Verktyg & Maskiner
sville: Hahaha! Kul reklam. Dock tror ja inte på den då det e en paslode maskin :D
Betong: [citat] De priserna var utan moms. Vad är momsen i Estland? Sedan blir man lite misstänksam när de berättar att de stammar från ett brittiskt outlet-företag. Är det handla på plats som gäller?
Ubbe: Jag skulle nog sno konstruktionen från ett färdigt aggregat :) Knivarna skulle jag dock köpa för att slippa problem med obalans. Man bör nog också tänka sig för lite vad gäller varvtalet så man inte övervarvar och spränger kniven
matshermansson: Njae, jag skall nog inte använda så mycket luftkrävande verktyg. I dagsläget är det först och främst dyckertpicka. Sen är det ju inte fel att kunna fylla på luft, och blåsa rent verktyg mm. Svärfar har en 400 liters, som jag kan använda vid behov. Det som jag lurar på är om Julas för 1800:- är bättre kvalitet än D&U för 1300:- Jag har nog bestämt mig för en liten
mikko: man får inte vibrera för mycket heller då blir det fel koncistens. jag brukar ha en fyrkantsstav (sådan man märker ut med) och småjucka lite när jag betongar i rör, man kör ner hela stickan, sen e det bara att få lite schake i händerna och hissa upp den vart efter. /m
sverre: [citat] Det stämmer inte! Reglerna säger att du ska dra rör/slang vinkelrätt och följa taklist/golvlist i möjligaste mån. Dvs vägar som man kan misstänka att det går rör/ledningar. I tak får du dra tvärs över rummet Endast om du drar kabel mellan dosorna får du dra den kors och tvärs, men då får den bara sitta fast i dosorna. Tanken med det är att kabeln ska "flexa" undan om
apan: Visst är en TS55:a i värsta laget för mig som är "ny" men jag är bara så trött på billiga maskiner som man blir förbannad på när dem pajjar eller inte funkar till 100%. Sen tycker jag att prisskillnaden för att uppgradera inte är så blodig egentligen. Jag kommer använda den en hel del. Jag köper hellre för bra grejer än för dåliga ;)
hk61: Hej, Köpte min på Grönmarks Järn & Maskin AB i Stockholm. Den fanns på lager. 08-332300 Tgersåg Makita JR3050T. Art:781690. 1745:- + elskatt/el retur 4:- Kop extrablad till!
Macce: Kolla hos ELFA. Dom har utförsäljning av en del prylar bl.a. spärringnycklar. www.elfa.se klicka på utförsäljning i vänstra menyn. I Elfa kallas dom för glidnyckel. Pris 29:- stycket + moms från 8 mm till 23 mm. Tillverkare Kabo Tool. /m
Hans32: Tackar för infon, får kolla om det är värt att laga. Garantin är bara att glömma, den var för gammal endå.
pero: [citat] Jag har sett PCM8S för 2990:- Å andra sidan borde väl GCM10S trilla ned i pris eftersom GCM10SD finns?
mattiasp: OK, det är sant! Om man kör med krutdriven bultpistol behövs inget hål alls. Dessutom går det även bra i betong!
AndersS: Du klarar dig bra även med två stycken 2.0Ah. Köpte min 2004 inför ett sommarstugebygge där jag skruvade allt regelvirke med 6*100 alt 120, inte en 4 tumspik. Jag var aldrig utan batteri då laddaren bara behöver 1-2 timmar. Det enda problemet jag hade var på senhösten då min arm ömmade i en månad, riktiga män kör alltid med borrläge ;) . Jag körde med skruvar med både stjärna
gadeberg: Själv tycker jag dom med automatisk trådmatning är helt världelösa. DEt räcker med at bara stöta till lite i jorden och sen har man för långra snören som måste klippas av. Tycker man gör av med allt för mycket snöre med en sådan. Beg. är nog inen fara at köpa, om den inte ar super gammal.
