2 807 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Cirkelsåg
Sida 1 av 2
Skulle behöva en batteridriven cirkelsåg med någon form av ficka som tar hand om spånet.
Vet någon om det finns dylik maskin?
Sladdlöst är inget krav, men det vore fint att slippa sladden. Det som vore trevligast är att slippa spånet som far omkring och absolut måste sätta sig i ögonen.
Ska kapa skivor och någon bräda då och då.
Vet någon om det finns dylik maskin?
Sladdlöst är inget krav, men det vore fint att slippa sladden. Det som vore trevligast är att slippa spånet som far omkring och absolut måste sätta sig i ögonen.
Ska kapa skivor och någon bräda då och då.
Jag har en Milwaukee CS 55. d^_^b Inte batteridriven, men det är inget problem. Tänk på att om du bara ska använda cirkelsågen nån gång då och då så kan man ge sig fasiken på att batterierna inte är så pigga just då. Att behöva köpa nya svindyra batterier efter några år, när de gamla är slutkörda, är inte kul. Satsa istället på en bra nätansluten såg, t ex ovan nämnda. Mycket nätt och smidig att jobba med! Prisbilden har jag inte direkt koll på för jag köpte via en jobbarkompis man, som säljer verktyg. Jag har köpt en billig men bra grovdammsugare på Jula, och munstycket passar perfekt till spånutblåset. Dessutom finns det uttag för autostart på den dammsugaren. Jag har inte skaffat nån styrskena än, men det går utmärkt att styra sågen efter långpasset eller en alurätskiva som man bara fixerar med tvingar i t ex skivan som ska delas. Lycka till!
Makita har en sladdad cirkelsåg med integrerad dammsugare. Har dock ej testat den själv så jag vet inte hur effektivt den tar upp spånet. Ganska dyr är den också.
http://www.verktygsladan.nu/product...ucts_id/501?osCsid=6v5m3kslrtc12fufkk5ml5ors3
http://www.verktygsladan.nu/product...ucts_id/501?osCsid=6v5m3kslrtc12fufkk5ml5ors3
Du kopplar dammsugaren till vägge, och cirkelsågen till dammsugaren.Callemaja skrev:
Dammsugaren känner då av när du börjar såga och kör igång suget.
En skarvsladd innehåller ingen elektronik, hur menar du? Sen är det klart att du kan koppla in vilken utrustning som helst (den behöver iofs ligga inom ett visst effektintervall) till en dammsugare med autostart. T.ex. en hårtork eller elvisp. Men jag ser inte poängen.Callemaja skrev:
/A
Jo, jag menar att du måste köpa en dammsugare med autostart för att det ska fungera.
Min tanke var att om autostartelektroniken satt i ett grenuttag så kan du koppla in vilken dammsugare som helst.
Jag snackade med min vän kortslutningsexperten och han hade faktiskt en dylik sak på hyllan. Ska testa den och återkommer med resultat.........
Min tanke var att om autostartelektroniken satt i ett grenuttag så kan du koppla in vilken dammsugare som helst.
Jag snackade med min vän kortslutningsexperten och han hade faktiskt en dylik sak på hyllan. Ska testa den och återkommer med resultat.........
Ok, kom ihåg att du också gärna vill ha fördröjd avstängning när du ändå håller på. Så att dammsugaren fortsätter tre sekunder till efter att apparaten stängts av, för att rensa slangen från spån som annars ligger kvar i slangen.
/A
/A
Det stämmer - det finns grenuttag med så kallade "slave" och "master"-uttag, som fungerar på detta sätt (dock utan eftersug). Problemet med dessa brukar dock vara att de inte klarar de höga effekter som förekommer i dammsugare och elhandverktyg.Callemaja skrev:Jo, jag menar att du måste köpa en dammsugare med autostart för att det ska fungera.
Helt riktigt, maxeffekten är 550W. Det räcker inte långt.Daniel_N skrev:
Ska kolla om det finns bättre grejor.
Nej det är inte så bökigt. Desto bökigare med spån överallt! Enda gången det är krångligt är när jag sågar långa snitt med denna budgetsugare kopplad. Slangen är nämligen kortare ä sladden till sågen. Men det är inte motiverat med en proffssugare för flera tusen, jag ska köpa längre slang och fästa (med silvertejp) ett kort plaströr i varje ände. Ena änden till dammsugarmunstucket, andra änden i spånutblåset. Dessutom råkar det vara samma diameter på utblåset till både handcirkeln (Milwaukee CS 55) och kapgersågen (Bosch GCM 8S).Callemaja skrev:
Tyvärr kommer du att bli grymt besviken när du ha kopplat utsug på GCM8S. Du fångar i bästa fall 50 % av spånet. Resten åker du på att dammsuga upp från golvet i alla fall. Då kan man ju lika gärna strunta i att ansluta utsuget på sågen.