Börjar nedifrån
Klarlack för bilar, men vad är stålfärgat, ganska stor skillnad mellan en kallvalsad plåt och en blästrad.
Båda utrustningarna fungerar men det behövs en potent kompressor, lite gummikläder och friskluftsmask. Dessutom vindstilla eller en lokal som tål en massa sand.

Sandblästring är effektivt, alternativet är våtblästring med högtryckstvätt, men då rostar det lite.

Protte

Tack för informativt svar. Vill gärna att du vidareutvecklar. Jag är ute efter en yta liknande de på bilderna. Går det? Kallvalsat eller blästrat?

En stark gammal kompressor har jag, lokal som tål det mesta också. Kvar finns masken och skyddskläderna. Men vilken av blästerna är bäst tror ni? Går de att använda till att fixa ytor som skåp mm?

Om ni måste välja, sandblästring eller våtblästring? Fördelar/nackdelar?

• 4-25-scavenger1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • c5df568f1d89e9fda29e882daceeb7ad.image.300x200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skåpet till vänster är gjort i kallvalsat (inte blästrat) då det är blåanlöpt i hörnen efter svetsningen.
Höger: vet ej.

Kallvalsat är lite mörkare, blästrat blir ljusare och sedan blir det inte slätt som valsat.

Vilken av utrustningarna som är bättre vet jag inte, det hänger nog mera på blästermedlet hur det fungerar. Den ena rymmer dubbelt med blästermedel.

Våtbläster kör jag ute på gårdsplanen med ett ansiktsskydd.
Jag har sett en blästerarbetsplats i Norberg och det var sand, sand och sand

Protte

Redigerat:
Altgernativet kan ju vara o åka till en blästringsfirma.

Medans dom bjuder dig på Kaffe och tar betalt några... hundralappar.... så fixar dom dina skåp.

prototypen skrev:
Skåpet till vänster är gjort i kallvalsat (inte blästrat) då det är blåanlöpt i hörnen efter svetsningen.
Höger: vet ej.

Kallvalsat är lite mörkare, blästrat blir ljusare och sedan blir det inte slätt som valsat.

Vilken av utrustningarna som är bättre vet jag inte, det hänger nog mera på blästermedlet hur det fungerar. Den ena rymmer dubbelt med blästermedel.

Våtbläster kör jag ute på gårdsplanen med ett ansiktsskydd.
Jag har sett en blästerarbetsplats i Norberg och det var sand, sand och sand

Protte
Ok, nu måste jag reda ut lite till. Vad gör det för skillnad om pinalerna är kallvalsade eller blästrade, om jag nu skulle gå lös med en sandbläster? Om jag förstår dig rätt så är kallvalsat bättre då det är ett mindre poröst material?

Volymen och priset är de som du på rak arm kan uppfatta som skillnader mellan maskinerna på Blocket, men tror du att de kommer att gå att användas till mina projekt?

Hur är sanden som blir kvar? Jag har sett att viss sand är återanvändbar. Är detta att rekommendera? Kan jag annars samla upp sanden och tex börja lägga den vid kanten av vår ena damm som en konstgjord playa? :blushing:

JPM skrev:
Detta kan vara ett alternativ....

[länk]
Intressant att se före-och-efter-bilderna. När jag ser dem så känns det som att det finns hopp för mig och mitt projekt. Men det verkar som detta är en metod för "industrin" och inget som jag som privatperson kan lattja med hemma, eller?

Nimajneb skrev:
Altgernativet kan ju vara o åka till en blästringsfirma.

Medans dom bjuder dig på Kaffe och tar betalt några... hundralappar.... så fixar dom dina skåp.
Detta alternativ har jag redan avfärdat!
1. Det finns inte många blästringsfirmor kvar. De närmaste ligger över 4 mil från mig.
2. Otympliga pinaler, jobbigt att transportera.
3. Tiden! Har jag en hemma kan jag göra lite då och då, eftersom jag just nu har svårt att åka iväg en halv dag för att genomföra detta.
4. Om resultatet blir bra, kommer jag att fortsätta med en massa annat jag har stående.
5. En sandbläster är inte helt fel att ha på sin gård.

Lite fler frågor!

Kan ni utveckla efterbehandlingen lite till. Är det klarlack till bilar som gäller både för kallvalsat och blästrat? Finnas det olika glans på klarlacket? Finns det något annat jag kan göra? Jag har läst på en sida om "poly coated steel" (se hurtsen på bilden), och antar att man menar polyester, men vad vet ni om denna behandling? De tre skåpen står det så här om: "stripped and polished then clear lacquered" och detta stämmer ju väl överens med vad prototypen skrev, men hur gör man poleringsbiten bäst?

• 11392.jpg
  • AAAAAj4VQXMAAAAAAO6ZyQ.jpg
  • three-door-stripped-locker-zoom3.jpg
När jag hade ett riktigt fungerande garage blästrade jag med ett enkelt munstycke som hade en slang man stack ner i sanden bara, sanden hade jag oftast i en hink.
Nu blästrade jag inte inne i garaget utan stod utanför men garaget hade en rejäl kompressor :)
En del av sanden gick att återanvända, jag samlade upp den och silade den för att få bort skräp och större partiklar.
Den blästersand som jag köpte då hade nog inte passat som sandstrand direkt, den la sej som ett eget lager ovanpå marken och blåste lätt bort också.

Jag är lite fundersam om det verkligen är den blästrade ytans utseende som Returia är ute efter då en blästrad yta mer ser ut som en gråmålad "dammig" yta jämfört med en rå kallvalsad.

En blästrad yta ser ju inte på långa vägar ut som en kallvalsad anser jag iaf.

Det är väl det jag också har skrivit att blästrat ser inte ut som kallvalsat.

En bra blästersand är järnsilikat, svart och väldigt "vass", inget att ha som sandstrand.

Blästring är en slipmetod som inte ger en slät yta, utan den blir skrovlig, hur skrovlig beroende på blästermedel och vilket tryck man kör med. Polerar man efteråt så blir det slätare och går väl så småningom att få "spegelblankt".

En blästrad yta är toppen om man målar, färgen sitter som berget.

Protte

Jo jag förstod att du vet hur det ser ut men jag var osäker på om Returia riktigt är insatt i hur det kommer att se ut eftersom h*n postar bilder på möbler som är gjorda av "rått" klarlackat stål.

Vi får väl blästra en plåtbit och lacka och skicka till Returia och se vad vi får för reaktion i "retur"

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.