Efter 6 år och rätt intensivt användande hade ackpaketet till min B&D skruvdragare gett upp, över en natt var det noll kvar i den bara av att ligga oanvänd.
Och som jag fruktade, vansinnespriser på ackpaketen... lägg till 300 spänn så får man ett helt nytt kit, med maskin och laddare. Jag började kolla runt vad lösa celler kostade, ackpaketet är ihopskruvat och löda kan jag. Men jag fann inga under 35:-/st +moms, varken NiCd eller NiMH. Och jag behövde 10 celler = 12V, av formen Sub-C (diameter som ett R14, men 3/4 så högt).
Då jag numera efter färdig renovering inte använder skruvdragaren så intensivt, men vill ändå inte vara utan den var jag beredd att köpa billiga (=skräp) celler.
Så jag köpte en 12V skruvdragare på Rusta, för 199 spänn, klöv dess batteripack och transplanterade cellerna till B&D-paketet, med utmärkt resultat. Visst, dessa celler hade 1700 mAh, mot de bästa av samma storlek som har uppåt 2800 mAh, men 1700 mAh var vad den gamla B&D-acken hade.
Den gamla B&D-laddaren är nog lite hårdhänt mot den nya acken, troligen är de cellerna inte avsedda för snabbladdning, men då B&D-laddaren avbryter laddningen på temperatur är det ingen fara för cellerna. Rustaladdaren laddar med 400 mA i ca 5 timmar, emedan B&D-laddaren pressade 1.2-1.6A. Eventuellt kan man använda Rustaladdaren, men då får man kontakteringsproblem. Alt. bygga om B&D-laddaren så den driver max 500 mA.