1 355 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
hur länge kan den stå ute..
Jag har haft min bosch pcm stående ute ett tag för att ha den nära vid bygget. Den står givetvis med sladd urdragen och presenning över, men nu när det regnat en del börjar det kännas sådär..
Hur illa eller bra klarar maskiner hög luftfuktighet egentligen?
Hur illa eller bra klarar maskiner hög luftfuktighet egentligen?
brukar klara sig väldigt bra men det är klart att det är bättre om den står torrt. Att ha den ute ett par veckor väl täckt skulle jag inte vara orolig för
Det nok fint et par uker så lenge du har beskytta den mot direkte regn som nå. Men uansett så er luftfuktighet over 60% fort lede til rust uansett. Men så lenge klingen ser rustfri ut, så er det ikke noen fare med resten heller.
Jag håller inte riktigt med, min erfarenhet är att elmaskiner far illa om dom förvaras på det sättet. Det brukar bli riktigt fuktigt under en presenning och det sliter hårt på elektronik, lagringar och annat. Kan du inte köra den i tex en skottkärra om det är långt att bära den?
Några råd i all välmening, hälsn Janne.
Några råd i all välmening, hälsn Janne.
PCM8 väger ju inte mer än en matkasse. Jag tar alltid in min GCM8 (som jag valde just för dess flyttbarhet) om det är risk för regn. Det tar ju 10sek att ställa den i transportläge, sedan är det ju bara att ta den i handtaget o knalla iväg.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Är det bara jag som alltid står kvar en stund och jobbar i regnet med tanken att "det kanske bara är en liten liten skur"? Kanske elakt mot verktygen men skruvdragarna och kapsågen har jag stått och jobbat med i regn ganska många gånger utan märkbar påverkan i praktiken, bara på delar där det inte gör nåt (man märker att grejerna inte är designade för att bli så blöta, somliga skruvar rostar hårt).
Klicka här för att svara