Verktyg & Maskiner
Lagavulin: Kommer att "kraga" på en list undertill med måtten 15x20mm runt om och spikar genom dessa. Alltså inga spikar uppe på hatten. Tycker det ser lite fattigt ut med ett "stekt ägg" som ligger uppe på stolpen. Men nu är vårt hus 100år. Kanske funkar på nyare altaner etc. Mvh Lagavulin
PappasHammare: Har en några år gammal B&D... Den tycker att det finns reglar överallt :( Letar jag efter mina stålreglar jag har bakom 13mm gips + 11mm OSB så hittar den ingenting. Väggar med träreglar och samma typ av yta (13+11) så hittar den nog OSB skivan för det är en massiv trävägg tycker den..... Köpte precis en grön Bosch PDO Multi. Vid stålregel letande så börjar den pipa och blinka
Hajakz: [citat] Ja nu har jag sett kampanjbladet från Luna, 800:- för 1-13mm. Ska kolla med min lokala om de för dem Tack för tipset!
Nimajneb: kolla EXAKT vad det är först...kanske typ denna: http://cgi.ebay.co.uk/SPECTRA-PRECISION-L500C-ROTARY-LASER-LEVEL-LASERPLANE_W0QQitemZ120487988911QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item1c0da4ceaf
hjorthjon: som jag skrivit tidigare så bertår huset av mycket spik. minst sagt välbygt. har sågat en del av innertaket med motorsåg efter att först ha brytit ner gipsen. innertaket består an entums virke, EJ glesat... likaså ytterväggarna... dessutom spontat.... bara under tidenjag sågade ner innertaket i tre rum så blev kedjan närmaste obrukbar. gipsskruv och spik fördärvar kedjan direk,
LLLVäxjö: Ooops, måste kolla en sak när jag kommer hem från jobbet. Biten som jag snedsågade var kanske inte tillräckligt lång för att hamna under motorn.:( Fortsättning följer.... Edit: Givetvis så fäller den ju åt andra hållet så att motorn INTE tar i, puuuh. Blev orolig för en sekund där.
Andreas1979: Häromkring ( trollhättan) är xl byggcenter betydligt bättre än konkurensen. Trevligare personal och bättre priser.
cem77: [citat] För att vissa bilar säljs med moms på samma sätt som andra varor, dvs företaget som köpte bilen ny fick tillbaka momsen. Detta gäller Tex lätta lastbilar, hyrbilar m.m. Därför kan du ibland se ferraris som har avdragsbar moms. Även båtar kan ha detta men så fort en privatperson köper fordonet så upphör detta. Allt finns beskrivet på skattemyndighetens hemsida istället
Hvdv: Det gick klockrent när man väll fick läsa sig till hur maskinen funkade, trappen tog inte mer än ett par timmar att få trären då det gick snabbt att ändra mellan fräsdjupen, och maskinen va guld värd. Det som tog mig nästan 20 timmar med allehanda slipmaskiner och sandpapper gjorde lackfräsen på under timmen så den va värd varenda krona, superenkel att köra med när man väl kom
Lagavulin: http://www.dewalt.com/us/mitersaws/productivity_tips/index.html klicka på auxillary base så hittar man lösningen. De var självgängande första gången. Lagavulin
Farzan: [citat] Jag tror att du har missuppfattat syftet med ett gubbdagis. Hela idén är ju att frun och barnen lämnar oss där så att de kan gå och shoppa ostört annorstädes. ;)
robsarve: Laddade batterier, och mer regel än undantag. + Välbalanserad + Stark, dragit i 6 x 140 hava dagen på ett batteri -Väl stark kanske. Hade Momentinställningen på 2 av 20. När jag drog 6 x 140. Får återkomma när jag provat att skruva lite gips. - 18V är tyngre än än lättvikts 12 V. Bromma Järn verkar visst ta en tusenlapp till för den idag. -Verkar som om jag hade lite flyt för en
verktygsgurun: Stanley korslaser beställd ! Får se om jag blir nöjd med den....
