Verktyg & Maskiner
ceson: Var på K-Rauta och tittade lite och på Dewalts avdelning hittade jag ett ihopfällbart sågbord med hjul och draghandtag. Detta liknade det som Bosch har i USA. Förmodar att det är till DW745 eller dyl. men bör väl gå att anpassa till andra liknande maskiner (läs GTS10). Någon här som har erfarenhet av detta bord?
Bloink: Hornbach har en hel del. Speciellt skruvmejslar. I alla fall här nere i Malmö.
shelby67: [citat] Du lär inte få nått svar, det verkar som han inte varir här på länge;)
bygga_bo: [citat] Den tror att det fortfarande är sommartid...
nzetterlund: Hej! Då förstår jag, skall testa i helgen. Tack för hjälpen!
Hobbit: Är du nöjd med sågen annars gällande tex inställningar, pararellanslag, ljud, stabilitet mm? /Dalken Än så länge. Man ska förstås inte förvänta sig något Festo eller Bosch/Makita High End lull lull. Det räcker till vardagen för mig! Hur det ser ut i längden törs jag inte svara på idag. Hobbit
AndersS: Om du inte vill fundera så gå in på Coop, Jula, bensinmack (idag minst sannolikt att de har olja ;) ) och köp en färdig halvliter olja till gräsklippar och välj den billigaste. Själv slår jag i det billigast jag har hemma bara att det är någon form av motorolja, de gamla Briggsmotorerna är som någon redan skrivit inga highperformence motorer. Den gamla Stiga Turbon -85 som nu
andersmc: Det går att spika allt som är lite tunnare. Men eftersom spiken är relativt dyr så känns det onödigt att spika sånt som lika gärna kan klamras, som folie och plast.
SCB: Det finns diamantfilar men det fungerar även bra med ett billigt diamantbryne, annars är det våtslippapper som gäller. Börja grovt och avsluta med ett fint papper.
pär h: http://www.filton.se/ Dom bygger vilket filter du vill. Dom har tagit fram filter till bills cycklon som vi skall bygga patronfilter ca 1000kr st Mvh Pär H
Thompa: Hmm, TE 60 säljs ju även idag och då har den SDS-max fäste så det borde alltså finnas en tidsgräns då dom bytte standard på den?
halvproffset: Hej Någon som har fler och nya tips på bra bordscirkelsågar för ca 1500:- gärna under så blir frugan glad:-) krav 45 mm såg djup och helst utan för klumpigt stativ
K_arlstrom: Gilbert: $30 från wiha's amerikanska sida för en sats med 10 torx, lite dyrt men då har jag ett pris åtminstonde.. :) Edit: Kollar man i återförsäljarkatalogen hot EAB så ser man att bitssatsen med 70mm torx, (t10/15/20/25/30/40 art:nr 535501045) kostar 75:- (troligast +moms). Måste hitta en återförsäljare nu :)
ByggBert: Ja ni, finns en viss fördel med att skruva fasad. Man kan med lätthet ändra, byta ut om någon dag då man ser nått fel man gjort eller utan att behöva bryta, bända och förstöra brädorna. Bra om man inte byter all fasad på en och samma gång utan tar sida-för-sida. Spikar man så...ja ni vet :-)
phl: Flexen kan du få för runt 7kkr, antingen om du prutar hos handlaren eller om du plockar den från Tyskland.
Nimajneb: tycker jag har samma resultat med min gex150 turbo med dammsugaren tillkopplad...(inget damm i luften men ytan blir "mjölig")
Bödde: Hej storkarp! Du, jag köpte faktiskt precis de verktyg (jag tror) du pratar om! Jag resonerade som sä här, om "skiten" går sönder köper jag "riktiga" grejer istället - de är ju ändå så billiga så varför inte prova!? Spikpistol 588 kr. Jag har spikat upp ett innertag av råspont om ca 40 m2, ca 600 spik. Inga större problem förutom att den dubbelskjuter om man är oförsiktig med
Mäster: Alltid bra med en stor sats lågprisborrar iallafall, rätt vad det är så borrar man i spik, eller går ner i betongen, eller bryter av den när pallen man står på glider undan, osv, Biltemas "dyrare" lågprissatser räcker ofta länge..har inte slitit ut dem innan jag slarvat bort dem.. Metallborr hade någon nämnt Guhring,
phl: Det köper jag, men den _skalar_ inte av kabeln utan bryter bara isoleringen och drar isär de båda sidorna lite...
P-plats: Vad man bör välja beror helt på vad man ska göra... Ska skruven demonteras och skruvas i flera gånger eller ska man bara reparera en gänga och skruva dit skruven!? För att lösa problem hemma i maskiner m.m. så funkar den typen som Jula säljer lika bra som Heli-Coil eller Recoil. Dessa två säljer jag och dom två är likvärdiga. Båda fabrikaten har olika varianter med låsning m.m.
RealElwood: [citat] Jag låg och tänkte på samma sak igår angående trärullar inatt. Sen behöver bara en rulle vara bomberad tydligen. Jag får nog göra rullarna större, tänkte åka och skaffa ett band idag, lika bra att köpa den vanligaste/billigaste längden och bygga efter det.
pär h: Det är ingen ide att kombinera en bilig enstegs fläkt med Tex bills cycklon för den fläkten är alldeles för klen om du tänker ha den stationär och dra lite rör . Det finns en annan tråd som jag skapat angående bygga cylon. Mvh Pär H
Cricce: [citat] Hmm, kanske jag borde kolla in den då också, då jag kommer att slipa en del trappor (bor i en gammal trähuslägenhet på 68m2 och 3 våningar) skulle bli den första Festoolen då :rolleyes:. Men det kan bli svårt att rättfärdiga 2 nya maskinköp då jag skulle behöva en del av MM:s "färdigheter" också :( Decisions, decisions, decisions...
Drogen: Batterierna kan vara värt att kolla. Jag kommer ihåg att det var väldigt tajt att få dit dom. Själv har jag mest använt våglinjen. Har inrett en frisersalong med flera identiska platser så det har varit kanon med lasern men ett dj-vla hattande att hitta en nivå att fästa lasern på som stämmer där krokar, speglar, hyllor, lampor, uttag o.s.v. ska sitta. Ett lättjobbat stativ hade
ubbe76: Som det är just nu så har jag stol till min 1-åring fram+ stolar för 3 och 6 -åringen bak. Alernativ finns ju såklart att placera tex 6-åringens stol längst bak. Eftersom alla stolar är individuellt ställbara så går det bra att ha en bakåtvänd stol bakom stolen i framsätet vilket annars kan vara problem i ett "vanligt" baksäte. Har även provat ha alla tre stolarna i bakätet och
dga: Hej, Jag har också en sån slunga med exakt samma problem. Remmen är spänd så mycket det går men slirar, så det är nog dags att byta ut den. Har du fått tag i manual eller vet hur man går tillväga. Tacksam för svar :)! mvh Danne
Dr_Jerkyll: Tackar för alla tips och speciellt för pdf:n, helt grym. Känner inget behov av rälsen och vinkelanslaget, smala repetitiva remsor kör jag i bordssågen. Det var så jag kom att tänka på om man inte kunde köra en hålskiva längs sidan i 90 grader, samma funktion fast bättre i min mening. Man kan ju lämna några cm så man får in tvingar från sidorna. Låter man bli att sätta en skiva