Vikter är en djungel, helt klart. Min svåger är trafikpolis vid länstrafikgruppen...:( just sådana man ska se upp för med vikter/besiktningar och annat otyg, jag diskuterade med honom en gång om vilken biltransportkärra jag skulle hyra.

Scenariot var följande: Bilen jag skulle transportera var en Saab 9000 bakom en V70. Macken hyr ut två IDENTISKA släp vad gäller märke, och konstruktion. Dock var ena registrerat som 1500-vagn och den andra som 1300.

Problemet? 1500-vagnen behövdes för att få lasta upp Saaben inom "laglig" vikt på vagnen. Problemet var att jag inte fick dra den vagnen med B-kort. Även om jag körde den tom var det olovlig körning och torsk på lappen vid kontroll.

1300-vagnen fick jag köra men inte lasta upp bilen på då godkänd lastvikt överskreds. Men överlast är inte mer kriminellt än att det renderar böter. Körkortet blir kvar.

Så rekommendation från Herr trafikpolis blev att ta 1300-vagnen och få lite böter istället för att ta 1500-vagnen och bli av med kortet om oturen är framme.

Helt sjukt att det är mer tillåtet att åka överlastad 1300 än tom 1500-vagn. Dessutom är det löjligt att två identiska vagnar kan vägas in helt olika.

P
Är du säker på att de verkligen var helt identiska? Det som kan skilja släp åt med avseende på vikter är oftast hjulaxlarna och bärigheten på däcken och de kan se exakt lika ut men ha olika specifikationer. Sen går det iofs också att manipulera vikten utan att det syns genom att t.ex. plocka av reservhjul och annat inför invägning.

Redigerat av moderator:
Ja det funkar precis så som du beskriver Cheesus. Vad samvetet tillåter är väl därefter upp till var och en att avgöra.

Att vagnarna är exakt lika är inget konstigt. Det är faktiskt rätt vanligt att man antingen efter leverans eller direkt från farbrik registrerar med en lägre vikt (och max last) som för tillfället passar bättre, trota att chassie etc är lika. Man ska nog passa sig för att ta något förgivet dock - BraByggare har en god poäng i att saker som inte syns vid en första anblick kan vara av annan kvalitet.

I detta fallet vet jag att det är exakt likadana vagnar. Mackägaren själv talade om det för mig. Men sjukt är det. Som Mathias säger...samvetet får avgöra...:)

Så länge bilen går att rubba framåt och dragstången inte ligger i för hårt i backen så är det bara att köra.......:)

P
Jag tror inte att det funkar riktigt som Cheesus beskriver.

Om jag inte är helt felunderrättad så kan man bara väga om ett släp om man samtidigt har gjort någon ändring med släpet. Det kan vara att byta till däck med annan bärighet, byta kulhandske eller liknande. Man kan också ändra tjänstevikten t.ex. genom att t.ex. plocka bort resevhjulet innan om-regbesiktning.

Nedvägning (som är vanligast) brukar gå till så att man sätter på däck med sämre bärighet och kanske plockar bort reservhjulet, (byta till en sämre kulhandske kan man också göra) och åker sedan och regbesiktigar. När man kommer hem så sätts de gamla däcken och reservhjulet tillbaka. Det var antagligen detta som hade gjorts med mackägarens släp och det var därför som släpen var identiska (men egentligen inte enligt reglerna, men ingen bryr sig). Släpförsäljare brukar hjälpa kunderna med detta vid behov.

Det ska (såvitt jag vet) inte vara möjligt att bara åka till besiktningen och säga åt dem att man vill lasta mindre och på så sätt minska totalvikten på släpet. Men jag kan ha fel, så rätta mig gärna om jag har fel.

Redigerat av moderator:
Kan nog vara så som Bra-Byggare säger...jag har ju inte själv gjort besiktningarna. Men knasigt är det hursomhelst.

Jag har klassat ner en kärra från 850 till 820.
Man ringer tillverkaren och får en uppgift på vilket belastningsindex däcken ska ha.
Sen letar man upp såna däck, vinterdäck går bra. i vårt fall skulle det vara 70-74 i belastningsindex.
Sen meddelar man tillverkaren vilken belastningsklass det blev och han postar ett intyg.
Då åker man och reg. besiktar vagnen och får några tvåor. och varför det?
tillverkaren glömde skicka med blå skylten till vagnen och en vit klisterlapp. Sen hade han skrivit fel fabrikat på bromsarnna på intyget så det fick skickas nytt. när vi väl fått allt det där så var det bara att besikta om den så gick det bra.
Efter det så skruvades de gamla däcken på igen.
Hyrkärror brukar vara 1000Kg vagnar som är 750Kg klassade så att alla kan köra dem men de går ju nästan alltid med överlass och måste tåla det.

Ganska förvirrande läsning minsann :)

Hur som helst, har aldrig kört obromsat släp, alltid bromsat så mitt kunnande haltar i tråden. I varje fall ska du se till att släpet verkligen får dras av bilen och med din behörighet. Bättre med en för liten släp och för mycket last än omvänt ... Ja, jag vet det låter tokigt och allt annat än trafiksäkert men lagen är sådan. Nämligen att för stor släp (oavsett last) är olovlig körning och kostar kortet. Överlass kostar "bara" böter ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.