Hej alla vänner som hjälpte mig till min beslutet jag aldrig ångrat - TS55:an!

Nu har jag testat en billig multimasterkopia från Jula och insett vilket fantastiskt verktyg det är och jag har verkligen skapat mig ett behov som jag inte trodde jag hade... Men just den billighetsmodellen duger inte, jag får inte fast sågblad ordentligt etc.

Men ska tomten komma med originalet Fein (köp från UK antagligen) eller är Boschen ett lika gott alternativ?
Jag vore mycket tacksam för synpunkter från er med erfarenhet.

/Johan

Om du ska använda den mkt är det bara fien som är ett alternativ. Helt annan balans och mkt mindre vibrationer i den. Känns även mkt stabilare.

Paul-Staffanstorp
...och framförallt helt andra tillbehör till Fein.

Jag började som du resonerar och hade efter 4mån en grön Bosch ståendes på hyllan då jag upptäckt att jag bara var tvungen att ha Feins maskin istället.

Värd hur mycket som helst !

Kan du för en nybliven ägare av en Bosch GOP utveckla det här med tillbehören till Fein? Jag kan givetvis kolla på utbudet själv men jag skulle gärna veta vilka tillbehör ni Feinägare finner ovärderliga? Jag köpte den primärt för att göra såg-instick men det är alltid intressant att veta vad man eventuellt går miste om jämfört med en Fein.

Tack för råd Paul o CarlMagnus!
Det blev ett Fein Multimaster-paket från Axminster. Totalt 2.200kr. Levereras direkt under granen!
/Johan

Paul-Staffanstorp
Lostorp skrev:
Kan du för en nybliven ägare av en Bosch GOP utveckla det här med tillbehören till Fein? Jag kan givetvis kolla på utbudet själv men jag skulle gärna veta vilka tillbehör ni Feinägare finner ovärderliga? Jag köpte den primärt för att göra såg-instick men det är alltid intressant att veta vad man eventuellt går miste om jämfört med en Fein.
Personligen var det behovet av en "mattborttagare" som gjorde att jag köpte Feins eftersom Bosch då inte hade det i sitt sortiment vilket de förvisso verkar ha en variant till numera.

Nyligen stod jag i behov av ett djupanslag och det har Fein.

http://www.olsana.se/store/comersus...ick&utm_term=Fein Djupanslag fein 32607065010

Fein har ett enormt utbud av tillbehör och man hittar nya saker närhelst man behöver känns det som... dock dyra... men smakar det så kostar det. :D

Har nu verkligen snöat in mig på en multimaskin och funderar då kring Bosch GOP och Fein.

Fein känns som ett klokare val så jag skulle tro att det kommer att bli en sån. Om nu ingen kan tala väldigt varmt för en Bosch..

Sen kommer ju alltid batteri vs nätdriven.
Jag skulle nog föredra en batteridriven men oron för att batteriet kommer att bli dåligt innan man fått valuta för maskinen är överhängande.

Vad har ni för erfarenheter av batteridrivna?

Jag som nybliven Boschägare har egentligen inga preferenser men några små saker har jag hunnit konstatera. Dels så uppskattar jag möjligheten att dela batteri mellan pyttedragarna, ficklampa och multimaskin och eftersom jag har en bred uppsättning maskiner med samma typ av ackar så gör det att att jag alltid har ett par ackar laddade. Jag är imponerad över hur länge man kan köra Bosch multisåg på batteri, det överträffar mina förväntningar. Fein å andra sidan lider inte alls av det problemet ;) så det argumentet är kanske inte speciellt tungt, det är mer ett konstaterande. Eftersom just batterimaskinerna är nya i min samling så vet jag inte hur länge ackarna kommer hålla sig fräscha. En snickare jag nyttjade under några veckor i somras hade sina 10.8V Li-ackar sen ca två år och dom började ge sig, han laddar dom dock dagligen, ibland flera gånger, och nu hade kapaciteten vid full laddning sjunkit till kanske 60-70% av nya ackar. Dom används då yrkesmässigt och även i minusgrader.

