Jag har försökt såga lite snickarglädje på bandsåg, men det var inte helt enkelt.
Har då förstått att sågen för detta är en sk. figursåg (kontursåg?), i.a.f så inhandlade jag idag en sådan, en stabil gjutjärnshistoria av fabrikat EJCA, gissningsvis från 80-talet.
Nu undrar jag undrar vad det ska vara för slags sågblad till en sådan, och var man inhandlar dessa?

Föregående ägare hade använt vanliga lövsågsblad och jag fick med ett knippe sådana, visst funkade det, men det såg väldigt klent och skört ut.
Förvisso så vet jag ju inte hur bladen egentligen ska se ut så......

Det är i.a.f ett klämfäste både över och under bordet, ca 10 cm avstånd mellan dessa.

Någon som vet något om detta?

Det är väldigt små och klena blad till dessa, de är tänkta att såga smått skröfs med. På min har bladen små piggar i ändarna som man hakar fast på nån vänster. Jag hittade ett par paket i en fyndlåda på Bauhaus en gång så jag reder mig. Det finns även runda blad som känns ännu klenare så att man slipper vrida arbetsstycket. Dessa bladen lär du dock inte såga brädor med.

Varför fungerar inte bandsågen ? Med smal klinga borde det fungera utmärkt och går bra mycket snabbare. Kontursågen är ju en motoriserad lövsåg mer avsedd för "modellbygge" Har en kontursåg ståendes men använder den aldrig.

På en bandsåg går det ju inte att lossa bandet för att trä igenom och såga invändiga hål s.a.s, avancerad snickarglädje måste ju ofta börja att sågas ifrån ett borrat hål.
Med en bandsåg så går det ju bara att såga sådant som är åtkomligt från utsidan.

Planen är att göra en veranda med hela gavelspetsen som två halvor genombruten snickarglädje, blomrankor e.t.c, sk. "tårtpapper"
Då hade jag för stabilitetens skull tänkt behålla ytterkanterna på de två trekantiga bitarna hela och bara såga fram snickarglädjen inifrån träskivan = omöjligt att bandsåga.

Sågen i sig är väldigt kraftig, har 3-fas motor och 12 olika utväxlingar att välja på, jag skulle inte tro att den är till för modellbygge.
En tidigare ägare har utan problem sågat plåt med avklippt bågfilsblad, så att såga 25-28 mm tjockt trä borde inte vara något problem alls, bara man hade en aning kraftigare blad än lövsågsblad.
Jag har hittills bara sågat lite på skoj i en bit pärlspont, helt sanslöst vad fint snitt det blev, som ett pussel:)

Hegners figursågar tror jag ska ha blad med pigg, denna EJCA tror jag har ett annat fäste.

Skulle du inte kunna använda avklippta bandsågsblad i kontursågen?

Kolla med ejca

Tack för bra tips, ett riktigt smalt bandsågsblad skulle nog kunna funka bra, det måste ju vara otroligt mycket starkare än lövsågsblad.
Dock så är ju lövsågbladen trots sin litenhet väldigt brett isärskränkta i förhållande till bredden på bladet, jag antar att det är därför det går att svänga så enormt snävt.
Men så länge man inte ska såga just pussel så kanske ett klent bandsågblad kan svänga nog tvärt.

Axminster hade ju bra utbud, dessutom så fick man ju veta vad sågtypen kallas på engelska.:)

Ejca är ju också ett hett tips, dock så vill man ju fråga på husbyggarforumet först ;)

Frakten från Axminster till Sverige ligger på typ sju pund på sådana småsaker. För några hundralappar lär du ha blad så det räcker och blir över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.