Daniel_N: [citat] Håller helt med dig angående egna anonyma tester - helt värdelöst och känns inte seriöst. Tyvärr så är festool-katalogen full av dem:( Angående batteridesignen så tycker jag att den ser helt ok ut. Kanske lite bred, men den stora bottenytan är toppen. C12 har också en stor bottenyta - vilket tillsammans med bra balans för maskinen utmärkt att ställa ifrån sig upprätt.
Dr_Jerkyll: Alltid? Oj då, gör vi så olika. :) Trevligt att du beskriver din arbetsgång. Så på två meter höga hyllgavlar så sätter du ner hyveln och springer längs med gavelns längd? ;) Jag kanske är otydlig. Jag menar att man nog har bäst nytta av olika nivå på outfeed och infeed på en rikthyvel eftersom man då alltid hyvlar i hela längden och bredden, dessutom med större spåntjocklek
se38005: Classe har en figursåg, reservbladen heter 20-4321, de kanske passar ? http://www.clasohlson.se/product/category.aspx?category=station%C3%A4ra+maskiner:s%C3%A5gar%2c&id=88165272&_path=251882;85177593;85216372;88165272
v-g: Tror liknande finns på Jula också. Tänkte köpa för att jag är en lat fjant men då kosta den 300 spänn icke så tänkte jag, senare när jag fick hem bladet var det ju ett annat pris och pengarna liksom Jula var redan långt borta :D
MathiasS: Nu har jag hängt upp alla kablar i stroppar (T-stroppar). Funkar perfekt och det var precis vad jag letade efter. Tacktipset.
verktygsgurun: Köp min fin fina Norlett !! Grymt fin ! har nog endast gått 3tim totalt sen den var ny. Den är i nyskick med snökedjor o allt. Du kan få köpa den billigt. PM:a mig om intresse finnes
Mr Handyman: Lite lustigt att Metabo blivit så dåligt. Har Metabo snabbchuck på nån borrmaskin och har kört många Arboga med samma sort och de har kännts väldigt gedigna. Elektra Beckum var tydligen bättre då. Min bandsåg är inte världens bästa, men det är definitivt ingen Kinamaskin.
Daniel_N: [citat] Men finns det inte risk att fräsen "flexar" om man inte spänner fast den? Jag har inte märkt av någon rörelse då jag spänner fräsen, men å andra sidan så arbetar jag i princip alltid utan att mäta, och kör testbitar, så själva fräsningen i testbiten sker efter det att jag har spännt fräsen. Så felet flyttar jag hela tiden med mig. Ibland skulle det dock kunna ge problem,
mattiasp: Här finns det en del skrivet: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/117823-allt-om-sprutmalning.html
nanowire: När det gäller borr till borrhammare så tycker jag att man lättare får drift med en billig/enkelt utformad borr jämfört med en lite mer "sofistikerat" utformad borr. Jag kör med både billiga och dyrare och har i övrigt inte märkt någon större skillnad. Dock använder jag numera helst inte billiga när jag borrar 5.5 mm hål eftersom det oftast är noga med precisionen då, ex.
Mr Handyman: Jag har använt rätt många elhyvlar, troligen också den som du har prövat nu från Skil, farsan har en sån, och den fungerar till det den ska. Tror också på något problem med stödet, även om jag har lite svårt att förstå hur det kommer i ivägen om man börjar på en brädas början med inmatningsbordet och sen kommer till guppet bakom utmatningsbordet, där bordet det bli problem,
GSM-Peter: Hej Jag skulle byta band på min maskin. Kollade med några maskinverkstäder och det kostade skjortan. Frågade på forumet och fick rådet att köpa gummiremsor och kontaktlimma fast. Skarven skall snedskäras (på längden) och limmas med spaltlim. Bombering sköts med sandpapper medans hjulen snurrar. Har bomberat till det gamla gummit lite då jag inte haft tid att byta ännu. Tog bort