Fick precis hem maskinen och har testat att kapa lite skivor och massivt trä.
Funkar fint fint
Kommer snyta trumpinnar sen men det är helt ok 8-)

Finns det anledning att sätta dit en klinga med fler tänder för lite finare snitt
om man ska kapa lite massivträ för ex.vis köksbyggnationer mm ?

Har tittat på Swedendros hemsida och det finns för många klingor att välja mellan.
Ni som har erfarenhet (och behov) vad har ni för klingor och till vad?

F.ö. så har Boschen 254mm klinga, de Swedendros säljer ligger på 250 eller större.
Antar att det passar med 250mm så länge hålet är korrekt?
 
Det passar med en 250 klinga också. Anledningen till att det är just 254 mm på många klingor är att de är tumanpassade. 25,4 mm x 10 = 254 mm  :)

Däremot vill även jag höra mer om vilka klingor som passar till olika ändamål

// Lidman
 
Köp en GCM 10SD också, då får du med en fintandad klinga (fick jag i alla fall) - och det är 254-klingor till den sågen med så de passar finfint i GTS10 ;D
 
Om du skall ha en riktigt bra klinga, så kan jag föreslå en Forrest WW2. Jag har inte provat den själv, men jag har sett mängder med recensioner där WW2 utropas till världens bästa klinga.
http://www.forrestsawblades.com/
 
Lyfter tråden igen.

Är det någon som har erfarenhet av olika klingor till bordcirkelsåg/cirkelsåg ?

Blir det stor skillnad med antal tänder, vinkel på dem osv ?
 
jocke@nybleus.se skrev:
Lyfter tråden igen.

Är det någon som har erfarenhet av olika klingor till bordcirkelsåg/cirkelsåg ?

Blir det stor skillnad med antal tänder, vinkel på dem osv ?

Själv gillar jag klingor med negativ vinkel på tänderna. Trevliga att såga med, och fina snitt.
 
Bakåtlutande tänder eller negativ tandning är mest använt på radialarmsågar och kap/ger. För klyvning så är det den vanliga positiva tandningen som gäller. Ju aggressivare desto bättre klyver den men kan kasta mer med.
En klinga med typ 24-36 tänder på 250 lär vara ok att klyva med medan man kanske vill ha 48 eller mer för finliret på möbler såsom justering, kapning, spårning, falsning etc...
www.toolbox.se har lite råd om vilka klingor man har till vad.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Bakåtlutande tänder eller negativ tandning är mest använt på radialarmsågar och kap/ger. För klyvning så är det den vanliga positiva tandningen som gäller. Ju aggressivare desto bättre klyver den men kan kasta mer med.
En klinga med typ 24-36 tänder på 250 lär vara ok att klyva med medan man kanske vill ha 48 eller mer för finliret på möbler såsom justering, kapning, spårning, falsning etc...
www.toolbox.se har lite råd om vilka klingor man har till vad.

/Kent

Håler helt med dig, gick i tankar kring en kap-/gersåg när jag svarade, och läste inte ordentligt vad det handlade om...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.