Jag skulle vilja ha ett laservattenpass. Men vilken typ ska man ha och vilka finns det? Är det stor skillnad mellan dyrare och billigare?

Vet i alla fall att jag vill ha ett litet som får plats i verktygsväskan, går att sätta på väggen och ger ett rakt långt streck. Kommer användas till att montera armaturer, kabelstegar, klamra kabel och dyl.

//Patrik

Mikael_L
På vilket sätt vill du fästa den i väggen? En skruv, typ ...

Jula hade ett stanleypass som är ganska litet och nätt och med stark ljusstyrka, vilket kan vara bra. Det följde med både trefots-stativ och golv-tak-stativ och jag har för mig att delen som sitter på golv/tak-stativet även går att skruva på vägg. Jag kan kolla.
Det låser tyvärr inte fast laserenheten, så man får väl vara lite försiktig med att stöta det. Å andra sidan saknar väldigt många laserpass denna låsning.
Men jag har en Geofennel FL40 också som låser laserenheten mekaniskt när man slår av den, trevlig finess.

Jula har väl inte kvar denna, men jag vill minnas att Harald nyborg eller nån sådan aktör hade den i sortimentet till helt rätt pris.

Ah, okej. Ja, typ med en skruv eller dyl. eller att det funkar att sätta den på golvet eller nåt.

Ja, "helt rätt pris" låter inte helt fel. Tänkte köpa ett privat, för att sedan både använda på jobbet och hemma. Och jag vill därmed inte betala 6 000 kr som jag såg ett från Dewalt kostade. :p

//Patrik

BLack och deckers är bra och duger mer än väl för hemmabruk, den har dessutom ett smart väggfäste så man kan sätta upp den där man önskar.

Grymt smidigt när man reglar man ser direkt när regeln är helt rak, vattenpasset har inte en suck ;)

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134492057 Där är ett ställe du kan handla på.

v-g skrev:
BLack och deckers är bra och duger mer än väl för hemmabruk, den har dessutom ett smart väggfäste så man kan sätta upp den där man önskar.

Grymt smidigt när man reglar man ser direkt när regeln är helt rak, vattenpasset har inte en suck ;)
Nu är det väl i.o.f. mest proffsbruk, men även hemma, jag skulle använda det till och inte regla väggar heller. ;)

Vill att laserstrålen ska kunna peka rakt fram och visa en vertikal linje som syns både på vägg och i taket. Och även självklart en horisontal linje på väggen.

Blir det allt för dyrt med mina krav så får man väl höra sig för med firman om man kan ta ut ett.

//Patrik

Mikael_L skrev:
Jag undrar om det inte är den här:
[länk]
Men du! Det där såg inte helt fel ut!

Patrik_Hed skrev:
Men du! Det där såg inte helt fel ut!
Håller med ser ju riktigt trevlig ut. Är det priset ex moms?

Redigerat:
Varför är det så svårt och hitta någon återförsäljare som säljer stanley grejer de jag har hittat säljer ett o annat fat-max pass och någon annan säljer en verktygslåda på hjul men inte mer....är oxå sugen på stanley lasern eftersom den verkar ha hyfsad precison och ett överkomligt pris.

bara att beställa från verktys handeln, typ woody, järnia.

Jepp beställ ett först sen märker du om firman tycker det är ok eller ej.. Varför ska du betala för vertyg de ska ha nytta av... 1000 kronor är väl inget att tjafsa om.

Mikael_L skrev:
Jag undrar om det inte är den här:
[länk]

Enligt bilden på sidan ser den precis ut som den här som Jula säljer. Är det samma månntro? Det är ju nedsatt pris nu dessutom.

EDIT: hmm, det är nog inte samma. Fram där laserstrålen "kommer ut" så är den ena svart men inte den andra.

Redigerat:
Noggranheten skiljer med +-3mm på 9m på julas.

Jag föreslår ett inköp av en Tamoliner III. Finns på Jula. En sådan har jag själv använt i flera år och jag är mycket nöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.