Kollade på ett obromsat släp igår som fanns i tre modeller (olika totalvikter). Annars exakt samma konstruktion i alla tre.

Min V70 får dra obromsat max 500kg, och min fråga är då om jag måste ha ett släp typad på just 500, eller om jag lika gärna
kan ta ett släp typad på 750kg ifall jag nån gång har en bil som får köra så tungt?

Det är väl bara att hålla sig till att inte lasta så det överstiger 500kg så är det lugnt?

Säg att jag har fattat rätt...
 
gluecifer skrev:
Säg att jag har fattat rätt...
Ställ samma fråga till Polisen, Vägverket, släpkärretillverkaren och biltillverkaren. Jag törs lova att du får fyra olika svar... Det där är en snårig djungel av regler.
Men nog 17 måste väl en V70 få dra betydligt mer än 500 obromsat om kärran är godkänd för det???
 
Jag har också en V70 med max obromsad vikt på 500 kg. För några år sedan när jag skulle skaffa släp, så satte jag mig in i regelverket. Just nu kommer jag inte ihåg alla regler som gäller, men det slutade med att jag skaffade ett obromsat Fogelsta med max 650 kg. Jag köpte även ett s.k. kartonglock, och det har varit riktigt bra att ha.
 
gluecifer skrev:
Det är väl bara att hålla sig till att inte lasta så det överstiger 500kg så är det lugnt?

Säg att jag har fattat rätt...
Jag har tolkat reglerna på Vägverkets hemsida precis så, jag med.

Å andra sidan så när jag köpte släpkärra för ett år sedan så var det inte så stor skillnad i pris mellan obromsat och bromsat, så det blev ett bromsat till slut och möjlighet att lasta 250kg mer.
 
Cinolin skrev:
Ställ samma fråga till Polisen, Vägverket, släpkärretillverkaren och biltillverkaren. Jag törs lova att du får fyra olika svar... Det där är en snårig djungel av regler.
Men nog 17 måste väl en V70 få dra betydligt mer än 500 obromsat om kärran är godkänd för det???
I regpappret och på www.vv.se står det EU släp obromsat totalvikt 500kg. Det var nåt med V70 modellen 01-02 där vikterna gjordes om sägs det.
 
Totalvikten sätter gränsen om man endast har B-körkort. Detta gjorde att jag endast kunde köpa ett släp med 1000 kg totalvikt. (Bilen väger 2.5 t..)

Från www.vv.se:
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges här. Uppgift om släpvagnens totalvikt finns på släpvagnens registreringsbevis. Observera dock att hur mycket du får lasta även beror på vilken bil som ska dra släpvagnen - se punkt 1.
 
mycke_nu skrev:
Totalvikten sätter gränsen om man endast har B-körkort. Detta gjorde att jag endast kunde köpa ett släp med 1000 kg totalvikt. (Bilen väger 2.5 t..)
Det släpet var bromsat eller?
 
Ja, bromsat.
 
Precis som mycke_nu skriver så är det släpets totalvikt som gäller om man bara har B-körkort. Totalvikt = släpets vikt+max last. Normalt är det 750kg som gäller, dvs lätt släp, om inte dragbilens tjänstevikt (bil+förare+bränsle) är större än eller lika med släpets totalvikt och att ekipagets totalvikt inte är över 3500kg. Lastens vikt har alltså ingen betydelse. Annars är det minst BE kort som gäller. Så har man ett B körkort och ett släp med totalvikt över 750kg så gäller det att se upp så att alla vikter stämmer. Själv har jag bara B kort och kan dra max 1080kg med min bil då den har en totalvikt på 2420kg så det blev ett 750-släp för mej. Med BE-kort hade jag fått dra max 1600kg och då gäller släpets tjänstevikt + last, dvs totalvikten får vara större men man får se upp hur mycket man lastar. Krångligt som bara den!

Så matrtiasp lever nog lite farligt! :D
 
På jobb så kör jag just V70 och bromsat släp med totalvikt på 1000 kg. Tydligen inga problem enligt regelverket om man då givetvis håller sig under totalvikten.
Har enbart B-körkort.

/Kent
 
"..dra max 1080kg med min bil då den har en totalvikt på 2420kg .." samma här, måste vara en Gotlandsgrej..:D

Det lär vara nya EU-regler på gång, det skall bli tillåtet att ha en kombinerad totalvikt på 4250 kg om ett par år. Däremot skall E-kortet begränsas på något sätt.
 
mycke_nu skrev:
"..dra max 1080kg med min bil då den har en totalvikt på 2420kg .." samma här, måste vara en Gotlandsgrej..:D
Du får väl tuta när du tror att du ser mej! :D

Fast vi bor nog på olika sidor på ön.
 
P
pefo skrev:
Precis som mycke_nu skriver så är det släpets totalvikt som gäller om man bara har B-körkort. Totalvikt = släpets vikt+max last. Normalt är det 750kg som gäller, dvs lätt släp, om inte dragbilens tjänstevikt (bil+förare+bränsle) är större än eller lika med släpets totalvikt och att ekipagets totalvikt inte är över 3500kg. Lastens vikt har alltså ingen betydelse.
Lastens vikt har betydelse. I regbeviset för bilen finns en uppgift om "Högsta vikt för bromsat släp" respektive "Högsta vikt för obromsat släp". Dessa vikter avser hur mycket släpets tjänstevikt+aktuell lastvikt, s.k. bruttovikt får vara.

Det kan vara så att man har ett släp med totalvikt mindre än bilens tjänstevikt, eller släpets totalvikt+bilens totalvikt är mindre än 3500kg och man får ändå inte köra släpet om man lastat så att släp+last blir för mycket, oavsett körkortsbehörighet.

Obromsat släp för den aktuella V70:n hamnar just i den kategorin avseende "Högsta vikt obromsat släp". Släpet har en totalvikt på 750kg men bilen får inte dra obromsat släp tyngre än 500kg, oavsett vilket körkort man har.
 
Redigerat av moderator:
P
gluecifer skrev:
Det är väl bara att hålla sig till att inte lasta så det överstiger 500kg så är det lugnt?

Säg att jag har fattat rätt...
Ja, du har fattat rätt.
 
P
mycke_nu skrev:
"..dra max 1080kg med min bil då den har en totalvikt på 2420kg .." samma här, måste vara en Gotlandsgrej..:D

Det lär vara nya EU-regler på gång, det skall bli tillåtet att ha en kombinerad totalvikt på 4250 kg om ett par år. Däremot skall E-kortet begränsas på något sätt.
19 januari 2013 för att vara exakt. Vi med BE-behörighet kommer dock att fortfarande få hänga på tyngre släp, dvs totalvikt för bil+släp över 4250kg. Den nya begränsningen för BE kan vara att släpets totalvikt inte får överstiga 3500kg.

De nya EU-reglerna kommer att kräva att man går en kortare kurs, eller klarar ett förarprov.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.