Verktyg & Maskiner
patrik_t: Tack för svaren, jag ska kolla på öb och se vad jag hittar där, annars har jag kollat lite på hultafors sortiment, vad tror ni om deras SP-serie, tex sp 7 eller sp 8?
Immobil: [citat] Tyvärr kan jag inte svara på detta. Maila och fråga dom om fraktkostnaden. [citat] Nej, inte om du handlar som privatperson. Har du däremot företag, då ska de dra av den engelska momsen.
grävaren: Plasman ersätter till stor del skärbrännaren. Det är bara att värma, för att rikta, som jag ibland saknar gasen. Det är jätteroligt att lämna in hyrgastuberna som kostar 5 kr om dagen. Det blir pengar av det om man inte använder gas dagligen.
Mr Handyman: Skickar Meec med manualer?;) Har förresten aldrig sett några såna anvisningar förresten. Hoppas det fungerar i alla fall!
Cinolin: Jag har en identisk klyv som heter Milarco, de här kinaklyvarna finns under en massa olika namn. Den påstås klara 7 ton, men det låter väl optimistiskt, den kroknar ganska snart när vedklabbarna är tjuriga. För det mesta går det snabbare med en riktig klyvyxa. Drömmen är ju en Faxes, men det blir lite för dyrt för mig som mest myseldar.
Gripenland: [citat] Tackar för tipset! Precis vad jag letat efter:)
Nyckelmossen: Jag känner inte till din klyv, men rent generellt går det inte att få en vedklyv med kugghjulspump att gå fortare med mindre ingrepp än att öka varvtalet på motorn. Att justera trycket på överströmningsventilen gör bara att den trycker hårdare.
snickarboden: Jo men jag gör det snabbare med mina från biltema. /Kent
Cricce: ELFA har samma typ av väskor som den där från Swedol; Serviceväska XLST. Finns i flera utförande från ca 2.200-2.800 kr. Fanns oxå andra modeller, bara att blädra genom :) Men jag måste säga dom där VETOPROPAC som phl föreslog tycker jag själv ser bra ut... kanske nån på kontoret i Amerika får ta hem en eller 3 ;)
ClasseClas: Jag har en röjsågsfil motsvarande Jonseredsfilen. Den har ett inbyggt spår för att kunna skränka klingan och det räcker långt. Börja med en sån fil är mitt tips.
drakbane: Jag funderar själv på Matas modell LH1040 http://cgi.ebay.co.uk/Makita-Table-Mitre-Saw-LH1040-260mm-Blade-240V_W0QQitemZ360126144008QQcmdZViewItemQQptZUK_Home_Garden_PowerTools_SM?hash=item360126144008&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66:2|65:2|39:1|240:1318#ht_1373wt_908
Ronnyh: Tänkte bara informera om någon känner sig intresserad av att utöka sitt gröna innehav. Följande kommer antagligen att auktioneras ut: 6. Slip/Dammsugare: Festool SR 202 utan sugslang. 7. Damm/slipmaskin: Festool CTL 33 LE med slang, slipmaskin Festo LEX 150/7/G. 14. Putsmaskin: Festool Länk:
Snailman: [citat] kollade med dem, nu skulle de ha 120 pund i frakt:eek: så jag har strukit dem som eventuell leverantör
v-g: Var nån i närheten som hade ett liknande system. Var tydligen lätt att gräva för brygga (man ser inte skopan) med den. Toleransen var på centimetern när bryggan väl skulle placeras. :)
snickarboden: Negativ tandning är då tänderna lutar bakåt, mindre risk för hugg men enbart för kapning. Den klingan rekommenderas förresten, jag anar nämligen att det samma som jag kört med en del år. 30+20 är att klingar har centrumhål 30 mm men även iläggsring för astt komma ner till 20 mm. /Kent
snickarboden: Inte den modellen men har sneglat lite på Julas, de verkar identiska dock är Julas modell på 230 V och saknar justerbord. Den ser väl anständig ut om man spänner saker som skall spännas och gör lite anpassningar... T ex glappar geringsanhållet som alltid och jag hade direkt skurit ner klyvkniven så man kan spåra mm. Klyvanhållet är inte som på DW744 men verkade hyfsat. /Kent
bjoli: B&Q är ett byggvaruhus som finns på flera ställen runt om i Beijing (oftast i stora korsningar längs 4 och 5 ringvägen). De har bl.a. DeWalt, Hitachi och Bosch och ganska bra priser. Sist jag var där var för ca ett år sen och priserna då var runt 60-70% av svenska priser (uppskattning då modellbeteckningar ofta inte är exakt samma som finns här hemma). Jag var bl.a. sugen på att
TorpAnders: Jag har kört med ett Norddigg 70 i 4 år, traktorn är en Bm350 med helfräsch hydraul och det funkar klockrent! Aggregatet har körts väldigt mycket då vi dränerat tomten, dikat, lagt ner el och vatten, byggt en stengärsgård av sprängsten (riktigt stora stenar) utan bekymmer. Låsningen neråt gör jag med ett järn fäst i dragkroken, utan låsning kör man INTE detta aggregat! Man
5.2 racing: Den är så j-vla skön bara. Perfekt till hemmapul och altaner. Fick iofs ta med mig min jobbdragare när jag blev uppsagd, en Bosch GSR 10.8v. Men den känns lite för liten att ha som enda dragare. Får väl kanske som du säger, köpa en ny.
pär h: Nä tyvärr är max varv a1500rpm så det vart till att köpa en motor 750w 1400rpm . Lätt en kompis svarva till en axel Motorn är höj och sänkbar Hokus pokus sparat ca 15000 kr Mvh Pär H
Smacker: Ja köpte mig maskinen & har använt den lite idag. Känns riktigt smidig & trevlig att använda. Vikten & formatet är verkligen toppen. /matte
Martin_Blomberg: [citat] Ehh, längst ner till höger på den sidan som länken går till står följande att läsa: "All temperatures are in degrees Fahrenheit."
Martin_Blomberg: Tackar så mycket för hjälpen!
Masa: Nu har jag varit iväg och klämt lite på några maskiner. De hade BDF440RFE på kampanj för 2995:- + moms och 442 Special edition (den vita) för 3595:- + moms. Ska jag vara ärlig så kändes 440 smidigare, inte för att den andra är osmidig. Det skiljer i nm mellan dessa två men vad mer skiljer, mer metall inuti 442 eller? Visst är 440 också LXT eller? Är inte 440 en utgående modell?
snickarboden: Träsvarvar är inte lätt att bli av med, men priset spelar ingen roll. Även om man sänker den till 1000:- så är antalet köpare samma. Möjligen att nån handlare reagerar och tillkommer i högen. Låt den stå, är bara dumt att skänka bort den.Allt under 5000:- hade jag sett som vansinne. /Kent
Christer L: Söker leverantör i västsverige för bergborrar (har borrmaskinen men behöver nya och fler borr upp till diameter 40 mm)
Micke184: Sitter en fiberpackning där har jag för mig... Är det "blöta" olja eller vatten? Är det så att det är vatten så kan du ha haft den liggande fuktigt och packningen släpper fukt som som en svamp när det är torrt. Är det olja kan det kanske vara en idé och öppna och kolla hur det står till med packningen. Tror inte att huset är fyllt med olja (borde ha kommit ihåg en sådan