snickarboden: Man gör pärlspont och andra paneler i större hyvlar med flera kuttrar. Stål för traditionell pärlspont kan du hitta bl a på www.logosol.se eller www.toolbox.se Dessa kräver dock att du har vertikalfräs och att du gör det på det vanliga sättet dvs panelbrädor. Att göra det med handöverfräs i skivor lär bli lite trixigt men kolla om du hittar något frässtål som kan göra
yens: Jag håller med någon av de föregående talarna, jag kör med vinkelkapen med en diamantskiva. Köpte vinkelkapen för ca 150 kronor (115 mm) och kapskivan för ungefär 70, det är nu 5 år sedan och jag har lagt ungefär 80 kvm klinker med samma skiva. Fungerar alldeles utmärkt, så länge man är noga såklart, men ett skydd mot slarvig användning har jag inte hittat på något verktyg...
saturnus: Många fina maskiner där, den gröna (Hitachi) ser klart intressant ut. AEG ser också bra ut, men det fanns även en kopia av AEG där, Milwaukee tror jag den hette ;) Är det bra priser där hos Verktygsboden? 200 i frakt åker man på.
kristian_Nilsson: Det blev Boschen till slut... Känner mig mycket nöjd så långt!!
snickarboden: Målartape är bra som sagts. Nope, jag använder ingen bräda som splitterskydd, finns dock instatser till Bosch-stickisarna att köpa. Det är sågklingan som avgör. Jo, jag menar fasfräsar med kullager, de är lätta att hitta och de tar precis så mycket/lite som du önskar. Tror att du får problem att hitta frässtål som har så lång skärande egg så att du kan fräsa ut hela formen
tiggre: hilti ägs väl av b&d... antar att det är massproduktionsskräp också då ;D tycker om dewalt personligen, festool är tyvärr för dyrt... och de gröna verktygen går sönder alldeles för fort då jag använder verktygen för att renovera barren... mmm... personalrabatt, antar att de har ganska kraftig prisreducering... :'(
gds4me: Kan inte annat än hålla med de andra, har själv en cbu och den är verkligen grymt bra och lättanvänd. Hur ofta köper du en ny cirkelsåg? Köp det du vill ha istället, du kommer att ångra dig annars! ;)
saturnus: Ja, du kan även fräsa in ett spår/ta en bit under tröskeln, så att golvplattorna får plats . Men det finns en mängd nya trösklar att välja bland, någon kanske passar. Det brukar vara de där små detaljerna som gör det ;)
ppalm: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41442/6#6 Varit inne på samma själv, men avstod. :'(
dfred: Jag köpte Senco 702 XP från staterna förra året och är väldigt nöjd. Jag valde full round så man kan använda den till fasad. Clipped head kan se lite kontigt ut. Vet inget om Hitachin.
dfred: Köpte en Senco 702 förra året. Kan VARMT rekomenderas.
per11: Jag körde med en dyr ny lånad tigersåg..... var inte kul när jag körde sönder den :( [bild] Det blev ett "meganyp" när jag körde i full fart genom ett vinkeljärn. Efter det så tog jag fram rondellen gasmasken o brandsläckaren :-X Fungerade bra trots allt. Hällde i sågspån o vatten i botten innan jag började. Senare köpte jag en billig tigersåg o skar ner pannan i småbitar.
mikko: La upp som jag gjorde på min egen sida, frågan dyker ju upp dåochdå http://www.mikko.se/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=47 /m
mattiasp: Festools Domino borde nog fungera till uppgiften. Om det i alla fall skall handlas maskin.... Vanlig kexning är bäst till att sammanfoga skivmaterial, och är dessutom ypperligt till att limma ihop hörnen på gersågade dörrfoder inomhus. Funkar även om man vill skarva foder eller andra platta lister. (ville bara ge dig lite argument)
Nix: Hej alla Jag köpte till slut en på k-rauta. Men det blev dyrt... Knappt 11 000 kr. Men då ingick släp och en del smågrejer också ;) 2495 för bara blandaren. Den är inte ihopskruvad än, men den kändes hyggligt okej i butiken.