2 894 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Får man betala moms på "Reconditioned " verktyg ?
Behöver man betala moms på Reconditioned verktyg som man beställer ifrån Usa ?
för momsen gäller väl bara nya verktyg eller ???
för momsen gäller väl bara nya verktyg eller ???
ja tull visste jag men var osäker på moms , tack för svar
Det här med moms på begagnade grejor tycker jag är lite mysko. Köper man nåt begagnat (t.ex. bil) av en firma så får man betala moms, handlar man privat så skulle man inte ens tänka tanken. Och rent logiskt (enligt mitt huvud i alla fall) så borde det bara gälla första gången grejan säljs, då har ju Reinfältarn fått sitt.
Du betalar ju som jag ser det moms även på en begagnad bil från en privatperson, den är bara inte uppspecad utan inbakad i priset. Enligt ditt resonemang borde man då man sålt en bil och har säg 20000Ropa skrev:Det här med moms på begagnade grejor tycker jag är lite mysko. Köper man nåt begagnat (t.ex. bil) av en firma så får man betala moms, handlar man privat så skulle man inte ens tänka tanken. Och rent logiskt (enligt mitt huvud i alla fall) så borde det bara gälla första gången grejan säljs, då har ju Reinfältarn fått sitt.
i plånboken kunna kräva att få handla grejer momsfritt för denna summa då ju momsen på de pengarna betalades då bilen var ny?
Moms tas ju endast ut en gång på en vara och det är när den köps ny eller importeras första gången till EU. På begagnade personbilar så är det ingen moms på dessa. Varken när du köper från en privatperson eller från ett företag. Detta är en viss skillnad mot om du köper en begagnad produkt från ett företag normalt så har du moms på det priset som man kommer överrens om och företaget får sedan skicka in dessa pengar till staten. Är det ett företag som köper får dom ju dock tillbaka pengarna. Men när det gäller personbilsreggade fordon är det alltså inte så och dessa säljs vidare utan moms som begagnade.Gilbert skrev:Du betalar ju som jag ser det moms även på en begagnad bil från en privatperson, den är bara inte uppspecad utan inbakad i priset. Enligt ditt resonemang borde man då man sålt en bil och har säg 20000
i plånboken kunna kräva att få handla grejer momsfritt för denna summa då ju momsen på de pengarna betalades då bilen var ny?
http://www.skatteverket.se/skatter/.../avdragsforbud.4.18e1b10334ebe8bc8000113.html Här står mer om moms när det gäller personbilar.
uhhhcem77 skrev:Moms tas ju endast ut en gång på en vara och det är när den köps ny eller importeras första gången till EU. På begagnade personbilar så är det ingen moms på dessa. Varken när du köper från en privatperson eller från ett företag. Detta är en viss skillnad mot om du köper en begagnad produkt från ett företag normalt så har du moms på det priset som man kommer överrens om och företaget får sedan skicka in dessa pengar till staten. Är det ett företag som köper får dom ju dock tillbaka pengarna. Men när det gäller personbilsreggade fordon är det alltså inte så och dessa säljs vidare utan moms som begagnade.
[länk] Här står mer om moms när det gäller personbilar.
det är inte så att du rör ihop det hela med att inte momsen är avdragsgill på samma sätt som andra prylar.
Moms tas ut vid varje enskilt vidareförädlingstillfälle i produktions o distributionskedjan. Nu är det ju så att en beggad bil redan har gett sitt största bidrag i momskedjan. Men om man börjar deala med dom eller renovera så blir det momspålägg på videreförädlingsvärdet.
Men bilarna är irrelevanta i detta fallet.
En produkt som kommer in i EUs skall momsas fullt ut vid inträdet oberoende om den är ny, recon eller begaganad
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Vet inte om det bidrar något men om ett svenskt företag köper en begagnad bil i tex tyskland, så skall det in moms på den när den säljs till en svensk privatperson.
men om denne privatperson själv importetat bilen skulle det räckt med den tyska momsen som den första ägaren betalat...
Det är väl detta som skattmasen kverulerar över att de förlorar flera miljarder varje år
jag antar att det däremot inte tas ut moms en gång till om man köper en begagnad bil av en bilfirma i sverige, så det här med fri rörlighet inom eu för varor och tjänster kan ju inte stämma helt...
men om denne privatperson själv importetat bilen skulle det räckt med den tyska momsen som den första ägaren betalat...
Det är väl detta som skattmasen kverulerar över att de förlorar flera miljarder varje år
jag antar att det däremot inte tas ut moms en gång till om man köper en begagnad bil av en bilfirma i sverige, så det här med fri rörlighet inom eu för varor och tjänster kan ju inte stämma helt...
Redigerat:
Ja detta eftersom när ett företag köper en bil från tyskland så behöver företaget inte betala någon tysk moms på 19%. Samma sak som i sverige där företaget kvittar in och utgående moms men du som privatperson får betala till slut.Snailman skrev:Vet inte om det bidrar något men om ett svenskt företag köper en begagnad bil i tex tyskland, så skall det in moms på den när den säljs till en svensk privatperson.
Se rubriken Tysk moms och svenskt momsfiffel
Det är fri rörlighet på varor och tjänster men köper du en ny bil i tyskland betalar du inte tysk moms på den utan svensk moms.
För att vissa bilar säljs med moms på samma sätt som andra varor, dvs företaget som köpte bilen ny fick tillbaka momsen. Detta gäller Tex lätta lastbilar, hyrbilar m.m. Därför kan du ibland se ferraris som har avdragsbar moms. Även båtar kan ha detta men så fort en privatperson köper fordonet så upphör detta. Allt finns beskrivet på skattemyndighetens hemsida istället för att sitta och tro och gissa en massa.Ropa skrev:
Klicka här för att svara