4 619 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Kexmaskin
Sida 1 av 2
Tjo!
Jag fick en massa pengar när jag fyllde år och jag är plenty sugen på en kexmaskin.
Är det bara lamello som gäller?
Har festool någon kexmaskin eller är det bara dominon som gäller där?
Antar att man är förvisad till dewalt om man inte vill ha någon kines från harald eller jula..
Har makita någon?
Kan blå bosch vara ett allternativ? (om de har någon)
Jag fick en massa pengar när jag fyllde år och jag är plenty sugen på en kexmaskin.
Är det bara lamello som gäller?
Har festool någon kexmaskin eller är det bara dominon som gäller där?
Antar att man är förvisad till dewalt om man inte vill ha någon kines från harald eller jula..
Har makita någon?
Kan blå bosch vara ett allternativ? (om de har någon)
Det är trist att svara "använd sökfunktionen", men eftersom jag själv var i samma sits för ett tag sedan vet jag att det finns en del att läsa.
För att summera vad jag kom fram till efter ha läst igenom diverse trådar... Bosch GFF22 och Makita 3901 är mer eller mindre helt likvärdiga. Dessutom har de ungefär samma prislapp. Hugget som stucket alltså, välj det märke som du känner dig mest bekväm med (eller mörkblått/bebisblått). Dewalt är inget att satsa på. Lamello är riktigt bra, men man får lite för pengarna. Skall du ha samma finesser som Bosch/Makita har får du hosta upp med kanske dubbelt så mycket. Men det är klart, du fick ju massor av pengar, så har du inga andra hål att stoppa dem i så...
Både Boschen och Makitan kostar ungefär hälften så mycket i England som i Sverige. Jag har beställt Boschen från Axminster, och den landade på 2.400 bagis efter pundets resa norrut de senaste dagarna. Jag har för mig att det bästa priset jag hittade här hemma var 4.200 kr. Frakt tillkommer på båda priserna.
För att summera vad jag kom fram till efter ha läst igenom diverse trådar... Bosch GFF22 och Makita 3901 är mer eller mindre helt likvärdiga. Dessutom har de ungefär samma prislapp. Hugget som stucket alltså, välj det märke som du känner dig mest bekväm med (eller mörkblått/bebisblått). Dewalt är inget att satsa på. Lamello är riktigt bra, men man får lite för pengarna. Skall du ha samma finesser som Bosch/Makita har får du hosta upp med kanske dubbelt så mycket. Men det är klart, du fick ju massor av pengar, så har du inga andra hål att stoppa dem i så...
Både Boschen och Makitan kostar ungefär hälften så mycket i England som i Sverige. Jag har beställt Boschen från Axminster, och den landade på 2.400 bagis efter pundets resa norrut de senaste dagarna. Jag har för mig att det bästa priset jag hittade här hemma var 4.200 kr. Frakt tillkommer på båda priserna.
Tackar vänligast för det svaret bygga_bo!
Jag har både sökt och hängt med i ett par trådar här på forumet men inte blivit så klok som jag önskade, därav frågan.
Varför anser du att dewalt inte är något att satsa på?
Nåja, SÅ mycket pengar fick jag inte men tillräckligt för en maskin, och hål finns det väl alltid en uppsjö av
Dock så brukar verktygshålen vara de roligaste att fylla.
aje99: nja, både ja och nej kan man väl säga.. dominon går loss på i alla fall 9k överallt, och riktigt så mycket snickrar jag inte så att jag kan motivera det för mig själv.
Även om jag, som alla andra, gillar deras systemtänk.
FredrikR: tjaa, sågar med en klinga eller fräser med en klinga, känns lite som ordvrängeri här
För och nackdelar ger jag mig inte in på, det finns andra som är bättre och mer erfarna på den punkten.
Jag har både sökt och hängt med i ett par trådar här på forumet men inte blivit så klok som jag önskade, därav frågan.
Varför anser du att dewalt inte är något att satsa på?
Nåja, SÅ mycket pengar fick jag inte men tillräckligt för en maskin, och hål finns det väl alltid en uppsjö av
Dock så brukar verktygshålen vara de roligaste att fylla.
aje99: nja, både ja och nej kan man väl säga.. dominon går loss på i alla fall 9k överallt, och riktigt så mycket snickrar jag inte så att jag kan motivera det för mig själv.
Även om jag, som alla andra, gillar deras systemtänk.
FredrikR: tjaa, sågar med en klinga eller fräser med en klinga, känns lite som ordvrängeri här
För och nackdelar ger jag mig inte in på, det finns andra som är bättre och mer erfarna på den punkten.
Det var så lite så.CCPusher skrev:
Det jag skrev var som sagt en sammanställning av det jag läst mig till här på forumet (verkar även stämma ganska väl med vad man kan läsa på andra ställen), så även uttalandet angående Dewalten. Här är några trådar som den sågas i:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/82671-dewalts-saenksag.html (#3)
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19057-lamello-kexmaskin.html (#8, #19)
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/85761-dewalt-saenksag-med-skena.html (#10)
Särskilt mattiasp:s uttalande i ovanstående trådar stämmer väl överens med mitt personliga intryck av Dewalt. (Med detta vill jag inte säga att alla Dewalt-prylar är skrot).
