Verktyg & Maskiner
Thomas59: [citat] Tack för dina båda råd Geschwint. Nån kexfräs har jag inte tillgång till men väl en överhandsfräs och en Domino. Med lite testande och en jigg ska det nog bli bra. Några tips om var man hittar fanerade mdf-skivor till ok priser?
FredrikR: Den ser ut som en exakt 'kopia' av Biltemamodellen jag använder, den ställer du islagsdjupet med kompressortrycket.
Mikael_L: Vad tror ni om sticksåg, metallblad och försiktighet? Förutom att det är för sent då! :)
Jesca_j: För stenläggning hyr du ju lämpligen en sten-KLIPP. Går 20 gånger snabbare än att kapa med skiva/vinkelslip plus att det är tyst. Till finjustering och små urkapningar är dock en diamantskiva/vinkelslip att föredra. Jag har köpt diamantskivor på Biltema som funkat i stort sett lika bra som svindyra Mirka (stavning) från fina bygghandeln.
PH2: Begagnade kvalitetsmaskiner är enl. mina erfarenheter nästan alltid en bättre affär än alla budgetmaskiner. Varför inte en beg klassiker som DeWalt 743 så får du stiliga ben på sågen också.
mycke_nu: Kan rapportera att jag just körde en testrepa med tigern. Verkar lovande. :) Tack för tipset!
nanowire: Jo, jag är övertygad. Fast den bör nog inte vara full med spån om man skall returnera...
ikeahantverkaren: [citat] Ett enkelt tillvägagångssätt är att sadla på med nya rejäla plankor på var sin sida om den gamla träbjälken.Använd ett par skruvtvingar.dessa kan du då styra enkelt innan du limskruvar/spikar dom från vardera sida i och med att du har skrivit ner måtten på bjälken som du nyss mätt av höjdskillnaden på.Se bara upp så du inte råkar ha lägsta punkten vid en dörrpost
Niq: Såga tegel med tigersåg går väldigt långsamt och dammar mkt även med rätt blad
btgarb: [citat] Ja det stämmer nog, samtidigt som den kostar något mer va? Jag köpte förresten en Leica D3 via engelska ebay i söndags, fick den i onsdags, snabbare än väntat. Den har mycket användbara funktioner.
Bloink: Nu har jag varit och köpt Wihas mejsel och än så länge är jag mycket nöjd. Jag kan verkligen rekomendera denna. Nu ska jag bara hitta ett bra 50mm bitsset. Var först på Bauhouse och tittade på Weras olika mejslar. Där fanns flera olika "set" som alla verkade vara hur bra som helst, till ett bra pris. (ca 350:- för setet aje99 nämner). Men efter att ha provat den i butiken var jag inte
verktygsgurun: En bilmatta är bra o ha när man finmekar med riktigt små skruv och delar.... När man skruvar isär saker kan man lägga småskruven i de små "facken" som en bilmatta har...och dessutom lägga dem på rad så man vet vilken ordninga man hade isär det.
stomneby: I pdf en så står det att den har broms. http://www.byggahus.se/forum/801811-post66.html
muruc: Kanske finns olika typer av diamantklingor men såvitt jag vet är det absolut inga problem att kapa armering med diamantklinga. (Har själv gjort det åtskilliga gånger utan problem, men som sagt, finns kanske sämre klingor som inte fixar det.) Edit: Bara för att klargöra innan nån kommer och påpekar det uppenbara :) Du måste givetvis skaffa en klinga anpassad för armerad betong. En
serdt: [citat] Låter självklart, klyftigt av mig att inte tänka på det. :D
Springare: Vill bara tacka för alla bra råd. Blev en klinga för Plast/Alu och det blev superbra :D Köpte även en Nobex med ett trä och ett metallblad ;)
Springare: Blev en Hultafors för 199:- från Jula och den funkar bra :) http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=159001
Logiman: Jasså, er det ingen som forstår at det er brødskjærer han skal bruke den som? Lange pariserloffer er jo fine på en kap/gjær med stativ :D
Anonymiserad 23608: Är priset rätt så..;) Det är absolut inget fel på den, men det är sällan som jag har användning för tre cirkelsågar samtidigt.. Jag köpte den för att jag är prylbög och fick chansen att lägga beslag på det sista exet, och inte för att jag behövde den.
verktygsgurun: Jag har 2 Besco pickor....en 1,6mm dyckert och en stompicka båda har nog 15 år på nacken och funkar fint fortfarande!!
Matix: Ja jösses såg just att man har specialpris på Makita TD090Z. Ruskigt bra pris på lös maskin £31.18 http://www.powertoolsuk.co.uk/webcat/details.asp?ProductCode=TD090Z&ID=6748 Powertoolsuk och Power tools pro samarbetar för man httar maskinen där också för samma pris (dock utan VAT):
Mats Bengtsson: [citat] Jag har CMS bordet och 1400 fräsen. Gissar fästplattan är fästplattan till CMS-bordet? I så fall kan jag säga att bordet kan tippa, stabilare än så är det inte. Däremot har det "fotstöd" längst ner, och om man sätter foten där så är stabiliteten i övrigt rätt bra i bordet, det är inte rickigt eller så, det är rätt stabilt, men inte överdrivet kraftigt, saknar
Mats Bengtsson: [citat] Om vi pratar om tips, låt mig då lägga till ett: När man fräser med handöverfräs skall man inte alltid motfräsa. Motfräsningen är det vanliga, men när man fräser tappar eller zinkar eller vill undvika fransning, kan man vinna mycket på att försiktigt medfräsa en kant på två millimeter där stålet vid motfräsning kommer att gå ut ur trät (alla främre hörn med trä
Cricce: Ja'a det blev en FEIN Multimaster nu då till slut (TOP paketet med lite extra grejjer till på köpet); satte in beställningen igår från Axminister (plus 2 st "Winbag Air Wedge" :D då syrran skall förnya köket i nyinköpt lägenhet). Fick bekräftelse på ordern idag så om jag har tur så har jag paketet hemma på fredag :) passligt att provaköra på helgen.
Marcus J: Jag har den här lampan från Jula: http://www.jula.se/EsaImages/item/master/425003_d.jpg Den är kanon! Bra ljus, åtminstone i inte alltför stora rum. Prisvärd. Rejäl kabel. IP44. Upphängningsbar. Eluttag på baksidan. Finns ju en fetare, 3 ggr så dyr, lampa på Jula. Är rätt sugen på den...
ClasseClas: Visst kan dom vara tröga! Det är precis som om snäppena talkar av sig lite. Bra tips. Ska provas.
Joukko: Det verkar vara M26? x 1 på anslutningen och detta finns inte att få tag på. Jocke