Nu ska jag till och renovera trappen med eksteg. Jag fick just Bauhaus katalog i handen och såg att 14 trappsteg med färdig trapprenoveringssats låg på 8500. Själv köper jag råsågad ek så det räcker och blir över för 1500 kr. Dvs jag spar 7000 kr. Gissa vad man kan göra för dessa 7000... Köpa verktyg förstås! Inga problem att motivera för frugan att jag behöver en sänksåg! Frågan är bara: Ger mig sänksågen tillräckligt bra snitt, så jag kan lägga 2st 15mm brädor ihop och kexa dom utan att ta dom i rikthyveln?

Jag skulle nog säga ja

Entydigt: Ja!

Instämmer angående kvaliteten på snittet.

Hur breda blir bitarna?

Under skenan sitter tre gummiremsor som ser till att den ligger stabilt. Alla tre remsorna greppar när ämnet är ca 16-17 cm brett, 2 remsor greppar ner till 11-12 cm och under ca 10 cm greppar bara remsan som är närmast klingan. Dessutom sitter spåret till tvingarna i skenan i den änden som är längst från snittet, vilket gör att skenan spänns ner snett om ämnet är för smalt . Vad jag försöker säga är att det krävs lite extra pillande när man skall såga smalare bitar (palla upp skenan med en annan lika tjock bit, använda extra tvingar mm), annars finns det en risk att ämnet rör sig när man sågar genom det.

Jag vill inte avskräcka dig på något sätt, det brukar lösa sig med förhållandevis begränsad uppfinningsrikedom. Men om du inte har en använt en såg med skena innan är du kanske inte medveten om "problemet", så jag tyckte att det var på sin plats att nämna det...

(Ovanstående skrivet med TS55+skena+originalklinga i åtanke)

145 mm breda är brädorna. Jag antar att det räcker med att lägga 2 st brädor bredvid varandra och sedan skenan uppepå, så ska väl problemet vara löst? Jag har kört Bosch cirkelsåg med skena förr, så det blir inte första gången

Grop skrev:
145 mm breda är brädorna. Jag antar att det räcker med att lägga 2 st brädor bredvid varandra och sedan skenan uppepå, så ska väl problemet vara löst? Jag har kört Bosch cirkelsåg med skena förr, så det blir inte första gången
Är de så pass breda lär metoden du beskriver funka bra.

Då infinner sig frågan: Finns det någon orsak att inte köpa Festools såg? Jag äger inga andra Festool-verktyg utan har använt mest Dewalt-maskiner (vilket nog beror på en del USA-resor...). Riskerar jag att vilja byta alla verktyg, när jag träder in i Festool-världen?

Grop skrev:
Då infinner sig frågan: Finns det någon orsak att inte köpa Festools såg? Jag äger inga andra Festool-verktyg utan har använt mest Dewalt-maskiner (vilket nog beror på en del USA-resor...)...
Nej. Vilken lustig fråga ;)

Grop skrev:
...Riskerar jag att vilja byta alla verktyg, när jag träder in i Festool-världen?
Ja, risken är överhängande. Började själv med en sänksåg i tron om att det skulle räcka. Sen blev det fräs, elhyvel, CMS (med en TS55 till), skruvdragare... ja du fattar nog poängen...

Grop skrev:
Då infinner sig frågan: Finns det någon orsak att inte köpa Festools såg? Jag äger inga andra Festool-verktyg utan har använt mest Dewalt-maskiner (vilket nog beror på en del USA-resor...). Riskerar jag att vilja byta alla verktyg, när jag träder in i Festool-världen?
Sågen ensam är tillräckligt skäl för att gå in i festool värden med det behov du har. Än idag blir jag imponerad av sågresultatet. Man kan lätt såga av en bit från en bräda för att den är för bred, och sedan bli stående och bara imponerat titta på den två meter långa, 1.5 millimeter breda träremsa som av en ren slump producerades som en sidoeffekt. Slät som om den redan var putsad (om och inte med helt fint sandpapper), fullt ok att använda som faner. (Jag har dock lärt mig hur lite lönt det är att visa upp remsan för andra, de förstår inte hur häftigt det är om de inte redan ägnar mycket intresse åt snickeri).

Men med det du skall göra, är frågan om du inte skall funderaq på fräsen också. Bra att foga med (lameller). Bra att putsa en nittio graders fogning med (med frässtål med lager). Bra att runda hörnen med.

Det enda du kan ångra med sågen är den svaghet Festool har: En uppsjö tilläggsprodukter för varje produkt, som produceras för allsköns specialbehov, och som kostar skjortan. När man väl köpt färdigt, så har man betalt lika mycket som för en färdig Hammer-produkt.

--- Mats ---

Köper du sänksågen finns det en risk att du vill ha Dominon också så att du slipper kexa...;)

Sen sitter man så fast man kan i träsket.... hehe

aje99 skrev:
Köper du sänksågen finns det en risk att du vill ha Dominon också så att du slipper kexa...;)

Sen sitter man så fast man kan i träsket.... hehe
Suveränt verktyg, ingen tvekan. Men för trapport, där i alla fall gamla trapport har lite över 90 graders vinkel, är den inte lika perfekt som annars.

--- Mats ---

Var sak har sin tid... Just nu räcker det med det hål sågen gör i plånboken! Förresten, "gamla trappor har lite över 90 grader" skriver du Mats, är det trappnosen du syftar på? Min trappa från 73 är gjord på det viset. Vad är/var tanken varför man fasade nosen på det viset?

Grop skrev:
Var sak har sin tid... Just nu räcker det med det hål sågen gör i plånboken! Förresten, "gamla trappor har lite över 90 grader" skriver du Mats, är det trappnosen du syftar på? Min trappa från 73 är gjord på det viset. Vad är/var tanken varför man fasade nosen på det viset?
Hej, ja det var det jag menade.

Uppföljningsfrågan var värre, jag har alltid sett det som "självklart" att det är en utseendesak (mindre fyrkantigt), samt att det ger en känslan att ha plats för fötterna utan att behöva göra breda trappsteg (samma sak med trappor med hålrum i).

Men jag vet inte om det fanns ett mer "riktigt" skäl.

--- Mats ---

Så var man av med oskulden då... Man måste ju muntra upp sig, det är ju trots allt måndag idag, så jag for in och köpte en TS55'a direkt 07.00.
Roade mig nu när jag kom hem med att ta av 3 mm på en gammal gabon-dörr. Sådant har jag gjort med cirkisen förr, med ett resultat som inte var något att yvas över. Nu är det så man vill falla i gråt! J -lar i min låda vilka snitt! Inte en flisa ur faneren! Exakt 90 grader som grädde på moset! Nu tror jag er att det inte behövs någon hyvling innan jag kexar.
Hur snabbt kommer Festool-beroendet?

Det verkar du redan blivit smittad med... ;)

ps. inte dåligt att muntra upp sig på det viset två dagar innan löning btw.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.