Verktyg & Maskiner
Mikael_L: Jag köpte en 300mm klinga från Biltema till min Electra Beckumsåg. (Biltema har inte 315mm). Den funkar helt OK tycker jag, i vilket fall är den 1000 ggr bättre än den gamla slöa som satt innan. Men jag har inte provat andra klingor eller jämfört med andra sågar, så jag kan ju inte heller säga om Biltema-klingan verkligen är bra eller inte. Den är inte dyr, 189:- resp 229:- för 32
edvinf: Ja sponsrat verkar det nästan, men internet funkar så. Någon beskrev för länge sedan usenet (om nu någon kommer ihåg det) som en framrusande hjord elefanter. Stort, kraftfullt, imponerande som i nästa ögonblick kan vräka ur sig obeskrivliga mängder skit... i vart fall är det en aning påfrestande med det ständiga F-tjatet.
CCPusher: [citat] Tja, då får man väl försöka hammra JÄTTETYST.. ;) :p
OLJensa: Vågar man tipsa om Dominofräsen. Ljuvligt enkel o garanterat inget glapp o rackel... Kolla här.
plm: Tack ska ni ha för tippsen. Med dem i ryggen blir det till att ta upp hålen själv. Kollar med uthyrningsfirman i morgon. MVH / plm
Daniel_N: [citat] Tack för länken, har aldrig sett sådana borr förut!
Henrik_75: vad e det för märke? jag tillverkar klingaxlar: husqvarna partner johsered mm en del går tillverkningen från spanien då dom inte va så duktiga på detta så fick vi tillverka dessa nu igen.
Logiman: Har du pengene, så kjøpe en Bosch POF 1400 ACE. Jeg har selv en POF 1300 (forrige utgave, bare 100w mindre motor, ellers lik) og jeg synes det har vært en super maskin. Den har god ergonomi, det meste virker solid, selv om dybdestoppen kunne vært et par hakk mer solid. Her får du det meste før en må opp i proffklassen.
softarn: 1000:- ! Tycker om sakerna Veritas gör men priserna är inte direkt plånboksvänliga.
Bödde: Ibland när nöden krävde det brukade vi använde en bit läkt till linjal (man mäter in förändringen genom att sätta märken) och stativ behövs ju inte när det inte handlar om för invecklade arbeten. Laser idag väger ju in sig själv. Litet sniktips kanske?!
Mats Bengtsson: [citat] Jag kan inte citera en tråd, men jag minns att jag sett svar i stil med "har du tight budget är det bättre du sparar ett tag och sedan köper ... , du kommer aldrig att ångra dig, och i långa loppet blir en billig ändå en dyrare lösning, då ...:D --- Mats ---
Gabbe1: Var kan man köpa en adapter så att man kan använda sin tryckregulator med invändig gänga w24.32 x 1/14 (anpassad för tuber med mison/atal) på en kolsyretub med utvändig gänga w21.8 x1/14. Jag vill inte köpa en ny regulator anpassad för CO2 och jag vill inte heller bygga om min regulator med annan mutter. Jag har sett dessa adaptrar hos norska svetsfirmor, men hittar inget i sverige.
saltrulle: En sådan sätter jag på mina. Ibland Gröna. Kan faktiskt även användas för kopplingsskarvar :) [bild]
saltrulle: Detta är vad jag själv kör med till just plank/regel/bräd-förvaring [bild] :)
aof: Har sökt runt lite och hittat denna chuck från luna: http://katalog.luna.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V15&kat_bid=V15&dokid=5249561&katnr=2&katsektnr=272 Hur räknas storlekarna på konorna b12, b14, b16? Är det millimetermått? Är det isådanafall konans minsta eller största mått som anges?
calle336: Är detta en vettig maskin?? Tänkt att köra lite hobby snickeri Aeg/Lurem 2100 kombimaskin,gjutjärn, rikt/planhyvel,klinga,fräs,långhålsborr Nån som har erfarenhet av denna?? Pris 8000kr Mvh Calle
Fredrik.engdahl: quickdriv anvvänder hårda band som bara Gothia säljer och det blir dyrare än mjuka band som man kan köpa lite över allt . Jag föredrar hårda band . har quikdrive till min Hilti Sd45 men även magasin till mjuka band
aje99: Tycker inte man skall fokusera så mycket på hålen som festoolmaskinerna gör i plånboken, det är ju bara pengar. Nä, det är bättre att fokusera på hålen man får i kinderna (smilgropar) när man jobbar med dom i verkstaden ;)
magjo: det är bara köp på HN´s 50-90 picka, drog fast all glespanel på 1h med den nu på kvällen, helt ok att jobba med, spikarna flög i med hast - en och annan fick efterspikas - men det får man väl räkna med då andra gick ng långt i?! har väl med materialet att göra?!:D:D
muruc: En annan bra sida med mängder av info om rakning med kniv: http://www.straightrazorplace.com dock på engelska. Rekommenderar fortfarande att du skickar iväg den på slipning, åtminstone första gången så du vet hur en bra slipad kniv känns. Nu slipar inte jag mina knivar själv, men proffsen rekommenderar iaf en 10k, 12k eller 16k sten för att få en riktig bra egg. En 4k/8k kombo sten +
Krillew: Här är en bild på iläggskivan från axminster. Mittringarna är inte av så värst hög kvallite men annars så är skivan helt bra. Kanten i hålet är nerfräst 3mm så det går lätt och hitta andra material att göra mittringar av.
Immobil: En dubbelverkande kolv bör lösa problemet. Här finns en del tips: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/64022-bygga-vedmaskin.html Tyvärr är en del av länkarna inaktuella. :-(
Snailman: jag vet ju inte om det gått att undvika, det är ju ett hål som grävts som rasar under maskinens tryck, men hade han haft motvikten på den sidan som är uppe på 'bryggan' så kanske tyngdpunkten hade hamnat uppe på bryggan innan marken hade hunnit ge vika... Det enda som är säkert är väl att motvikten påverkar tyngdpunkten en hel del annars hade den ju inte behövts, sen hade det väl
Mikael_L: [citat] Säg inte det. Jag är inne på andra generationen redan, och de flesta saker hade jag inte ens 2 år innan byte skedde. Det som hänt är att jag har hel bunt med verktyg, såsom alphatools sticksåg, toolmate handcirkel, Blackline kap/ger, Biltema vattenpass osv. Alla använda blott några få minuter eller möjligtvis någon enstaka timme. Dessa har sen fått stryka på foten gentemot
pär h: http://www.blocket.se/vi/20367113.htm?ca=11_s Titta på annhållet så sitter det en sådan som du har Mvh Pär H