Annars så är det väl mest tillbehören vilket diskuterats i flera trådar, Fein å ena sidan verkar vara väldigt innovativa och ha en bred uppsättning tillbehör medan Bosch (eller deras underleverantör) väl snarare kan anses kopiera Fein och således alltid ligga ett steg efter? Jag har på förekommen anledning (tidigare i tråden) kikat en del på Fein och visst har dom ett brett utbud. Den stora fördelen med Bosch där är väl priserna, det är lättare att hitta bra priser på Bosch-tillbehör som sågblad och liknande, idag finns det en rad olika tredjepartsmärken, många med sannolikhet tillverkade på samma ställe som Bosch-tillbehören, till lite lägre priser. Fein med sitt "nya" fäste är väl unika?

Har du inte ett absolut behov av mobiliteten som en batterimaskin ger och om du inte tycker att tillbehörspriserna är avgörande så måste väl ändå Fein vara det rätta? Finns ingen anledning till varför någon skulle försöka övertyga dig om att en Bosch skulle vara bättre, däremot tror jag säkert att den är lika bra på att utföra jobbet.

Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen var det behovet av en "mattborttagare" som gjorde att jag köpte Feins eftersom Bosch då inte hade det i sitt sortiment vilket de förvisso verkar ha en variant till numera.
Ja, sån mattskrapa eller vad det är, det har jag fått med min maskin och jag såg även en tredjeparts-variant på Bauhaus idag. Men jag håller med dig efter att kolllat runt en del, Fein verkar verkligen ligga i framkant med sitt tillbehörs-utbud. Precis som du själv konstaterat så kostar det dessutom att ligga på topp :) Jag lägger hellre de pengarna på andra maskiner eftersom det passar mig bättre. Det är ju så mycket man vill ha. Hela tiden :D

En liten länk till en artikel där de jämför de olika multisarna på den amerikanska marknaden kan kanske vara av intresse. Länken hittade jag via en annan tråd som handlade om verktygstidningar.

För övrigt kan jag meddela att Cotechs tillbehör inte passar på Boschs multisar. Det trodde jag egentligen inte men 29 spänn för en skrapa övertygade mig om att det var värt ett försök. De ser nästan likadana ut och åt andra hållet tror jag det funkar. På Cotechen är småhålen runda med diameter ungefär som lilla hållet på Boschs ovala småhål. En riktigt liten fil eller Dremelgrejs kan nog fixa till problemet om man absolut vill.

Jag har precis köpt Bosch PMF180E och är riktigt nöjd med den, har provat både Bosch och Fein Multimaster innan och tycker Boschen är väldigt prisvärd. Det är ju inte hela tiden jag använder en Multi så det får duga med en Bosch.

Jag skaffade en bosch GOP och är mycket nöjd. Den sågar fint och går att slipa enkla saker med - men förvänta er inte att slipa bort all lack från utemöbelsetet direkt, det kräver en annan maskin.

Funkar fint till att jämmna till och rugga upp en tidigare målad yta eller dom där omöjliga kapningarna - det bästa är att den är batteridriven och har bra batterier som räcker till nästan kontinuerligt slipjobb om man inte pressar maskinen och kör på ungefär halv hastighet.

Minus för att det inte går att vända slipblocket utan att ta bort slippappret - efter 2 borttagningar går det inte att sätta tillbaka, en kant på det är helt ok fortfarande men går inte att använda.

Skulle det gå att använda en sådan maskin till att vibrera bort luftbubblor i betong med om man tex gjöt en diskbänk genom att sticka ned ett gammalt blad i smeten eller blir det bara värre? Har aldrig gjutit något men tänkte testa lite skivor till köket och har läst att bubblor brukar ställa till det.

Går och funderar på multiverktyg och blev ännu mera velig idag när jag stötte på ett paket med en bosch GOP och en GSR för blott 2500 riksdaler, tidigare var min ide att importera en Multimaster från EU någonstans för ungefär samma pengar, men jag behöver ju en fjuttdragare också..

Kommer jag ångra mig om jag köper en GOP istället för en MM? det jag fruktar är när batteriera är slutkörda om några år så kommer jag ändå behöva köpa en MM då... eller tror vi på utvecklingen och att det finns nya roliga leksaker då?

Hjälp mig välja! snälla :-)

/m

Jag köpte en MM och ångrar det inte, visserligen har jag bara hållit till inomhus med den men det är ganska lång sladd på den vilket gör att man sällan behöver skarvsladd.

Sen kan det inte sägas för många gånger, den underlättar arbeten nåt så kopiöst mycket så efter 2v var den betald med råge..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.