Verktyg & Maskiner
FSS: Atlas Copco utvecklas väl fortfarande i Sickla men de gör väl bara industrianpassade verktyg numera, eller? Är det något märke som utvecklar sina powertools i Sverige?
Mieron: Har nyligen köpt Makitas LXT cirkelsåg och kan bara instämma att den orkar med det mesta så länge man inte vinklar klingan så den kommer i kläm. Då går den tungt eller stannar direkt. Sen som ovan nämnt så är den underbar att ha med sig på flykten och kapa skivor och reglar med men ska man kapa större och tyngre och stor mängd så är en nätdriven att föredra. Men jag gillar den
Lilak: Själv la jag ner ett stort arbete med att dokumentera och fotografera alla verktyg. Jag skrev upp märke, pris, butik och inköpsår. Sakerna var mellan 0-10 år. När det till slut blev inbrott och alla verktyg försvann, skickade jag lista och kvitton på rubbet. Men jag tror inte försäkringsbolaget kollade speciellt noga på det. Några dagar efter anmälan fick jag ett samtal från
kamrate: Sweet, tack så mycket. Hittade inte den sist jag kollade Clas Ohlsons hemsida, men de verkar ha gjort om webben, jag tyckte iallafall det såg nytt och annorlunda ut. Får ordna en sån nästa gång jag är i krokarna.
yens: Jag gav blogginlägget en femma, jag erkänner... Dessutom fastnade jag ju inte på bild till skillnad från Theofilskatalogen, så jag hade ju intet att frukta...
Tokv41: [citat] Sorry. Länkade bara till en annons med aktuell såg. På den sida jag tittade fanns ingen info därav frågan..
Tokv41: Finns en del hitachi c7bs2 på engelska ebay för runt 110 pund inkl frakt men vad jag kan se saknar de klyvkniv? Stämmer det? Är det annars en bra såg?
snickarfrasse: Kör du företag så finns det ju fler verktygs lev att välja på. Vi kör med: http://www.unimerco.se/Default.aspx?ID=2183
raveper: [citat] Precisionen avgörs väl inte bara hur stabil klingan är. Billigare sågar är rätt rackiga i konstruktionen och det märker man redan när man känner på dem i butiken. Plattan på en billigare är bara en tunn pressad plåt som lätt kan böjas om man är lite ovarsam medans en dyrare ex vis kan ha en formgjuten eller rejäl alu platta. Tar man i en proffs såg känner man direkt att
snickarfrasse: Går mycket bra att klippa utan att såga iallafall i morsön vi har på jobbet. Spröjsklippen ser lite annorlunda ut med en kniv som ett kryss.
andersmc: Hade varit ännu ärligare om han påpekat att det sitter en engelsk stickkontakt på laddaren. Inte hela världen att skaffa en adapter eller byta kontakten, men i alla fall...
Daniel_N: [citat] Kanske var jag lite otydlig och dessutom inte helt uttömmande. Min borrhammare, makita 2410 har endast en SDS-chuck, vilken inte går att ta av, varför man måste fästa en vanlig chuck (som sitter på en "pinne" med SDS-fäste) ner i maskinens SDS-fäste. En del borrhammare (exempelvis handymans) har funktionen att hela SDS-chucken går att ta loss och istället går det att montera en
Nimajneb: [citat] Om det är slagborren DC925 du menar så är det lite off topic då frågan gällde skillnader mellan mutterknackare och slagskruvdragare. Borrhammare vs slagborr behandlas i andra trådar.
Nimajneb: [citat] Eftersom det är så taskigt väder i Skåne idag så kan du ju lika gärna sitta hemma o pula ihop ett skript typ som jag skrev ovan och skicka över.;) Började själv med ett par kod rader Pascal men det sket sig när jag skulle definiera en www-adress:mad:
Anonymiserad 23608: Essve's skruv funkade inget bra, men efter att jag bytte till en smalare/nedsvarvad bits och kör med K-Rauta's egna skruv så funkar Feinen problemfritt. Kollegan kör med en Makita, men han kan inte använda K-Rauta skruven utan måste välja Essve. Jag är bara glad att det inte var tvärtom.
snickarboden: Mr_Handyman>Nope, tror knappt jag varit i nån av deras butiker, andra ställen som gäller för min del, ekstrands eller vad de heter och sen Optimera, får väl kolla om jag hittar nån. Det värsta är att min granne köpte det setet på Jula för 295:- :-( Ingen lär dock matcha det priset tyvärr *mutter* /Kent
Cricce: Nej DM-tool skickar inte utanför UK, men om du har en kurrier att hämta upp paketet så går det :) Vet att tiggre här på forumet har handlat från DM-Tools, kolla Import från UK tråden, inlägg #13 Har själv oxå fixat ett UPS konto just för detta ändamål, men har inte ännu betällt ngt.
GSM-Peter: Har bott i USA och har följdaktien lite 110V verktyg och ett par trafos. Rekommenderar inte att köra ''rörliga'' sladdverktyg på 110V. Dock så har jag ett antal batterimaskiner med 110V laddare. Det går ju bra då de inte drar så mycket ström (Observera att det blir dubbla strömmen på 110V). Köpte även en Drill Doctor borrslip där. Den gör underverk med alla borrar. Tänk även på
ppalm: Jo jag tror oxo att det något på "pc boardet" där sitter ju ävenmjukstartselektroniken. Har dock en ny teori att det kan vara underspänningskyddet som e skrot. Skoll koppla förbi detta imorn så får vi se.
crea_bygg: Okej då är det som jag misstänkte! Tur är väl det för annars hade jag fått springa fram och tillbaka till laddstationen hela dagen;) Tack så mkt för all tips och hjälp!! MVH Andreas.
mattiasp: Sätt fast ett tuggummi eller liknande på en tand på befintlig klinga och dra runt klingan för hand (dra ur stickproppen) Då lär du märka om tuggummit tar i någonstans. Kolla speciellt om klyvkniven tar i.
Pucco: Jag tittade runt på Batteri24.se efter batterier jag behövde och slogs direkt av att sortiment och upplägg är en kopia av http://www.akku.net/ i tyskland. Lite annan design men huvudsakligen samma grund. Det skulle kunna vara någon typ av franchising-bolag bakom med lager och färdiga hemsidor som moddas lite till varje nytt företag/återförsäljare som vill sälja batterier.
Mr Handyman: Nej, Jula har tappat mycket, och priserna är väl sådär. Det de har rea på hela tiden är Kinaprylar, och det vill man ju ändå inte ha. Meec, det är inte så roligt det. Var inne på Jula i Örebro häromdagen och hittade ett erbjudande om En stor Bachopolygrip, en liten och ett vattenpass för tror jag 699 eller 799. Visst, kanske lite billigare än att köpa var sak för sig, men något
CCPusher: [citat] Då kan jag rekomendera dewalts xrp maskiner de tappas dagligen (nåja:cool:) på jobbet utan att ha mulat mer än något enstaka bits. Min dragare har jag till och med vält ner från en 4,5 meters stege, rätt ner i betongen. Borret bröts och batteriet flög åt fanders och maskinen blev väl några skrapsår rikare men mer än så hände faktiskt inte. Generellt sett så är de gamla
clippan: Kan låna en SKIL bandslip av en kompis för en del slipjobb. Problemet är att han har inga slipband till den. Jag har inte hittat några slipband heller att köpa. Vet någon var man kan köpa slipband till den? Storlek 102 * 552 mm.