Nåja, bilverktyg är väl kanske fel benämning men det är väl det vanligaste användningsområdet för tryckluftsdrivna spärrnycklar.
Jag är nämligen lat och har letat lite efter en förevändning att köpa ett sådant, nu efter att ha använt det så tja...

Bultförband som tog minst en minuts svärande och lika många förbannelser är nu loss på 5-10 sekunder :-)
Kort sagt, bästa verktyget i år för mig, trist bara att helgen går till att byta styrväxel *mutter*

Däremot kommer Jula att få denna i retur sen, lite irriterande med att den fastnar i friblåsande läge men trots det så är den en dröm att köra med. Julas var en av de få med gummi runt kroppen och eftersom jag inte gillar att hålla i kall metall så har jag letat lite efter en med gummi om.
Köpte en 1/4" och nu har jag ännu ett skäl att köpa en riktig kompressor med *S* De här nycklarna behöver liksom en hel del luft så den gamla får väl användas till spikpickor mm och sen kommer en stor in i nåt ej befintligt utrymme.

Jag förstår att bilverkstäder gärna använder dessa spärrskaft, de snabbar upp saker med en faktor som jag inte kunde ana och för en gångs skull känns det kul att gå ut och meka med bilen :-)

Nån bilmek får gärna tipsa om andra prisvärda märken, helst med gummi runt kroppen för av någon konstig anledning är det oftast vinterdagar man behöver börja riva med bilen *S*

Priset om nån undrar är kring en 299:- för spärrskaften hos de vanligaste varuhusen. Finns i de tre vanligaste sorlekarna och jag valde ett 1/4" men kommer garanterat att komplettera sen med 1/2" med.

/Kent

johanzz
shimano eller hur det nu stavas kör vi med på jobbet och är gummibeklädda även längst fram.
Dom har hållit i runt sju år nu.
Se bara till att smörja ofta.

Tyckte du biltemas var bra så kommer du älska shimano,,,förutom prislappen :)

Redigerat:
Jula har/hade ett tryckluftsmärke som heter Hamna.Vi köpte på firman den största1/2tumspärrskaftet.Det var säkert en halvmeter långt har varit till stor nytta under 4 år och funkar fint.Köpte även en nålrensare då som har funkar oklanderligt Tom bättre än Yokota nålrensare som kostade 4ggr mer.Men på senare år har jula tagit bort många av Hamna verktygen och kör med Hymair som är så dåligt att det inte borde få säljas egentligen.
Annars är mitt favorit verktyg när man har tryckluft en Mejselhammare .Helt oumbärligt och världen bästa verktyg enligt flera jag har visat det för;-) / Mats

Håller med Snickarboden, jag kör med Atlas Copcos pneumatiska 1/2" spärrskaft och i vissa lägen är den helt underbar. Jag har börjat använda den mer och mer faktiskt, i början använde jag den när den verkligen behövdes. AC skaftet har gummiinklätt skaft och polerat huvud. Men min absoluta favorit är min Ingelsoll Rand 2035 mutterknack.

Ir ingersoll-rand med komposit-kropp is the SHIT! Jänkarnas svar på Atlas-copco.

Fnularn skrev:
Ir ingersoll-rand med komposit-kropp is the SHIT! Jänkarnas svar på Atlas-copco.
IR är mycket bra maskiner men tyvärr är det lite problem med reservdelar i Europa idag.
Vi har stora problem att få service på dessa maskiner pga. att reservdelar inte går att få tag i allt för ofta...

P-plats skrev:
IR är mycket bra maskiner men tyvärr är det lite problem med reservdelar i Europa idag.
Vi har stora problem att få service på dessa maskiner pga. att reservdelar inte går att få tag i allt för ofta...
Det var tråkigt att höra. För jag prata med våran verktygs-leverantör om detta, och han sa att verktyg som lämnas på service brukar max va borta ca vecka.

Fnularn skrev:
Det var tråkigt att höra. För jag prata med våran verktygs-leverantör om detta, och han sa att verktyg som lämnas på service brukar max va borta ca vecka.
..måste rätta mig själv lite då jag idag fått höra att leveranser av reservdelar börjat lösa sig sen inna sommaren vilket absolut är på tiden!
Nu kan jag börja sälja IR med gott samvete igen! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.