P
Jag ska klä in en rak trappa med ekparkett och behöver modda dom befintliga trappnosarna för att det ska funka.
Dels behöver jag ta bort ca 15 mm på plansteget, men även minska höjden på dom genom att ta bort ca 15 mm i underkant. Jag behöver skala av hela undersidan fram till sättsteget vilket innebär 30 mm.

Till minskningen på djupet är det nog enklast att använda sänksågen + mulitimastern, men vad tror ni är smidigast till ingrepp #2? Såga med lamellfräs? Fräsa bort materialet med något lämpligt kullagrat stål? Andra tips?

ACME skrev:
Jag ska klä in en rak trappa med ekparkett och behöver modda dom befintliga trappnosarna för att det ska funka.
Dels behöver jag ta bort ca 15 mm på plansteget, men även minska höjden på dom genom att ta bort ca 15 mm i underkant. Jag behöver skala av hela undersidan fram till sättsteget vilket innebär 30 mm.

Till minskningen på djupet är det nog enklast att använda sänksågen + mulitimastern, men vad tror ni är smidigast till ingrepp #2? Såga med lamellfräs? Fräsa bort materialet med något lämpligt kullagrat stål? Andra tips?
Utan att ha sett det med egna ögon hade jag nog försökt skaffa en bit kraftig mdf, ca 10 cm hög och skruvat fast enligt bild:

Sen hade jag kört med en kullagrad fräs, med kullagret närmast fästet såklart. I kanterna hade det nog blivit multimaster. Antar att denna yta inte kommer att synas?

EDIT: där det står "fäste" i bilden ska det så klart stå "fäster".

EDIT 2: Vet inte riktigt om denna lösning känns så bra nu när jag tittar på den igen, borde kunna finnas smidigare sätt tycker jag...

EDIT 3: förtydligande: själva frässtålet är alltså inte med på bilden

EDIT 4: bra ide lär iallafall vara att låta mdf-biten sitta kvar som styrning åt multimasterklingan även ut i sidorna av trappnosen.

• namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är inte helt säker på att jag förstår din beskrivning ACME, men jag förstår det som DanielN ungefär.

Är det helt säkert att det inte går att plocka isär trappan och ta med stegen till ett snickeri? Låter som om det skulle gå snabbare.

Problemet med att sätta fräsen mot sättsteget är att man får ur så lite, ett brett och ganska lågt U. Det bör vara en hemskt liten handöverfräs i så fall.

EDIT: Kom på följande: En Bosch GKF 600 kantfräs har ju väldigt liten platta, 94 mm om jag förstår det rätt. (http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...sv&division=gw&ccat_id=101335&object_id=11578)

Det går inte att förskjuta hela trappan utåt på något sätt med påbyggnad?

Redigerat:
Underifrån: Multimaster ute i kanterna, hyvel för resten? Inge roligt köra med hyvel uppochner kanske. Eller så underifrån med multimastern längst in 15mm snitt hela vägen, sen stämjärn från trappnosen?

Även jag hade nog funderat på att ta isär den.
Med stegen lösa blir det en baggis sen.
Alternativt, enbart försöka trixa med det översta steget, då blir det lite mer hanterbart och t o m lite roligt ju.

/Kent

Om detta "får plats" funkar det fint. Har gjort så med en och en halv trappa. (håller på nu med den halva ;))

Fyll ut med trä eller skivmaterial under trappnosen på sättsteget.
Limma därefter nytt sätt och plansteg samt nytillverkad trappnos.

Steghöjd och stegdjup blir som innan men hela trappan förskjuts "framåt" lika mycket som stegtjockleken och trappnosstorleken. Syns inte om vagnstycket är tillräckligt stort.

P
Trappnosen ser ungefär ut som på denna skiss. I urjackningarna är plan- resp. sättsteg infällda och alla tre delarna är infällda i vagnstyckena på båda sidorna.
Jag tror därför att det blir ett för knöligt projekt att plocka bort trappnosarna.

Jag ska montera Kährs trappnosar och tänkte då kapa ner de befintliga på djupet, motsvarande de nya nosarnas tjocklek, för att inte bygga på djupet på planstegen som i dagsläget är 27 cm. Skulle jag låta bli att kapa på djupet så skulle den nya nosen sticka upp över vagnstyckets kant. Jag kan iofs bygga på vagnstycket, men det skulle se lattjo ut om trappnosen rår ca 5 cm utanför sättsteget.

Den nya trappnosen är bara 18 mm hög och den gamla är 32 mm, och därför vill jag skala bort 15 mm i underkant. Det kommer innebära att urjackningen för sättsteget försvinner, men jag kan ju skruva fast dom genom den gamla trappnosen.

Det är bara planstegen som ska kläs in med parkett och sättstegen ska målas vita. Därför vill jag hitta en metod som lämnar ett snyggt resultat.

Daniels idé med en MDF som styrning är god, men jag tror att anläggningsytan för skivan kanske blir för liten (1,5 cm?).

Att bygga ut sättstegen kan funka, men jag måste fortfarande kapa ner nosarna så att dom inte syns under de nya lägre nosarna.

• Trappnos.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt daniels styrbit på sättstegen istället då, med distansklossar om det behövs. Skulle du råka vingla upp en mm syns det ju inte under nya trappnosen. Med utbyggt sättsteg gör det ju heller inget om du råkar fräsa nån mm för långt in dvs in i det nuvarande sättsteget.

Daniels idé kan ju kompletteras med ett vinkelstöd som vilar på plansteget för att på så sätt få bättre balans på den påskruvade skivan. Faktum är att man kanske kan slopa skruvarna i nosen och bara använda ett vinkelstöd som vilar på plansteget. Kanske kan det fixeras med något tyngre under fräsningen.

...tänk...
ta bort 30mm på plansteget istf 15mm
... och fortsätt därifrån..

ps lim är starkt...mycket starkt

P
Nimajneb skrev:
...tänk...
ta bort 30mm på plansteget istf 15mm
... och fortsätt därifrån..
Jag måste dölja hålen i efter den gamla trappnosen i vagnstycket, och eftersom den nya nosen möter parkettbrädan ganska nära planstegets slut så vill jag ha så mycket upplag som möjligt.

ps lim är starkt...mycket starkt
Jo, så mycket vet jag också.

P
Jag ska nog testa med Daniels idé och jämföra med att såga med lamellfräsen, om det går att ställa in måtten jag behöver på den.

Hur har det gått med trappan ACME?

Är också nyfiken på hur det gick!

P
Det här hade jag missat.. Trappan blev fin och alla inblandade blev nöjda.

Efter en massa måttande fram och tillbaka bestämde vi oss för att kapa bort hela den rundade delen av trappnosen i liv med sättstegen. Det hade blivit för mycket arbete att göra på något annat vis, och därmed hade den lilla skillnaden kostat för mycket för kunden.
Sättstegen skruvades ihop ordentligt med den kvarvarande delen av trappnosen.
Parketten med trappnos släppte jag ut så långt jag vågade, och så långt det såg bra ut.
Sättstegen fick en ordentligt omgång med Rotexen och målades sedan vita.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.