Jag tänkte sätta Classes stora handöverfräs i bord och skulle vilja plocka ut fjädrarna från lyftmekansimen men blev inte riktigt klok på hur man öppnar maskinen. Någon som provat?

Låter intressant. Jag har gjort samma sak, alltså monterat den i fräsbord. Har du lyckats fixa bort fjädrarna?

/Kristian

Nej, har tyvärr inte haft tid att brottas med detta ännu.

Jag har planer på det samma men inte haft tid ännu. Jag har kommit så långt att jag tror (observera tror - har inte prövat ännu) att man tar bort den enda fjädern genom att skruva loss höjdjusteringen och, försiktigt med mothåll, släppa på på spärren.

Lycka till!

Var mycket försiktiga när ni plockar ut fjädrarna - det är risk att de skjuter ut med stor kraft, skyddsglasögon är en mycket stark rekommendation.

Har nu delat fräsen och fjädrarna är inte speciellt våldsamma men viss försiktighet rekommenderas. Delning går till enl. följande (tagit ur minnet så någon detalj kan saknas):

*Skruva av skyddslocken framför motorkolen och plocka ut dessa.
*Skruva av ratten för höjdjusteringens fininställning.
* Lossa dom fyra skruvarna på undersidan av fräskroppen dvs mellan motordel och fräsplatta. Kort skruvmejsel krävs.
*Lyft upp motordelen.
*Ena fjädern är bara att lyfta ur, den andra sitter säkrad med en låsring.

Jag tror det var det hela....

OK, tack ska du ha för info. En nyfikenhet bara, har inte fräsen i närheten så jag kan kolla, varför måste man plocka ur kolen?

nanowire skrev:
OK, tack ska du ha för info. En nyfikenhet bara, har inte fräsen i närheten så jag kan kolla, varför måste man plocka ur kolen?
För att den inte skall gå igång av misstag å döda dig så klart!;)

Micke184 skrev:
För att den inte skall gå igång av misstag å döda dig så klart!;)
Ahh, att jag inte tänkte på det. Blixten kan ju faktiskt slå ner i kabeln så det känns motiverat men jag misstänker att det kanske finns någon ytterligare anledning.

När rotorn plockas ut kommer kolen att hoppa in i motorhuset. Glömmer man detta kommer kolen att skadas när man för in rotorn igen.

Det var en väldigt bra anledning, tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.