Jag gör likadant men med den skillnaden att jag gör första hålen från kanten sett tajta.Mats Bengtsson skrev:Men ju mer jag vant mig vid Dominon, dess mindre kexar jag (lägg istället två brädor jämte varandra, dra slumpmässigt placerade streck som är minst 2 cm långa på vardera brädan, sätt Dominon i brett läge och kör efter sträcken på båda sidor. Detta ger ingen x-led förstärkning, men används i gengäld bara när syftet är att säkra höjden över en längre sträcka).
--- Mats ---
Vet du om den nya fräsen definierar om djupet också? Minimidjupet idag på en Domino är 12 mm, skall den fungera för 12 mm tjocka brädor så bör man kunna ställa den till max 9 mm skärdjup, går det med den nya utan att behöva sätta in distanser?ACME skrev:
--- Mats ---
Det vet jag inte. Jag såg brickorna i PDF:en som det länkades till i den här tråden http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/110701-festools-nya-dammsugare.html
Jag pratade med en Festoolnasare om dom, men han visste inte ens om att dom skulle komma. Alla nyheter ska presenteras samtidigt över hela världen, och jag gissar att det är därför som fransmännen har tagit bort PDF:en nu.
Jag pratade med en Festoolnasare om dom, men han visste inte ens om att dom skulle komma. Alla nyheter ska presenteras samtidigt över hela världen, och jag gissar att det är därför som fransmännen har tagit bort PDF:en nu.
Häpp häpp häpp...
Mycket snack (i vanlig ordning) om Festools grunkor men trådstartaren ville ha tips om kexmaskiner, tror jag.
Så även jag. Hade väl gärna köpt en Domino men de pengarna finns inte nu; alltså är det en kexmaskin som gäller. och då är frågan t ex "vad är bäst, Lamello, Makita, blå Bosch eller Dewalt? Eller annat fabrikat? Alternativt "vad är mest prisvärt, Lamello, Makita, blå Bosch eller Dewalt? Eller annat fabrikat? Tja, ni fattar...
Vi är många som fattat att Festools mackapärer är überhäftigast och bäst men det är en ringa hjälp att få de beskeden när det är annan information som efterfrågas.
Vill inte verka grinig men tråden är aningens OT, tycker jag. I övrigt intressant dock men inte desto mindre OT.
MVH
Ronnie
Mycket snack (i vanlig ordning) om Festools grunkor men trådstartaren ville ha tips om kexmaskiner, tror jag.
Så även jag. Hade väl gärna köpt en Domino men de pengarna finns inte nu; alltså är det en kexmaskin som gäller. och då är frågan t ex "vad är bäst, Lamello, Makita, blå Bosch eller Dewalt? Eller annat fabrikat? Alternativt "vad är mest prisvärt, Lamello, Makita, blå Bosch eller Dewalt? Eller annat fabrikat? Tja, ni fattar...
Vi är många som fattat att Festools mackapärer är überhäftigast och bäst men det är en ringa hjälp att få de beskeden när det är annan information som efterfrågas.
Vill inte verka grinig men tråden är aningens OT, tycker jag. I övrigt intressant dock men inte desto mindre OT.
MVH
Ronnie
Precis som ACME antyder så var första svaret mer eller mindre uttömmande. Min åsikt är då att det är OK om tråden går lite Off Topic när trådstartaren har fått ett vettigt svar.
Att Festool dyker upp i varendra tråd på maskinforumet kan bero på att trådstartaren ofta ställer en fråga om vilken maskin av några uppräknade alternativ som är bäst. Festool har nästan alltid en maskin på sitt sortiment som är bättre än alternativen från andra tillverkare. Att sedan Festools alternativ nästan alltid är avsevärt dyrare brukar också påpekas.
Det finns några undantag. Ställ frågan "vilken giraff är bäst?" så kommer både Planex från Festool och Flex´ giraff att nämnas.
Om du ställer frågan "Jag har tight budget, vilken kap/gersåg skall jag välja?" så lär inte Festool diskuteras i den tråden.
Att Festool dyker upp i varendra tråd på maskinforumet kan bero på att trådstartaren ofta ställer en fråga om vilken maskin av några uppräknade alternativ som är bäst. Festool har nästan alltid en maskin på sitt sortiment som är bättre än alternativen från andra tillverkare. Att sedan Festools alternativ nästan alltid är avsevärt dyrare brukar också påpekas.
Det finns några undantag. Ställ frågan "vilken giraff är bäst?" så kommer både Planex från Festool och Flex´ giraff att nämnas.
Om du ställer frågan "Jag har tight budget, vilken kap/gersåg skall jag välja?" så lär inte Festool diskuteras i den tråden.
Nja säg inte det...festool är ju billiga också!mattiasp skrev:
Jag kan inte citera en tråd, men jag minns att jag sett svar i stil med "har du tight budget är det bättre du sparar ett tag och sedan köper ... , du kommer aldrig att ångra dig, och i långa loppet blir en billig ändå en dyrare lösning, då ...mattiasp skrev:
--- Mats ---
Klicka här för att svara
