Vilka tricks eller borrval finns det för att borra i stål som ligger an mot betong/sten? Jag har två knepiga håltagningar. En golvskoning som skall få hål för ett garageportslås (själva skjutreglaget). Golvskoningen är gjuten mot en betongplatta. På ett annat ställe behöver jag borra ur ett stålankare som islaget i berget.

Hur gör man? Jag behöver ett HSS-borr för att komma igenom stålet, men så fort jag är igenom sabbar jag borret mot betongen. Finns det skärande HM-borr som inte förbrukas vid kontkat med betongen eller berg?

Jag hade nog borrat igenom det mesta av stålet med vanligt HSS-borr (för hastigheten), sen kört det sista med bosch multiconstruction borr som inte omedelbart pajas när det går när i betongen - även om det inte tar så bra i betong. Sen byta till ett vanligt betongborr.

Om jag inte missminner mig skall Hiltis 4-skärs borr klara en viss del metal. så borra först med ett hss sen byta till ett betongborr

Daniel_N skrev:
Jag hade nog borrat igenom det mesta av stålet med vanligt HSS-borr (för hastigheten), sen kört det sista med bosch multiconstruction borr som inte omedelbart pajas när det går när i betongen - även om det inte tar så bra i betong. Sen byta till ett vanligt betongborr.
Tack för tipset! Skall skaffa ett multiconstruction som "mellanhand".

Jag har gjort precis det i mitt garage. Borrade rakt igenom vinkeljärnet med en vanlig HSS för metall utan problem, sen betongborr. Nån mellanhand hade jag inte och det behövdes inte heller, möjligen är metallborren lite slö nu men ner i betongen gick den tillräckligt för att fixa hålet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.