Har insett att jag måste ha en 18 gauge dyckertpicka (brad nailer). Tittade på Senco Finishpro 18, Makita AF505 samt Hitachi NT50AE2. Efter att ha jämfört Makitan och Sencon så föll Makitan bort. Konstig balans i den (dock hade båda pickorna tomma magasin).

Står då mellan Hitachin och Sencon. Trots bananvaluta lönar det sig att plocka från staterna. En rekonditionerad Senco (fräsch på bild) exklusive väska kostar en hundring mer än en ny Hitachi. Sencon är garanterat tokfin men Hitachin har fått mycket höga omdömen på exempelvis Amazon.

Svårt val, någon som har använt Hitachin? Den är ju lite mer gymasko än Sencon men samtidigt verkar den prestera väl så bra. Stör man sig på utblåset uppepå Hitachin jämfört mot Sencons bakutblås?

Någon som kan hjälpa mig i denna rätt angenäma vånda?

Jeg kjøpte Makita AF505. Mye fordi jeg fikk en svært bra pris på den her.

Synes den ligger bra i handen. Så kan ikke helt si hva du mener med ubalanse. Når du har kobla på slangen bak så blir det noe helt annet. Derfor er det en fordel at den henger litt framover uten slange. Det er iallefall min mening.

Det är säkert som du skriver Logiman, med slangen på beter den sig annorlunda. Tror dock ändå att Makitan är mentalt uträknad för min del. Sencon var ju så mycket nimmare. Dock är ju Hitachin mer åt Makitahållet i utseendet så ja... nu blev jag villrådig igen ;)

Fortsätter med monologen...

Har fått för mig att "säkerhetspinnen" på Hitachin är att föredra framför en hel båge som på Sencon. Men så började jag tänka, med bågen som är på Sencon täcks hela pistolens spets med gummi om man skjuter på ömtåliga ytor. På Hitachin är det ju risk att man vinklar pickans spets i arbetsstycket, då hjälper ju inte gummit på säkerhetspinnen. Rätt eller fel tänkt?

Sedan finns det ju alltid Dewalten oxo, D51238K... Det som talar för Hitachin då är att den är lätt som attan, 1kg versus runt 1,2 för Sencon och Dewalten. Hjälp mig ;)

Bryter inn og vi har en stereolog :P

Hitachien sin så jo nesten teit ut.

Senco sin er jo mer normal.

Men nok en gang, MAKITA AF505, der er jo sikkerhetspinnen en del av hode som flyttes og dermed en plastfot som dekker hele. Denne kan selvsag også fjerne. Dessuten har jo makita gummierte sider på huset som også minimerer skader når du legger den fra deg. Jeg har prøvd å vurdere de tre og jeg hadde fortsatt valgt makitaen, selv om prisen hadde vært lik. AF505 gjorde så jeg kjøpte med en stor AN923 også...

Du gör ju inte valet lättare Logiman. Hitachin har ju precis som Makitan en del gummi på sidorna som förhoppningsvis skonar omgivningen. Hitachin saknar byxkrok, något som Makitan, Sencon och Dewalten har.

Skon som täcker hela nosen på Makitan känns ju både bra och dålig. Den skyddar ju iofs underlaget men samtidigt inbillar jag mig att den kan vara i vägen om man vill skjuta nära hörn och i vinklar?

phl skrev:
Skon som täcker hela nosen på Makitan känns ju både bra och dålig. Den skyddar ju iofs underlaget men samtidigt inbillar jag mig att den kan vara i vägen om man vill skjuta nära hörn och i vinklar?
Ja, du sier noe. Jeg har ikke hatt noe problem hittil, men nå har jeg jo ikke hatt den veldig lenge heller da. Ikke har jeg prøvd de andre heller. Jeg har sett på hitachien og trodde jeg skulle kjøpe den, men bytta fort når jeg så Makitaen og ikke minst prisen jeg fikk.

Siden dette er svært vanskelig da de virker å være veldig gode alle sammen, så er det kanskje greit å ta med pris og? Med mindre det ikke spiller noen rolle da.

Ja, det är nog det som är problemet, alla fyra pistolerna verkar vara väldigt bra och likvärdiga i funktion. Hitachin väger dock rätt mycket mindre än de andra även om inte de är speciellt tunga. Får klura i helgen och se vad jag beställer.

Vad blev det?

Det blev en Hitachi. Nu undrar ni säkert vad jag tycker om den?

Pistolen levereras i en skapligt praktisk plastväska tillsammans med ett par skyddsglasögon. Plockar man ur glasögonen blir det lite plats för att förvara spik i lådan. På pistolen sitter en extra gummispets för säkringen i nosen (no-mar tip).

Pickan är faktiskt rätt ful, någon gröngrå dassig färg. Bortsett från det så tycker jag att finishen är mycket hög. Det som slår direkt är hur lätt pistolen är, 1kg är verkligen inte mycket.

Jag har nu skjutit ett par tusen spik med pistolen och jag får nog säga att jag är nöjd med köpet. Två saker stör jag mig dock en del på.

Det första är luftutblåset. Liksom många andra pistoler så har den ett roterbart utblås i toppen på luftcylindern. Jag tycker det är störigt, hur man än gör kan man ge sig sjutton på att luften blåser upp lite damm i ansiktet på en, alternativt skvätter lite lite olja i omgivningen.

Det andra är avsaknaden av bälteskrok. Jag vet inte hur många gånger jag försökt hänga pistolen vid högerhöften och kommit på att den inte har krok. Jag har löst det med en krok monterad i bältet i byxorna men det är inte samma sak. Jag överväger att bocka till en krok och skruva fast på pistolen.

Hade jag varit nöjdare med Sencon? Jag tror faktiskt inte det. Sencon har högre finish men jag tycker inte balansen är lika bra. Den låga vikten hos Hitachin är värt mer än man tror. Med Sencon hade jag dock fått ett luftutblås i aktern samt en byxkrok. Slutligen är jag inte helt säker på att jag hade tyckt att säkerhetsbygeln i nosen på Sencon är lika bra som den lilla pinnen som Hitachin har. Man kommer åt otroligt bra med Hitachin.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.