5 217 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Köpa elhyvel
Misstänker du menar elhandhyvel och där kan jag rekommendera Hitachi. Festo är med bra men känns lite för fin för att ha på byggen.
/Kent
/Kent
Festool. Lite dyrare (om man jämför EHL65E med ovanstående) men oftast snäppet vassare maskiner.
EHL 65 E om du ska ha en smidig hyvel till mindre arbeten såsom justeringar o.dyl.
HL 850 B om du har behov att kunna hyvla med obegränsat falsdjup. Kuttern går hela vägen ut till hyvelns kant, vilket även innebär att kantnära hyvling är möjligt. Till 850:an finns även olika profilerade hyvelkutters.
Till båda finns en ställning att montera maskinen upp- och ner i och på så sätt får man en mindre rikthyvel med vinkelanslag 45-90°.
Till skillnad från andra fabrikat så sitter hyvelkuttern på snedden i Festools maskiner vilket innebär att dom skär istället för att hugga bort materialet, vilket blir effekten av en kutter som sitter vinkelrätt mot arbetsstycket.
EHL 65 E om du ska ha en smidig hyvel till mindre arbeten såsom justeringar o.dyl.
HL 850 B om du har behov att kunna hyvla med obegränsat falsdjup. Kuttern går hela vägen ut till hyvelns kant, vilket även innebär att kantnära hyvling är möjligt. Till 850:an finns även olika profilerade hyvelkutters.
Till båda finns en ställning att montera maskinen upp- och ner i och på så sätt får man en mindre rikthyvel med vinkelanslag 45-90°.
Till skillnad från andra fabrikat så sitter hyvelkuttern på snedden i Festools maskiner vilket innebär att dom skär istället för att hugga bort materialet, vilket blir effekten av en kutter som sitter vinkelrätt mot arbetsstycket.
Två svar...Leif... skrev:Två saker.
Kan du hyvla kantnära med en snedställd kutter? På ren magkänsla låter det märkligt.
Sen vill jag påstå att en snedställd hyvel "hugger/skär" näst intill likadant som vilken tvärställd kutter som helst. Själva kutterstålet rör sig med en djävulsk hastighet jämfört med den fart användaren skjuver fram själva hyveln, med andra ord spånet skärs i stort sett vinkelrätt till stålet i båda fallen.
Det är inte hela kuttern som är snedställd utan endast stålet i kuttern, så det grår alldeles utmärkt att hyvla ända intill kanter.
Det här med snedställt och skärande istället för huggande stål måste du ha tänkt lite fel om. När stålet är snedställt och kuttern roterar med denna "jävulska" hastighet så är det visst så att den skär av spånen. Tänk själv att stålet sitter som i en spiral på kuttern och då måste ju den främsta delen komma i kontakt med materialet innan den bakre delen, och på så vis skära av spånen.
Festools hyvlar är helt underbara, men precis som Kent skrev ovan så känns de lite för fina/dyra för att ha som en allroundhyvel.
/elof
/EDIT:
En förklarande bild

Festo'n är bra, inget snack om den saken men det som förvånar mig är att de bara har ett stål. Jag har i och för sig inte frågat någon om varför men det finns säkert en logisk förklaring.
DW har med ställning så man kan köra hyveln som rikt och det är lätt att bygga ett sådant själv med. Det funkar faktiskt rätt bra men det är inget man riktar två meters bitar på direkt *ler*
Vidhåller Hitachin för allround *s*
/Kent
DW har med ställning så man kan köra hyveln som rikt och det är lätt att bygga ett sådant själv med. Det funkar faktiskt rätt bra men det är inget man riktar två meters bitar på direkt *ler*
Vidhåller Hitachin för allround *s*
/Kent
Klicka här för att svara

