så köper man rätt grejer
saturnus: Ursäkta min okunnighet i ämnet, (jag borde veta bättre, farsan hade en större elfirma) men för en del år sedan bodde jag granne med en industri, och när cirkulationspumpar och andra strömslukande motorer startade därinne, då blev det näst intill svart i kåkarna runt om ;D, och det berodde nog även på för klena ledningar.
Tomas_Sundberg: Vill man titta vidare på produkterna kommer man till www.jula.se ::)
danieldanieldaniel: ;D :D ;D det gjorde du rätt i. Jag skall fula ner allt jag äger nu, fram med färburkar m.m och börja klottra på allt som är väggelöst ;D
Exiljämte: Nyss kommit tillbaka från Bauhaus. Tittade på den men såg stor klumpig och inte så jätteproffsig. Den hade tre växlar iofs Det blev en Metabo BSZ12 istället, 12 V, 2 växlar, 52 NM, 2x2ah nicd, 1800 ddk. /Petter
Fundersam: Om gummit släppt på hammaren så e det bara o kontakta Hultafors så får du en ny hammare
ThomasN: Kompis rekommenderade Selekta Silverline Borrhammare som Harald Nyborg säljer nu för 399:- Helt otrolig maskin för det priset! Han har bilat upp ett rätt stort golv utan problem. Jag har borrat >100 st 8mm hål i betongtak, blandat 200 kg murbruk med visp och den fungerar helt perfekt. BORRHAMMARE 850W SILVERLINE 850 W, 3150 slag/min. Max 30 mm i sten/betong. Levereras i praktisk