Fast kex har fortfarande en fördel då de är bra för tunna material och en del geringsfogar. Dessutom tycker jag att kexmaskinen är snabbare och enklare att använda för att sätta ihop exempelvis fasta hyllplan eller skåpsidor. Jag har både kexmaskin och domino och kexmaskinen är mer idiotsäker... så att säga
Med kexmaskinen behöver man knappt tänka alls utan får bra passning iallafall. Visst får man justering i sidled men i många fall har det ingen betydelse då man fixerat och limmat.
Kexmaskin och domino kompletterar varandra, dom ersätter inte.
Vad gäller de olika märkena så tycker jag att DeWalt har ett rappligt stativ medans Makita och Bosch är likvärdiga (lika i det mesta) och lika bra. Lamello kostar mycket mer utan att ge mer än Makita/Bosch. Billiga märket funderar jag inte ens över, visst kan man få en parallell fog med bord eller skiva under som anliggning men det begränsar starkt tillämpningarna samt att det blir fler felkällor vid fogning, anslaget brukar inte vara lysande på de billiga maskinerna.
Vad gäller de olika märkena så tycker jag att DeWalt har ett rappligt stativ medans Makita och Bosch är likvärdiga (lika i det mesta) och lika bra. Lamello kostar mycket mer utan att ge mer än Makita/Bosch. Billiga märket funderar jag inte ens över, visst kan man få en parallell fog med bord eller skiva under som anliggning men det begränsar starkt tillämpningarna samt att det blir fler felkällor vid fogning, anslaget brukar inte vara lysande på de billiga maskinerna.
Jag kompletterar Dominon med en router, inte en kexmaskin. Dominon ställd i "brett läge" är lätt att träffa rätt med, tvivlar på att en kexmaskin är snabbare. Dominon har en tjockare skiva (5 mm istället för 4), men samtidigt sväller den inte mycket, så man törs ta en tjockare bit i materialet. Ser inte en stor nackdel kontra en kexmaskin där, även om det finns en liten skillnad i storlek.geschwint skrev:Fast kex har fortfarande en fördel då de är bra för tunna material och en del geringsfogar. Dessutom tycker jag att kexmaskinen är snabbare och enklare att använda för att sätta ihop exempelvis fasta hyllplan eller skåpsidor. Jag har både kexmaskin och domino och kexmaskinen är mer idiotsäker... så att sägaMed kexmaskinen behöver man knappt tänka alls utan får bra passning iallafall. Visst får man justering i sidled men i många fall har det ingen betydelse då man fixerat och limmat.
Routern, med en fräsbit för kex, har fördelen att man kan göra två långa spår, ett i vardera skivan, och slänga in kex lite här och där (om man gör en limskiva alltså). Det är snabbare än Dominon, men i min tro, även snabbare än en kexmaskin.
--- Mats ---
Festool har ju annonserat 4mm Domino-brickor så skillnaden i användningsområden kanske minskar ytterligare?
--Mats:
Med ett långt spår längs hela limfogen tappar du ju åtminstone i tunna material rätt mycket limyta. Har du inte upplevt det som ett problem?
--Mats:
Med ett långt spår längs hela limfogen tappar du ju åtminstone i tunna material rätt mycket limyta. Har du inte upplevt det som ett problem?
Det är sant att den förlusten uppstår, men när jag går den vägen är det inte för att göra en förstärkt koppling, eller en koppling på en kort yta. Det händer bara för att säkra mig att jag har två ytor på samma höjd över en längre sträcka (limskiva). Oroar mig faktiskt mer för den försvagade kanten än den förlorade limytan, så jag ger mig inte på det med mindre jag har rätt mycket material att starta ifrån (minimum 12 mm). Då har jag lika mycket limyta som på två perfekta 8 mm, plus lite till i form av ett antal kex.phl skrev:
Men ju mer jag vant mig vid Dominon, dess mindre kexar jag (lägg istället två brädor jämte varandra, dra slumpmässigt placerade streck som är minst 2 cm långa på vardera brädan, sätt Dominon i brett läge och kör efter sträcken på båda sidor. Detta ger ingen x-led förstärkning, men används i gengäld bara när syftet är att säkra höjden över en längre sträcka).
Faktum är att på sistone har jag upptäckt att det enda jag gör är att köra Dominon, eller att göra mortises med min router jig (tunna material).
--- Mats ---
Man kan ju även använda sig av en lång 4mm plywood "list" i ett sådant långt spår som mats talar om.
Istället för att strösla med kex alltså..
ps. någon som vet om det finns någon handlare i malmö som har en makita eller bosch som man skulle kunna bända lite på?
Istället för att strösla med kex alltså..
ps. någon som vet om det finns någon handlare i malmö som har en makita eller bosch som man skulle kunna bända lite på?
Min kexmaskin har bara samlat damm sedan jag köpte Dominon. Har iofs bara haft Dominon sen i höstas och har inga planer på att göra mig av med kexmaskinen, den kommer säkert till användning igen. Men fick jag bara välja en maskin skulle det bli Dominon alla dar i veckan... Utan tvekan.
Redigerat: