Hejsan!

Jag har lite funderingar kring en äldre stämborrmaskin som jag håller på att få i fungerande skick. maskinen är av märket Borenius eskilstuna och av golvmodell.

När jag testkört maskinen har jag släppt ner borret lite så att det inte går emot hylsan i underkant, men det låter som om borrets sidor går emot hylsans insidor, och jag funderar på om detta är normalt? Ser ingen inställningsmöjlighet att justera hållaren för hylsorna mot borrchucken.

Nästa fundering är om det går bra att göra bredare tapphål än storleken på hylsan? D.v.s att man gör tapphålet i två omgångar och först gör tapphålet i hylsans bredd och sedan matar in bordet några milimeter och på så sätt breddar hålet? Eller borrar den snett om man inte har material på båda sidor av borret? tapphålen behöver vara 25 och största hylsan jag har är 19 mm. Jag har en hylsa som är 25 mm, men den är för stor för att passa i maskinens hållare.

tacksam för svar på mina funderingar då jag är novis på stämborrs området och hoppas slippa lockbeteln i framtiden....
 
Vad jag kan komma ihåg så ligger borren an, på de två olika stämborrar jag använt iaf, men inte nedtill då som du säger. Oundvikligt skulle jag tro, om inte annat när man väl börjar borra.

Nog går det väl att tappa bredare, iaf med lite större stämborrar där inte hylsan viker sig, och om inte lagren är slitna då förstås. Men det är väl bara prova?
 
Jo visst skall jag prova.... har dock hunnit skicka alla hylsor på slipning idag så jag får hålla mig tills de kommer tillbaka.

Jag tror att jag kom på problemet med varför det "rasslade" lite mycket om borren.

Vissa hylsor var svenska från jonsered och vissa var amerikanska, och borren hade nog blandats lite och kanske angavs måtten blandat i engelska tum (25,4 mm) och svenska tum (verktum 24,74 mm). Upptäckte nämligen att en 11/16 dels borr från sverige inte gick i amerikansk hylsa märkt med samma storlek. Har då ett amerikanskt borr suttit i en svensk hylsa blir spelet för stort och det rasslar. Men jag får testa om detta stämmer när de kommer tillbaka.

Tack för svaret!
 
  • Gilla
Erik träskalle
  • Laddar…
På min gamla Waco körde jag upp hål på det vis du beskriver. Ta lite mer rejält bara så att borret får jobba så det inte bara bli tryck på stämhylsan.
Att borren är bredare nertill i kronan utgår jag från att du sett, dvs borret sätts in underifrån.
Borrkronan ställer jag typ 0,5 mm under stämhylsan, man känner och ser lite hur den tar där. Borret skall alltså ta precis innan hylsan pressas ned.

/Kent
 
  • Gilla
Erik träskalle
  • Laddar…
Ja, att borrets krona är bredare visste jag, det var hela borret som var för stort för att passa.

Låter bra att det skall fungera att göra bredare hål, blir dock lite lurigare med de fyrkantiga 25 mm hål som skall göras i 45 graders vinkel mot anhållet. Kanske fungerar det också med lite rattande fram och tillbaka med borden...

Väntar nu ivrigt på att få tillbaka hylsorna så att testandet kan börja!
 
Att få den tekniken att funka i 45 grader tror jag inte på, hylsan lär styra käpp rätt åt... om den får minsta chans.

Men...
Kan du inte borra upp hållaren och låta svarva en bussning? Då kan du ju köra bägge dimensionerna på hylsorna.

Får se när jag får tid att bygga en stämborrstillsats till svarven, har kvar en del hylsor och borr sen Waco'n men har liksom inte sett någon nytta med stämborren på rätt lång tid. Skälet till att jag funderar på att bygga det till svarven är att det är mycket enklare att fästa hållare mm på svarvbädden än att bygga nåt till pelarborren. Och nej, stämtillsatser passar inte till min Arboga pelarborr.

Kan inte säga jag saknar waco'n, de där maskinerna tar liksom lite plats som jag har lite ont om *S*

/Kent
 
Vet inte om jag förklarade 45 graders hålen lite otydligt eller om jag inte förstår svårigheten i det... Hålen skall alltså borras i 90 grader genom biten, men hylsan skall vridas 45 grader i hållaren så att hålen hamnar på diagonalen om du förstår hur jag menar...

Jag har haft funderingar på att låta borra upp hållaren och svarva en bussning, men jag har redan en bussning till de lite mindre, och kommer nog behöva en till som anpassas efter storleken på de nya hylsor som köps så det blir ganska mycket bussningar... Först vill jag få igång maskinen och använda den ett tag så att jag vet att det inte är något annat fel på den (vad som nu kan gå sönder på gjutjärnsklumparna från början av 1900-talet...), och därför hoppas jag på att kunna lösa tapphålen till detta jobbet med att borra dem i två omgångar och sedan leta efter fler hylsor och ev. borra upp hållaren.

Visst tar maskinen lite plats, men den jag har är lite mindre och smidigare än waco och jonsereds, men säkert lika tung... Nackdelen är att den har den gamla sortens hävarm med motvikt så den tar lite plats på djupen när man skall använda den, men med hjul på kan man rulla unden den när man inte använder den. jag har också rejäl platsbrits men lite snedprioriteringar måste man ju göra...
 
Trodde det var gängse att det gick att göra 45-gradershål med stämborr. Har aldrig gjort det, men flera av de mortisers/stämborrmaskiner som säljs i England är lutbara i flera riktningar, riktigt hur mycket minns jag inte. Tror det var Axminsters eller Record Powers.

Vi har varit på gång att köpa stämborrtillsats till en Arboga här på jobbet, och det verkade finnas, men det finns å andra sidan väldigt många olika Arboga...
 
ja, även en del waco och jag tror även jonsered har tiltbara bord, men min pjäs saknar detta. En kil i rätt vinkel under arbetsstycket fungerar säkert bra det också om man behöver lite vinkel på hålen, men 45 grader låter kanske lite i mesta laget.

Har man gott om plats kostar nog en gammal stämborrmaskin inte mycket mer än en stämborrtillsats till pelarborren, speciellt inte om man får med några hylsor till maskinen.
 
Nej, sorry, vinkeln har jag inte koll på förstås. En av modellerna har förresten tiltbar arm och motor istf att man tiltar arbetsbordet. Om det är en fördel vet jag inte.
 
Jo, att stämma snett går men problemet lär komma då man skall börja köra hålet större och hylsan inte får stöd nånstans.

/Kent
 
Nu fortsätter felsökningen....

Har nu fått tillbaka hylsorna från slipningen och problemet kvarstod med att borret går trögt i hylsan. När man vrider runt borret för hand känner man att det går trögt halva varvet. Testade att ta bort hållaren för hylsorna och satte ett vanligt kvistborr i chucken och upptäckte att det vobblade ganska rejält! Frågan är nu om det är chucken eller "spindeln"(heter den så?) som är problemet!
Jag kan inte känna något spel i lagren och maskinen går väldigt tyst så jag tror inte att det är där felet sitter.
Jag testade att köra maskinen utan chuck och höll en skruvmejsel mot konan där chucken skall sitta och den verkar gå stabilt förrutom den nedersta centimetern där det blev en del vibrationer.

Det enklaste vore att testa med en annan chuck eller med denna chuck på en annan maskin för att se vart felet sitter, men existerar fortfarande chuckar med detta fäste, och vad heter det isådanafall? Den konade tappen är cirka 33 mm lång och cirka 16 mm i den tunna änden samt cirka 17,5 mm i den tjocka.

Bifogar även några bilder på bl.a. chucken som är märkt Luna sweden samt 0-16mm.


Tack på förhand!
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.