13 098 läst ·
8 svar
13k läst
8 svar
Var köper man fälgband till bandsågen?
OK, det heter förmodligen inte fälgband, men jag hittar inte nån svensk översättning till "tires". Jag är alltså ute efter gummibandet som sitter runt hjulen på bandsågen eftersom mina är utslitna. Jag har en gammal DeWalt BS1310 med 316 mm hjuldiameter, gummibanden borträknade. När jag kikar på amerikanska sidor så verkar det som att de bara har hjul i jämna tumstorlekar och 316 mm blir mer än 12 tum...
Nån som vet var man köper såna, i Sverige eller i utlandet?
Nån som vet var man köper såna, i Sverige eller i utlandet?
Industriboden brukar kunna trolla fram det mesta i reservdelsväg: http://www.industriboden.se
Kanske denna tråden kan vara av hjälp?
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/91425-gummi-till-bandsagshjul.html
Körde söksträngen "+site:byggahus.se +bandsåg +bombering" hos farbror Google.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/91425-gummi-till-bandsagshjul.html
Körde söksträngen "+site:byggahus.se +bandsåg +bombering" hos farbror Google.
Industriboden kunde tyvärr bara meddela att produkten inte längre gick att få tag på.
När jag sökte vidare upptäckte jag att det i USA går att få tag på vad de kallar urethane band saw tires (hos exempel http://www.allbandsawblades.com/urethane_tires.htm). Det låter inte alls dumt: Åldras inte, inte så noga med rätt storlek på bandet, behöver inte limmas och lever längre. Nån som provat dem?
När jag sökte vidare upptäckte jag att det i USA går att få tag på vad de kallar urethane band saw tires (hos exempel http://www.allbandsawblades.com/urethane_tires.htm). Det låter inte alls dumt: Åldras inte, inte så noga med rätt storlek på bandet, behöver inte limmas och lever längre. Nån som provat dem?
FemTummar, jag kom att tänka på en sak... jag har en Elektra Beckum BAS315, och 315 är just diametern på hjulen. Gummit är ca 18 mm brett. Om bredden passar din DW så lär skillnaden i diameter på 1 mm kvitta big time. Nu är jag inte beredd på att ge bort mina, men Industriboden plockade hem sådana till mig för ett tag sedan och borde rimligtvis kunna göra det till dig med.
Sen är det dessutom så att EB BAS315 är mer eller mindre indentisk med diverse Metabo-modeller och bandsågar man kan hitta på Jula mm. Det är främst anhåll, bord och bladstyrning som skiljer dem åt. Min gissning är att hjulen är identiska. Mao skulle du eventuellt kunna springa in på Bauhaus, Jula osv och mäta och sen göra en reservdelsbeställning. Det skulle dock inte förvåna mig om Industribodens pris + frakt ändå blir lägre - de delar jag har köpt av dem har varit klart vettigt prissatta.
Sen är det dessutom så att EB BAS315 är mer eller mindre indentisk med diverse Metabo-modeller och bandsågar man kan hitta på Jula mm. Det är främst anhåll, bord och bladstyrning som skiljer dem åt. Min gissning är att hjulen är identiska. Mao skulle du eventuellt kunna springa in på Bauhaus, Jula osv och mäta och sen göra en reservdelsbeställning. Det skulle dock inte förvåna mig om Industribodens pris + frakt ändå blir lägre - de delar jag har köpt av dem har varit klart vettigt prissatta.
Hej
Jag skulle byta band på min maskin.
Kollade med några maskinverkstäder och det kostade skjortan.
Frågade på forumet och fick rådet att köpa gummiremsor och kontaktlimma fast.
Skarven skall snedskäras (på längden) och limmas med spaltlim.
Bombering sköts med sandpapper medans hjulen snurrar.
Har bomberat till det gamla gummit lite då jag inte haft tid att byta ännu.
Tog bort bandet och satte ett leksakshjul i handborrmaskinen och lät en kompis trycka hjulet mot sidan av bandsågshjuled medans jag slipade.
Det blir bra!
Gummit skar de till på Kuntze för en 100 lapp (om jag minns rätt).
Lycka till
Mvh
peter
Jag skulle byta band på min maskin.
Kollade med några maskinverkstäder och det kostade skjortan.
Frågade på forumet och fick rådet att köpa gummiremsor och kontaktlimma fast.
Skarven skall snedskäras (på längden) och limmas med spaltlim.
Bombering sköts med sandpapper medans hjulen snurrar.
Har bomberat till det gamla gummit lite då jag inte haft tid att byta ännu.
Tog bort bandet och satte ett leksakshjul i handborrmaskinen och lät en kompis trycka hjulet mot sidan av bandsågshjuled medans jag slipade.
Det blir bra!
Gummit skar de till på Kuntze för en 100 lapp (om jag minns rätt).
Lycka till
Mvh
peter
Klicka här för att svara