Jag har både 18 och 16 och jag använder alltmer 18 gauge pistolen.
Det som är den stora skillnaden är inte enligt mitt tycke storleken som blir på t ex spikskallen och hållfastheten utan det är åtkomligheten och precisionen med resp. pistol. Jag har de två Dewalt-pistolerna på bilden och du kanske kan se att spetsen är mycket smidigare och lättar att "precisions-skjuta" med på 18 Ga.