9 142 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Makiner för tillv. av stolphattar!
Och som udda lösning då, svarva dem? Ja jag vet de är fyrkantiga *ler lite*
Med stor diameter på planskivan lär det inte märkas.
/Kent
Med stor diameter på planskivan lär det inte märkas.
/Kent
bigsnucke>? Lär inte vara något problem med handlederna. Visst man får ta det lite piano men inte värre än att gå direkt in på fyrkantiga ämnen.
/Kent
/Kent
bigsnucke>Nej då, man bara sätter ämnet extremt offset och kör en sida i taget.
På det viset kan man svarva en pyramid med. även om dess sidor blir bågformade.
Vill man så kan man ju plana till sidorna med sen, detta fortfarande i svarven men då får man centrera ämnet efter sidans centrum samt ha en jigg för att få rätt lutning på ämnet.
Jo, det finns många sätt att göra samma sak *S*
/Kent
På det viset kan man svarva en pyramid med. även om dess sidor blir bågformade.
Vill man så kan man ju plana till sidorna med sen, detta fortfarande i svarven men då får man centrera ämnet efter sidans centrum samt ha en jigg för att få rätt lutning på ämnet.
Jo, det finns många sätt att göra samma sak *S*
/Kent
Hej!
Tack för rådet med jiggen till klyvsågen. Hade en glidjigg som löper "på" mitt anhåll sedan tidigare. En enkel påbyggnad så löste jag mina hattar i ett nafs. Kör med en Makita 2704 som har en kaphöjd på 93mm. Detta gjorde att jag klarade (med minimalt slipande på spetsen) hattar med måtten 185x185x45. Går säkert köra 195or oxå, men då får man handarbeta lite. Ska försöka lägga upp lite bilder vad det lider.
Nöjd Lagavulin
Tack för rådet med jiggen till klyvsågen. Hade en glidjigg som löper "på" mitt anhåll sedan tidigare. En enkel påbyggnad så löste jag mina hattar i ett nafs. Kör med en Makita 2704 som har en kaphöjd på 93mm. Detta gjorde att jag klarade (med minimalt slipande på spetsen) hattar med måtten 185x185x45. Går säkert köra 195or oxå, men då får man handarbeta lite. Ska försöka lägga upp lite bilder vad det lider.
Nöjd Lagavulin
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Kommer att "kraga" på en list undertill med måtten 15x20mm runt om och spikar genom dessa. Alltså inga spikar uppe på hatten. Tycker det ser lite fattigt ut med ett "stekt ägg" som ligger uppe på stolpen. Men nu är vårt hus 100år. Kanske funkar på nyare altaner etc.
Mvh Lagavulin
Mvh Lagavulin
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden