9 031 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
GCM 8 S vs GCM 10 S vs GCM 10 SD
Sida 1 av 3
Hej
Min gamla Kap och geringssåg har sett sina bästa dagar och jag har tänkt att byta upp mig rejält då jag nu skall ge mig in på att sätta lister i ettt hus och vill ha superprecision i sågen. Jag vill även köpa en såg denna gång som man kan "åldras" med och ha i många år och fortsätta vara supernöjd. Med detta i åtanke skulle jag vilja ha synpunkter på vilka följande Boschsågar som kan passa bäst (eller om det rent av finns något bättre av annat märke ute i samma prisklasser)
GCM 8 S går att köpa för 3895 inkl moms
GCM 10 S går att köpa för 5595 inkl moms
GCM 10 SD går att köpa för 6895 inkl moms
Det skiljer i prestanda och kapacitet (storlek på virke som kan sågas), så långt är jag med men är det något annat som skiljer ur användarperspektiv har någon av sågarna bättre precision ger större kapacitet mindre precision?
Är det någon som vet om de kan fås billigare någon annanstans än vad jag letat upp (www.duabhuset.se)
Tack för all hjälp jag kan få!!
Min gamla Kap och geringssåg har sett sina bästa dagar och jag har tänkt att byta upp mig rejält då jag nu skall ge mig in på att sätta lister i ettt hus och vill ha superprecision i sågen. Jag vill även köpa en såg denna gång som man kan "åldras" med och ha i många år och fortsätta vara supernöjd. Med detta i åtanke skulle jag vilja ha synpunkter på vilka följande Boschsågar som kan passa bäst (eller om det rent av finns något bättre av annat märke ute i samma prisklasser)
GCM 8 S går att köpa för 3895 inkl moms
GCM 10 S går att köpa för 5595 inkl moms
GCM 10 SD går att köpa för 6895 inkl moms
Det skiljer i prestanda och kapacitet (storlek på virke som kan sågas), så långt är jag med men är det något annat som skiljer ur användarperspektiv har någon av sågarna bättre precision ger större kapacitet mindre precision?
Är det någon som vet om de kan fås billigare någon annanstans än vad jag letat upp (www.duabhuset.se)
Tack för all hjälp jag kan få!!
10SD kan 'dubbelgera' eller ja, luta åt båda hållen, medans 10S, och även 8S? endast lutar åt ett.
8S har minst gerområde, 10S, lite större än 10SD.
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/Hantverksindustrin/Verktyg/SE/sv/gw/Station%C3%A4ra+maskiner/101303/index.htm
En 8S med GTA3700 stativet är nog ett prisvärt alt.
Har själv en 10SD med GTA3700, men hade jag nyhandlat idag, så vetef_n om jag valt 8S + stativet.
8S har minst gerområde, 10S, lite större än 10SD.
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/Hantverksindustrin/Verktyg/SE/sv/gw/Station%C3%A4ra+maskiner/101303/index.htm
En 8S med GTA3700 stativet är nog ett prisvärt alt.
Har själv en 10SD med GTA3700, men hade jag nyhandlat idag, så vetef_n om jag valt 8S + stativet.
Redigerat:
en bra start är att plöja igenom
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/63722-pcm-8s-vs-pcm10-vs-gcm-8s-vs-gcm10.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/63722-pcm-8s-vs-pcm10-vs-gcm-8s-vs-gcm10.html
Jag tycker en 8 är för liten för att åldras med. Enda skälet till att köpa den är att den är mer hanterlig än en 10s som tyvärr väger lika mycket som min Skoda Fabia. Pengarna upp till en SD använde jag för att köpa en Dewalt 621k i nyskick på blocket. Ok, några hundringar fick jag lägga till för att få fräsen, men ändå....
En GCM8S räcker för alla virkesdimensioner som finns i en villa och eventuella altanbyggen. Jag har två stycken som funkat perfekt. (En för eget bruk och en för lån inom familjen). Den senaste köpte jag från Duab med GTA3700 stativet för 5400 inkl frakt, billigare kombination har jag inte sett. Man får ju tänka på vikten på maskinen när åldern gör sig påmind och snabbfästena till GTA3700 är mycket bra.
Håller inte alls med om att en 8 räcker för alla dimensioner. Givetvis går det att kapa halva och vända på stycket, men det är knappast meningen. Stolpmaterial i altaner, limträn och kap av flera bitar samtidigt eller när man behöver gera. Jag vet inte hur mycket det skiljer i kapacitet på längden (i glidstångens riktning) men det är också något jag använder mycket och uppskattar en stor kapacitet. Antalet gånger 10an varit på gränsen är så många att det definitivt är minimistorleken för mig. Vet man säkert att man bara kapar 45mm virke är det förstås inga problem med en 8a.
Jag gick bet på 115x115limträ med min 10SD, navet tog i.MathiasS skrev:Håller inte alls med om att en 8 räcker för alla dimensioner. Givetvis går det att kapa halva och vända på stycket, men det är knappast meningen. Stolpmaterial i altaner, limträn och kap av flera bitar samtidigt eller när man behöver gera. Jag vet inte hur mycket det skiljer i kapacitet på längden (i glidstångens riktning) men det är också något jag använder mycket och uppskattar en stor kapacitet. Antalet gånger 10an varit på gränsen är så många att det definitivt är minimistorleken för mig. Vet man säkert att man bara kapar 45mm virke är det förstås inga problem med en 8a.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Jag måste ansluta till MathiasS här i det att jag är förvånad över hur ofta jag utnyttjat maxkapaciteten på min 10SD, rentav så att jag hållt undan klingskyddet manuellt och fått ytterligare några millimeter. Därför värderar jag den stora kapaciteten ganska högt. Inte nog för att sukta efter en 12'a, men nog för att vara glad att det inte är en 8'a, fastän jag hållt på dräpa mig mer än en gång när jag flyttat runt det otympliga fetaset till såg.
Har en Makita LS 1013, och hittills har den klarat av dimensionerna jag vill såga även om det varit på håret några gånger. Skulle jag köpa idag med vad jag vet idag skulle jag nog köpt LS1213 istället.
Fast varje gång jag flyttar sågen så förbannar jag mig själv att det inte är en fogsvans och gerlåda som ska bäras...=)
Fast varje gång jag flyttar sågen så förbannar jag mig själv att det inte är en fogsvans och gerlåda som ska bäras...=)
men jämför man så ser jag iaf inte så mycket mervärde i 10SD kapacitet jämfört med 8S.
gering 45gr 45mm jmf med 50mm för 10SD.
Tar vi kaphöjden så är det 60 mot 85mm.
Så den enda praktiska fördelen med SD (förutom högergeringen) är att den kapar 70-stolpar....
gering 45gr 45mm jmf med 50mm för 10SD.
Tar vi kaphöjden så är det 60 mot 85mm.
Så den enda praktiska fördelen med SD (förutom högergeringen) är att den kapar 70-stolpar....
Den tar nog 90mm medNimajneb skrev:
Jag håller på att snickrar nya foder och salningar runt fönstren och dörr uppe vid balkongen.
Fodren jackas ur för blecken, och då är de på håret att jag kan ha dom ståendes på högkant. Fodren är 135mm breda (idiotmått), men visst jag har ju kunna lägga dom ner oxo, men då krävs ju dubbel-lutningen/gerningen.
En 8S tar inte den 70mm 45grader på högkant?
Tror 10SD tar en 95a iaf, ska kolla nu.