11 130 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Sågklingor till Bosch GTS 10
Fick precis hem maskinen och har testat att kapa lite skivor och massivt trä.
Funkar fint fint
Kommer snyta trumpinnar sen men det är helt ok
Finns det anledning att sätta dit en klinga med fler tänder för lite finare snitt
om man ska kapa lite massivträ för ex.vis köksbyggnationer mm ?
Har tittat på Swedendros hemsida och det finns för många klingor att välja mellan.
Ni som har erfarenhet (och behov) vad har ni för klingor och till vad?
F.ö. så har Boschen 254mm klinga, de Swedendros säljer ligger på 250 eller större.
Antar att det passar med 250mm så länge hålet är korrekt?
Funkar fint fint
Kommer snyta trumpinnar sen men det är helt ok
Finns det anledning att sätta dit en klinga med fler tänder för lite finare snitt
om man ska kapa lite massivträ för ex.vis köksbyggnationer mm ?
Har tittat på Swedendros hemsida och det finns för många klingor att välja mellan.
Ni som har erfarenhet (och behov) vad har ni för klingor och till vad?
F.ö. så har Boschen 254mm klinga, de Swedendros säljer ligger på 250 eller större.
Antar att det passar med 250mm så länge hålet är korrekt?
Om du skall ha en riktigt bra klinga, så kan jag föreslå en Forrest WW2. Jag har inte provat den själv, men jag har sett mängder med recensioner där WW2 utropas till världens bästa klinga.
http://www.forrestsawblades.com/
http://www.forrestsawblades.com/
Lyfter tråden igen.
Är det någon som har erfarenhet av olika klingor till bordcirkelsåg/cirkelsåg ?
Blir det stor skillnad med antal tänder, vinkel på dem osv ?
Är det någon som har erfarenhet av olika klingor till bordcirkelsåg/cirkelsåg ?
Blir det stor skillnad med antal tänder, vinkel på dem osv ?
Bakåtlutande tänder eller negativ tandning är mest använt på radialarmsågar och kap/ger. För klyvning så är det den vanliga positiva tandningen som gäller. Ju aggressivare desto bättre klyver den men kan kasta mer med.
En klinga med typ 24-36 tänder på 250 lär vara ok att klyva med medan man kanske vill ha 48 eller mer för finliret på möbler såsom justering, kapning, spårning, falsning etc...
www.toolbox.se har lite råd om vilka klingor man har till vad.
/Kent
En klinga med typ 24-36 tänder på 250 lär vara ok att klyva med medan man kanske vill ha 48 eller mer för finliret på möbler såsom justering, kapning, spårning, falsning etc...
/Kent
Snickarboden skrev:Bakåtlutande tänder eller negativ tandning är mest använt på radialarmsågar och kap/ger. För klyvning så är det den vanliga positiva tandningen som gäller. Ju aggressivare desto bättre klyver den men kan kasta mer med.
/Kent
Håler helt med dig, gick i tankar kring en kap-/gersåg när jag svarade, och läste inte ordentligt vad det handlade om...
Klicka här för att svara